Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

VikingGlory wrote: 05 Apr 2023 21:53 Viking är också öppen för att sälja Gabriella för rätt pris, som Jan Hanses sa för några månader sedan.
Jag kan inte föreställa mig att de lämnar Helsingfors helt, men samtidigt är Cinderella ett megalyckat koncept och Glorys tidtabell är fruktansvärd för svenska (party)kryssare. Marknadens utveckling kommer att bli riktigt intressant.
Om nu Viking inte tar över Silja Line, dvs Stockholm-Helsingfors, men kan Viking och framför allt vill man? Vilka investeringar krävs? Min spekulation, som vanligt :), är att Tallink nog helst vill begrava varumärket Silja Line och ännu hellre bli av med systrarna som nu är över 30 år gamla.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 06 Apr 2023 09:43 Intressant också att frakten halverats på Sverige-Finland, måste ju vara upplägget på Åbo-linjen som inte uppskattas av speditionen. Effektivare att ta Finnlines till Kapellskär istället för att åka med Tallink som snålkör i sakta fart.
Vad jag förstått (kan vara fel) så har Tallink köpt kapacitet av Finnlines som ersättning för Galaxy. De volymerna är nog inte med i dessa siffror, men torde generera viss marginal.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

/jes wrote: 06 Apr 2023 14:05
VikingGlory wrote: 05 Apr 2023 21:53 Viking är också öppen för att sälja Gabriella för rätt pris, som Jan Hanses sa för några månader sedan.
Jag kan inte föreställa mig att de lämnar Helsingfors helt, men samtidigt är Cinderella ett megalyckat koncept och Glorys tidtabell är fruktansvärd för svenska (party)kryssare. Marknadens utveckling kommer att bli riktigt intressant.
Om nu Viking inte tar över Silja Line, dvs Stockholm-Helsingfors, men kan Viking och framför allt vill man? Vilka investeringar krävs? Min spekulation, som vanligt :), är att Tallink nog helst vill begrava varumärket Silja Line och ännu hellre bli av med systrarna som nu är över 30 år gamla.
Tror nog att de är ganska nöjda med dem. Men visst, Gotlandsbolaget verkar ju vara på hugget. Kanske är man intresserade av att köpa det som är kvar av Silja också?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

MS Isabelle kommer att chartras till det kanadensiska företaget Bridgemans Floatel, för en period av 3 år med köpoption. Chartern startar i juni 2023 och Isabelle ska renoveras i Tallinn innan hon åker dit.

https://www.sjofart.ax/nyheter/isabelle ... 9NDwhp3TYo
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mumin »

Såg det just. Lite tråkigt att mer och mer båtar försvinner från Östersjön.

https://www.hbl.fi/artikel/14742de4-a26 ... 31bfaa17ae
I väntan på nästa båtresa...
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Riga-linjen är nog mer eller mindre nedlagd i och med detta …. tycks inte som att Tallink har någon som helst tilltro till marknaden på Östersjön under kommande år. :( Här ingår också köpoption.

Tråkigt - Isabelle var en trevlig båt. Minns ännu en av mina första resor med henne till Nådendal från Stockholm. Vilken rutt! :D
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Sam »

Jag får en känsla av att Tallink håller på att samla på sig en kassa med pengar med alla dessa uthyrningar, jag tror att dom lägger ned Riga linjen den har väll inte varit direkt någon kassako. Frågan är håller Tallink på att samla ihop pengar till nybyggen och gör av sig med sina äldre fartyg för en framtida satsning på vissa linjer där man bedömer tjäna in pengar på.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Jag får en känsla av att Tallink håller på att samla på sig en kassa med pengar med alla dessa uthyrningar, jag tror att dom lägger ned Riga linjen den har väll inte varit direkt någon kassako. Frågan är håller Tallink på att samla ihop pengar till nybyggen och gör av sig med sina äldre fartyg för en framtida satsning på vissa linjer där man bedömer tjäna in pengar på
Så kan det vara, men Tallink bedriver andra verksamheter också - kanske satsar på hotell eller annat? Vem vet?

Det tar flera år att planera och ta nybyggen i drift och frågan är då om inte linjerna trafikeras av konkurrenter, eller ersatts med andra färdmedel bland paxen som flyg. Anta att man skulle bygga nytt på Åbo, skulle man då kunna komma tillbaka om 3-4 år och erbjuda Viking och Finnlines en match? Låter inte troligt i mina öron.

Låter troligare att man investerar pengarna i helt andra verksamheter på landbacken. Kan man redan nu säga att Tallinks storhetstid inom sjöfarten var under åren 2006-2020?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Först har de 800 miljoner i skuld att betala av!
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Sam »

VikingGlory wrote: 11 Apr 2023 12:25 Först har de 800 miljoner i skuld att betala av!
Förvisso men dom har ju en hel del tongage som betingar nog ett bra värde om man bortser från europa och Isabelle..
Post Reply