Bildgåta

Här kan vi dela med oss av gamla minnen, bilder och historier!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bildgåta

Post by Risberg »

Bildgåta 3

Hvad har de tre färjorna på dessa två bilder gemensamt, bortsett från att de alla tillhör(de) TT-Line? Guldstjärna för byggår.

Image

Image
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Bildgåta

Post by Mumin »

Hette inte alla Nils Holgersson i ett skede?
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bildgåta

Post by Risberg »

Mumin wrote: 12 Mar 2022 18:55 Hette inte alla Nils Holgersson i ett skede?
Korrekt! Alla tre har hetat NILS HOLGERSSON, men gör inte det längre, utan heter AKKA, TOM SAWYER resp. KING SEAWAYS.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Bildgåta

Post by Mumin »

Jag hade aldrig trott att jag kan gissa rätt 😄 Det var absolut min premiär.
I väntan på nästa båtresa...
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Bildgåta

Post by Marre »

Nog är det aktern på Peter Pan -86 som syns på bilden till höger. Bilden är visserligen inte skarp, men nog ser det ut som det namnet står på fartygssidan. Hon har mig veterligen aldrig haft namnet Nils Holgersson.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bildgåta

Post by Risberg »

Marre wrote: 13 Mar 2022 09:34 Nog är det aktern på Peter Pan -86 som syns på bilden till höger. Bilden är visserligen inte skarp, men nog ser det ut som det namnet står på fartygssidan. Hon har mig veterligen aldrig haft namnet Nils Holgersson.
Nej, det er NILS HOLGERSSON-87 som syns på bilden. Och det är inte namnet Du ser på sidan.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bildgåta

Post by Risberg »

Marre wrote: 13 Mar 2022 09:34 Nog är det aktern på Peter Pan -86 som syns på bilden till höger. Bilden är visserligen inte skarp, men nog ser det ut som det namnet står på fartygssidan. Hon har mig veterligen aldrig haft namnet Nils Holgersson.
Nej, det är tvärtom värre än som så: Jag har kollat originalbilden, och den är uppenbarligen felregistrerad: Inte bara är det PETER PAN (1986) till höger på bilden utan dessutom NILS DACKE till vänster. Så bägge de färjorna har hetat PETER PAN men heter nu HUCKLEBERRY FINN resp. PRINCESS SEAWAYS.

Mumins slutledningsförmåga gav ändå, trots fel förutsättningar, det avsedda korrekta svaret, men för andra gången tålde inte bildgåtan Marres noggranna granskning, även om det i fallet SKÅNE bara var frågan om att gåtans svar avslöjades. Där är det f.ö. fortfarande ingen som har velat föreslå hamn.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Bildgåta

Post by Risberg »

Det var denna bild, hvars motiv blandades ihop med det i bildgåtan, i registreringen (de är tagna under en kort period på samma film), men här syns, förutom ROBIN HOOD och NILS HOLGERSSON, NILS DACKE i mitten:

Image
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Bildgåta

Post by Marre »

Nu blev väl den nya bilden till bildgåtan inte rätt denna gången heller då du ju har Nils Dacke med en gång till.
Hoppas du förlåter min kritiska granskning.
Jag vill gärna säga att jag gillar temat med bildgåtorna skarpt. Fortsätt gärna med dem.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Bildgåta

Post by Marre »

Då påstår jag som svar på Bildgåta 1 att m/s Skåne ligger i Rostock.
Det finns gula detaljer bredvid rampen på bilden. Man har mycket gult i Rostock. I Trelleborg är motsvarande färg blå.
Post Reply