Blir spännande att se hur det artar sig när Finnlines kommer igång under hösten.
Något jag noterade är att även Stenas linje verkar ha hyfsad beläggning nu i sommar då en hel del hytter var slutsålda, visserligen avsevärt mycket mindre färjor rent passagerarmässigt men ändå ett hyfsat prisvärt alternativ. Verkade ju även ha ganska billiga matpriser och med tanke på att det inte finns så mycket att göra ombord som kostar pengar lär man komma undan ganska billigt om man tar den vägen.
Framtiden för VL
Re: Framtiden för VL
Var nere i Nynäshamn för någon vecka sedan. Var väl ungefär en fil lite drygt till vardera Urd och Scandica med personbilar. Lite mer på den senare, hon har väl fler hytter och situationen är ju ännu mer tillspetsad till Baltikum. Bildäcken var inte alls fulla så här i sommartid på någon av dem, det är ju mest frakt som minskar under semestertid, så begränsningen var väl just hytterna och komfort antar jag.
Har inte så mycket med VL att göra, men på Baltica verkar det inte svårt att få hyttplats, mest dyrt. Många väljer kanske dagturen med Scandica av prisskäl?
Har inte så mycket med VL att göra, men på Baltica verkar det inte svårt att få hyttplats, mest dyrt. Många väljer kanske dagturen med Scandica av prisskäl?
Re: Framtiden för VL
Sen kan man konstatera att kronkursen är ett problem, var en vecka i Finland precis för att hälsa på släkt och det är inte roligt att betala i euro nu så man drar sig för att resa utomlands då allt blir dyrt. På det spåret kändes det som att halva Österbotten hade resor inbokade till Umeå för att fynda så shoppingresorna verkar ju iallafall vara tillbaka där uppe, hur ser det ut nere i södra Finland - är det liknande tendenser där med folk som åker till Sverige för att handla?
Re: Framtiden för VL
Det är ju inte bra att Riksbanken fullständigt struntade att ens försöka upprätthålla en kulis av oberoende förra sommaren. Det var månader då den underliggande inflationen på månadsbasis var så hög att det skulle motsvara ca 30% på helårsbasis. Ändå väntade man med räntehöjningarna för att det var valår.
-Jo, jag vet att man i Sverige förmodligen riskerar att bli kallad för konspirationsteoretiker för att man nämner detta, statstelevisionen har ju inte godkänt den förklaringen.... Men för valutamarknadens aktörer är detta en självklarhet och det är trots allt deras bedömningar som avgör.
Förtroendet för Riksbanken är kört nu och därmed förmodligen också den svenska kronan på lite sikt. Men eftersom vi i Sverige inte klarar att upprätthålla nödvändigt oberoende för myndigheterna är det kanske trots allt bättre med Euro eller i varje fall inte fullt lika dåligt?
-Jo, jag vet att man i Sverige förmodligen riskerar att bli kallad för konspirationsteoretiker för att man nämner detta, statstelevisionen har ju inte godkänt den förklaringen.... Men för valutamarknadens aktörer är detta en självklarhet och det är trots allt deras bedömningar som avgör.
Förtroendet för Riksbanken är kört nu och därmed förmodligen också den svenska kronan på lite sikt. Men eftersom vi i Sverige inte klarar att upprätthålla nödvändigt oberoende för myndigheterna är det kanske trots allt bättre med Euro eller i varje fall inte fullt lika dåligt?
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för VL
Ja det är lite så i söder också. Tallink sa att det var en ökning av Finländarna som åkte till Sverige i år jämfört med andra år. Jag var på Glory förra veckan och det var flera Finländare som sa att de åkte till Stockholm för en billig shoppingtur. Det betyder förstås att antalet svenskar i år har gått ner.Emil G wrote: ↑17 Jul 2023 08:57 Sen kan man konstatera att kronkursen är ett problem, var en vecka i Finland precis för att hälsa på släkt och det är inte roligt att betala i euro nu så man drar sig för att resa utomlands då allt blir dyrt. På det spåret kändes det som att halva Österbotten hade resor inbokade till Umeå för att fynda så shoppingresorna verkar ju iallafall vara tillbaka där uppe, hur ser det ut nere i södra Finland - är det liknande tendenser där med folk som åker till Sverige för att handla?
Re: Framtiden för VL
Att Tallink fått en ökad andel finländare är ju också en effekt av att Galaxy, som främst haft svenska gäster, plockats bort. Så blir det kanske på VL också i och med att Rosella plockats bort. Men det är inte säkert att andelen finländare på de båtar som finns kvar ökat.VikingGlory wrote: ↑17 Jul 2023 10:32Ja det är lite så i söder också. Tallink sa att det var en ökning av Finländarna som åkte till Sverige i år jämfört med andra år. Jag var på Glory förra veckan och det var flera Finländare som sa att de åkte till Stockholm för en billig shoppingtur. Det betyder förstås att antalet svenskar i år har gått ner.Emil G wrote: ↑17 Jul 2023 08:57 Sen kan man konstatera att kronkursen är ett problem, var en vecka i Finland precis för att hälsa på släkt och det är inte roligt att betala i euro nu så man drar sig för att resa utomlands då allt blir dyrt. På det spåret kändes det som att halva Österbotten hade resor inbokade till Umeå för att fynda så shoppingresorna verkar ju iallafall vara tillbaka där uppe, hur ser det ut nere i södra Finland - är det liknande tendenser där med folk som åker till Sverige för att handla?
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för VL
Tallink nämnde den svaga kronan som anledning i en intervju med Nya Åland. De har sett det över hela flottan. Nu har både Tallink och Wasa sagt att de ser fler finländare med den svaga kronan som främsta anledning. Men jag tror att alla kan komma till den slutsatsen med lite sunt förnuft.Mistluren wrote: ↑17 Jul 2023 11:28Att Tallink fått en ökad andel finländare är ju också en effekt av att Galaxy, som främst haft svenska gäster, plockats bort. Så blir det kanske på VL också i och med att Rosella plockats bort. Men det är inte säkert att andelen finländare på de båtar som finns kvar ökat.VikingGlory wrote: ↑17 Jul 2023 10:32Ja det är lite så i söder också. Tallink sa att det var en ökning av Finländarna som åkte till Sverige i år jämfört med andra år. Jag var på Glory förra veckan och det var flera Finländare som sa att de åkte till Stockholm för en billig shoppingtur. Det betyder förstås att antalet svenskar i år har gått ner.Emil G wrote: ↑17 Jul 2023 08:57 Sen kan man konstatera att kronkursen är ett problem, var en vecka i Finland precis för att hälsa på släkt och det är inte roligt att betala i euro nu så man drar sig för att resa utomlands då allt blir dyrt. På det spåret kändes det som att halva Österbotten hade resor inbokade till Umeå för att fynda så shoppingresorna verkar ju iallafall vara tillbaka där uppe, hur ser det ut nere i södra Finland - är det liknande tendenser där med folk som åker till Sverige för att handla?
Re: Framtiden för VL
Har man verkligen sett fler finländare? -Större andel säger man, vilket förstås är väl valda ord med tanke på att man totalt tappat resenärer trots en mycket stark reseefterfrågan på grund av att man tagit fartyg ur trafik.VikingGlory wrote: ↑17 Jul 2023 13:08Tallink nämnde den svaga kronan som anledning i en intervju med Nya Åland. De har sett det över hela flottan. Nu har både Tallink och Wasa sagt att de ser fler finländare med den svaga kronan som främsta anledning. Men jag tror att alla kan komma till den slutsatsen med lite sunt förnuft.Mistluren wrote: ↑17 Jul 2023 11:28Att Tallink fått en ökad andel finländare är ju också en effekt av att Galaxy, som främst haft svenska gäster, plockats bort. Så blir det kanske på VL också i och med att Rosella plockats bort. Men det är inte säkert att andelen finländare på de båtar som finns kvar ökat.VikingGlory wrote: ↑17 Jul 2023 10:32
Ja det är lite så i söder också. Tallink sa att det var en ökning av Finländarna som åkte till Sverige i år jämfört med andra år. Jag var på Glory förra veckan och det var flera Finländare som sa att de åkte till Stockholm för en billig shoppingtur. Det betyder förstås att antalet svenskar i år har gått ner.
Re: Framtiden för VL
Riksbanken hävdade att inflationen enbart var kortvarig (som en reaktion på pandemin) och när de tjurskalligt vägrade justera styrräntan, var vi nog många som höjde förvånat på ögonbrynen. Att vara förutseende och visa handlingskraft är naturligtvis positivt i de flesta sammanhang och symbolvärdet får inte underskattas men kronan hade nog varit svag oavsett vad Riksbanken gjort. Det är nog onödigt av mig att föra kontrafaktiska spekulationer. Men mot denna bakgrund, var det dumt av VL att ge upp traden Mariehamn - Kapellskär?Mistluren wrote: ↑17 Jul 2023 09:37 Det är ju inte bra att Riksbanken fullständigt struntade att ens försöka upprätthålla en kulis av oberoende förra sommaren. Det var månader då den underliggande inflationen på månadsbasis var så hög att det skulle motsvara ca 30% på helårsbasis. Ändå väntade man med räntehöjningarna för att det var valår.
-Jo, jag vet att man i Sverige förmodligen riskerar att bli kallad för konspirationsteoretiker för att man nämner detta, statstelevisionen har ju inte godkänt den förklaringen.... Men för valutamarknadens aktörer är detta en självklarhet och det är trots allt deras bedömningar som avgör.
Förtroendet för Riksbanken är kört nu och därmed förmodligen också den svenska kronan på lite sikt. Men eftersom vi i Sverige inte klarar att upprätthålla nödvändigt oberoende för myndigheterna är det kanske trots allt bättre med Euro eller i varje fall inte fullt lika dåligt?
Något annat jag funderat över är om det inte vore en god idé för ett rederi att satsa på en direktlinje Kapellskär-Helsingfors och på så sätt fånga upp frakten mellan huvudstäderna?
Re: Framtiden för VL
Kan noteras i dags läget motorsåg märke STHIL kostar i dag €650,Stockholm €450,samma maskin med samma garantier!