Fd Birka

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Och DFDS hade tex M/S Scandinavia (senare påtänkt som flyktingföläggning)

Vad gäller Stenas inhyrda M/S Scandinavica (utan stenaprefix) så var hon ett mellansteg mellan Siljas små och stora "fransyskor". Följaktligen agerade hon också färja på Göteborg-Kiel samt sommartid Göteborg-Fredrikshamn och Kiel-Korsør.

M/S Völkerfreundschaft f.d. M/S Stockholm var förstås ett riktigt kryssningsfartyg.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Fd Birka

Post by /jes »

Och Jätten Finn! 🙃
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Fd Birka

Post by M.H »

Konkurrensverket har inga invändningar mot Gotlandsbolaget/Viking Lines samarbete. Då borde något presenteras under hösten kring hur verksamheten kommer att se ut
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Vi kan ju ha gissningstävling. Jag gissar att man tar Cinderella ur trafik direkt efter jullovet och börjar rustar upp och måla om henne för den nya trafiken. Trafikstart på Stockholm-Helsingfors i samband med sportlovet i Helsingfors. Tror det är vecka åtta?

Birka däremot tvivlar jag på att man sätter in före påsk. Kanske några veckor innan? Sedan vill man nog gärna att Glory skall få gå ensam ett tag, samtidigt som man vill introducera Visby som destination. Så jag tror att det kan bli en relativt hög andel Visbykryssningar i början och en övergång till fler Mariehamnskryssningar framåt hösten.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Fd Birka

Post by M.H »

Enligt VL ska Cinderella dockas 1/1-18/1 2024. Då borde man väl göra henne klar för Helsingforslinjen och starta upp daglig trafik efter från 19/1. Vem vet….
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Tvivlar på att man introducerar två fartyg till Helsingfors den 19 januari. Det är nog så nära årets sämsta dag som man kan komma !

Men det skulle förvisso kunna vara så att Cinderella kommer att ersätta andra fartyg som också skall dockas en period innan man börjar med dubbla fartyg.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Fd Birka

Post by M.H »

Jag tror att det bästa vore att köra Birka under Viking Lines varumärke och använda Vikings terminal och hemsida.Drt blir ju billigast och lättast att starta upp.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Fd Birka

Post by M.H »

Då har Gotlandsbolaget och Viking Line bildat ett bolag vid namn Syndesi Marine ab. Det är dock INTE under det här namnet man ska marknadsföra sig tydligen. Trafikstart till påsk 2024. Allt enligt Ålandstidningen
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Fd Birka

Post by pepe57 »

Kommer att vara lika långt som brett mycket rök ingen eld,augusti 2024 glömt kapittel?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Synd att "Viking Cruises" är ett upptaget namn, annars kunde man ju haft det som registrerat varumärke i det gemensamma bolaget. Kanske är lite omständligare namn som "Gotland-Viking Cruises" fortfarande möjliga att registrera? -Osagt dock hur bra ett sådant namn skulle vara.

Hur man lyckas återstår att se. Tidpunkten för start, påsken 2024, tror jag dock är gynnsam. Prisnivån är fortfarande hög och utbudet på 40-timmarskryssnikngar relativt lågt. Kan vara ett bra tillfälle att introducera Visby !
Post Reply