Fd Birka

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Fd Birka

Post by St David »

Tycker namnvalet med Gotland i känns märkligt då dom allra flesta turerna ju snarare skall till Åland.
Därmed sagt som fartygsentusiast är jag svag för kontinuiteten med att ha kvar Birka i namnet.
Skall kryssningarna markadsföras som Birkakryssningar? - jämför med dagens Cinerellakryssningar.

Ser fram emot att man öppnar bokiningen/publicerar en tidtabell. Blir inte helt klok på disponeringen Mariehamn vs. "övrigt"(inc Visby). Med en sesång "slutet av mars - tom augusti, ca 23 veckor, och 31 Visby kryssningar, blir det drygt två månader med minst två Visbytuter per vecka.

Sen undrar jag om Ystad verkligen blir utan uppehåll i Visby. Mariehamn - Ystad direkt borde ta ca 20h.
Jag har svårt att se hur man får till detta utan en heldag på Östersjön - är vanligt folk tilltalade av detta?
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Fd Birka

Post by Sam »

Mumin wrote: 05 Dec 2023 21:21 https://www.linkedin.com/posts/kathrins ... er_android

Jag blev faktiskt besviken. Namnet är fruktansvärt och var är länken till Viking Line? Något säger mig att detta inte blir långvarigt.
Jag tycker det är verkligen bra att man inte har något anknytning i namnet med Viking Line. Tycker det inte är något fel på namnet Birka Gotland hoppas dom lyckas med att ha en annan klientel ombord än på Cinderella.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Man vill väl fånga både de som saknat Birka och markera det nya genom att knyta an till Gotland och Gotlandsbolaget. Namnvalet uppfyller dessa syften. Om man sedan om några år vill få med Viking, så får man väl ändra igen till Viking Gotland eller något. Tror dock inte att man kommer att göra det.

Tidtabellen är en sommartidtabell och då är efterfrågan på två och tredygnskryssningar större, både i absoluta och relativa tal. Skulle tro att det blir en större andel 22-timmarskryssningar i vinterprogrammet.

Som konkurrensen ser ut just nu så kommer det nog att bli lönsamt. Orosmoment torde vara att varken Galaxy eller Romantika ännu har några uppdrag inför nästa sommar.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Fd Birka

Post by pepe57 »

Det kommer att bli en sådan makaber succe och en överflöd av passagerare och kryssnings sugna gäster att GB&VL är tvungna att ställa in trafiken och chartra fartyget till Hurtigruten!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Fd Birka

Post by Trossen »

Som konkurrensen ser ut just nu så kommer det nog att bli lönsamt. Orosmoment torde vara att varken Galaxy eller Romantika ännu har några uppdrag inför nästa sommar.
Blir nog bra det här - svårt att se att erfarna profiler som Risberg och gänget bakom Cinderella skulle klanta till det. Finns en stor samlad erfarenhet och kompetens bakom detta projekt. Långkryssningarna med Härnösand och Visby är nog också helt rätt om man vill locka en mer köpstark publik.

Konkurrenterna verkar ju bara vilja chartra ut flottan och har dessutom haft lång tid på sig att formera ett motdrag. Inget har hänt. Skulle man agera är det nog, med den flotta som står till buds, bara 50-kronorskryssarna man kan fånga upp. Till vilken nytta?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Men det pris man kan ta ut och den beläggning man får är så klart beroende av konkurrensen. När man nu gjort sig nästan lika stora som Tallink på tvådygnskryssningar, så sjunker naturligtvis tröskeln för de senare för att sätta in ytterligare ett fartyg. Nu kan man ju i så fall räkna med att ta hälften av passagerarna från en konkurrent, istället för att ta de flesta från sig själva.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Fd Birka

Post by pepe57 »

Räcker inte med ett nytt fartyg krävs uppenbarligen minst fem nya fartyg?Frågar på nytt november&december hur det går med kryssningarna?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Nu har man lagt ut Birkas avgångar till Mariehamn och Visby för sommaren.

Som väntat börjar man på en hög prisnivå för Visbykryssningarna, men det lär väl på sikt bli justerat till nivån för andra 40-timmarskryssningar?

Intressant är kanske att man tycks ha valt söndagar som den primära avgångsdagen för Visbykryssningarna. Fredagar och Lördagar kommer Birka att primärt användas för dygnskryssningarna.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Fd Birka

Post by Trossen »

Som väntat - Visbykryssningar i juni och juli mestadels. Tycker det ser ut dom ett bra upplägg, bra blandning av destinationer. Härnösand får sitt och Riga tillbaka som kryssningsdestination. Man kan nog ta ut en bra slant för biljetterna på 40-timmarskryssningarna. De som letar 95-spänns kryssningar blir nog besviken. Nya tider!
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Fd Birka

Post by St David »

Kul at tidtabellen är klar!

Det jag tycker är intressant är att man koncentrerat Visby kryssningarna till första och sista veckan månaden (Jul-Aug).
Vad kan vara tanken bakom detta? Om man nu skall göra ca8 Visby kryssningar per månad hade jag trott att det vore enklare logistiskt och marknadsföringsmässigt med varje (sommar)vecka ex söndag & tisdag Visby, onsdag-lördag Mariehamn.
För övrigt förvånad att det blir Visby 25 & 27/6 - dvs under Almedalsveckan - jag hade trott att "civila" hade undvikit Visby under Almedalsjippot.

Tycker att priserna verkar okej; Drygt SEK1,250 pers/natt - detta med buffet.
Om man kör halvpension tycker jag dock det är konstigt att man inte även inkluderar frukost - men det är en petitess.
Post Reply