Der sades att det inte kommer att finnas en andra båt på linjen Stockholm - Åbo den närmaste tiden, men vem vet...
Skulle man fokusera på nyttotrafik kunde Star ju faktiskt passa. 520 hytter har hon enligt fof och nästan 2000 lm. Från svensk sida är det väl ändå mindre kryssningar som gäller.
Galaxy och Europa chartras ut
Re: Galaxy och Europa chartras ut
I väntan på nästa båtresa...
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Det beror väl på vad man menar? Totalmarknaden är ju större och antaler båtar har minskat. Helt omöjligt hade det väl inte varit att få upp volymerna. I synnerhet inte när Glorys nyhetsvärde avtar. Det verkar också varit den svenska organisationens förutsats. Men man har väl gjort andra överväganden på huvudkontoret.
Vad gäller Star så får vi nog inte veta någonting förrän det börjar närma sig och förhandlingarna med facken gällande Galaxy är avslutade. En förutsättning för att sätta un henne är förstås att det inte kostar för mycket.
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Med Star kan man upprätthålla frakt, pic nic, reguljära pax men inte 23 timmars kryssningar. Star borde väl ha betydligt lägre kostnader än en fullskalig kryssningsfärja av Galaxys kaliber. Trist dock för personalen på Galaxy.
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Ja oavsett eventuell ersättare eller inte så är det ju trist, för jag upplever att personalen på Galaxy har varit bland de bästa på finlandsfärjorna. Samtidigt är det ju hopplöst om man redan från början är bland de dyraste och det sedan dessutom visar sig att permitteringsvilkoren är direkt usla ur rederietiets synvinkel när det krisar. Klart att det blir problem med att ha kvar fartyg under svensk flagg då.
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Ett problem är dock att det tar ett tag att få igång henne. Under den tiden kan Tallink hinna få tillbaka Isabelle eller Victoria. Eventuellt vet man redan nu att någon av dem kommer tillbaka. Det är korta kontrakt med korta förlängningsoptioner.Trossen wrote: ↑31 Jul 2022 10:27 Skulle kunna vara ett tillfälle för Viking att flytta fram positionerna, men jag undrar om det finns ekonomi för det. Bättre att ligga lågt i detta läge.
Eckerö däremot borde testa med Birka Sthlm på Tallinn-Helsingfors, vad kostar det inte att ha fartyget upplagt? Något måste de göra inom kort. Ohållbart att ha henne upplagd år efter år.
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Vare sig Isabelle eller Victoria är optimala för den typen av kryssningstrafik, men javisst. Fullt möjligt men jag tvivlar på att viljan finns hos Tallink.Ett problem är dock att det tar ett tag att få igång henne. Under den tiden kan Tallink hinna få tillbaka Isabelle eller Victoria.
Birka sthlm är däremot en attraktivare skuta för denna typ av trafik samtidigt som det borde vara stressigt hos Eckerö - man har inte lyckats sysselsätta fartyget på lång tid. Hur kan det komma sig att Tallink hyrt ut snart hela flotta, men Eckerö fixar inte ens ett fartyg. Vad håller de på med?
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Kanske inte optimala. Men Isabelle har liksom Baltic Queen och Baltic Princess gått där förut och Victoria är trots allt syster till Romantika som byggdes för linjen, om än med vissa justeringar för att passa Stockholm-Tallinn.
Dessutom så är det inte helt fel med viss bildäckskapacitet på den linjen. Så jag tror nog att man har väl så lämpliga fartyg som Birka om något av charterkontrakten avslutas.
Dessutom så är det inte helt fel med viss bildäckskapacitet på den linjen. Så jag tror nog att man har väl så lämpliga fartyg som Birka om något av charterkontrakten avslutas.
Re: Galaxy och Europa chartras ut
En artikel i YLE ger mer input - med Tallinks logik skulle fartygen aldrig mer komma i trafik - man tjänar mer på kontrakten än vad fartygen skulle ha dragit in under ett NORMALT år i trafik …..Hyresintäkterna för den tänkta tidsperioden är bättre än om fartygen skulle köra rutten under ett normalt år. Vi kan heller inte veta hurdan efterfrågan vi kommer att ha, eftersom just världsekonomin är som den är.
https://svenska.yle.fi/a/7-10019164
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Det gäller väl bara vintersäsongen?
Personligen ställer jag mig dock lite tveksam till uppgiften, om man inte menar att drift vintertid med dagens bränslepris helt enkelt inte ger något täckningsbidrag alls. -Rimligen finns det många alternativa kryssningsfartyg att hyra in för hotellverksamhet, så hyran kan väl inte blivit så bra?
Har funderat lite på hur man bäst skulle sätta in Star om man gör det. Kanske lördag-måndag på Stockholm-Åbo om Baltic Queen går in och tar fredagsavgången. Den lediga fredagen kunde då utnyttjas för en sväng till Paldiski. Både för frakt och pendlare fredag kväll, samt väl så viktigt, besättningsbyte.
Personligen ställer jag mig dock lite tveksam till uppgiften, om man inte menar att drift vintertid med dagens bränslepris helt enkelt inte ger något täckningsbidrag alls. -Rimligen finns det många alternativa kryssningsfartyg att hyra in för hotellverksamhet, så hyran kan väl inte blivit så bra?
Har funderat lite på hur man bäst skulle sätta in Star om man gör det. Kanske lördag-måndag på Stockholm-Åbo om Baltic Queen går in och tar fredagsavgången. Den lediga fredagen kunde då utnyttjas för en sväng till Paldiski. Både för frakt och pendlare fredag kväll, samt väl så viktigt, besättningsbyte.
Re: Galaxy och Europa chartras ut
Star får man bra betalt för om man skulle sälja men jag ser inte till någon försäljning. Om hon ska sysselsättas passar hon perfekt för Stockholm-Åland -Åbo