MS Drotten, havererad drivlina

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

MS Drotten, havererad drivlina

Post by M.H »

I högsäsongens elfte timme pajar Drotten och hon är ur trafik minst 4 dygn.Något rörigt i framförallt Visby hamn
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by M.H »

DG har kört på marginalen här, man har ju monopol och borde täcka upp därefter kan man tycka. En båt går sönder och 15000 pax blir drabbade på olika sätt, en del rätt ordentligt med uppåt 4 dygn i väntetid.När jag såg Drotten i Visbyhamn i torsdags när jag avreste med ms Gotland reagerade jag på det yttre skicket, hon såg verkligen risig ut! Vi får se om man lär sig något till nästa högsäsong..
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by Trossen »

Vilket kaos - kan dom inte hyra in typ Victoria I tillfälligt så att det blir ordning på detta?
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by Tim S. »

User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by St David »

M.H wrote: 13 Aug 2023 18:35 DG har kört på marginalen här, man har ju monopol och borde täcka upp därefter kan man tycka. En båt går sönder och 15000 pax blir drabbade på olika sätt, en del rätt ordentligt med uppåt 4 dygn i väntetid.När jag såg Drotten i Visbyhamn i torsdags när jag avreste med ms Gotland reagerade jag på det yttre skicket, hon såg verkligen risig ut! Vi får se om man lär sig något till nästa högsäsong..
Historiskt sett har Gotlandsbolaget och under "N&T parentesen" man överhuvudtaget haft reservfärjor?
Det skulle i så fall möjligtvis ha varit Tjelvar (Gotland 1964), men hon var ju också tursatt under högsesången.

Minns att jag åkte tidigt 90-tal, och Graip blev försenad flera timmar, vi kom tillbaka mitt i natten (OK problemen är värre nu), men någon reservfärja var det inte tal om den gången.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by Mistluren »

Om man verkligen ville skulle det nog inte vara omöjligt att hyra in kapacitet externt.

Nog skulle tex TT-line, United Line eller Stena kunna avvara någon om man fick tillräckligt betalt?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by /jes »

Mistluren wrote: 15 Aug 2023 21:21 Om man verkligen ville skulle det nog inte vara omöjligt att hyra in kapacitet externt.

Nog skulle tex TT-line, United Line eller Stena kunna avvara någon om man fick tillräckligt betalt?
Aha, snikna Gotlandsbolaget ville inte betala? Det är klart att det finns många färjor att chartra (wet lease) för en vecka under en av årets största resehelger? Att rusta Victoria I tar väl bara några timmar. Ungefär som gå till Avis och hyra bil. 😀
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by Tim S. »

Viking Line erbjuder hjälp till Gotlandsresenärer
https://www.sjofartstidningen.se/viking ... resenarer/
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by Trossen »

Samarbetet har redan påbörjats - intressant att det inte var så många passagerare som nappade på erbjudandet. Ungefär hälften av platserna nyttjades - var det inte kris?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: MS Drotten, havererad drivlina

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 17 Aug 2023 09:10 Samarbetet har redan påbörjats - intressant att det inte var så många passagerare som nappade på erbjudandet. Ungefär hälften av platserna nyttjades - var det inte kris?
Vilka har fått erbjudandet?
-SMS till de 200 som ändå stod först i kön och snart skulle få plats på ordinarie turer?

Det är naturligtvis Gotladsbolagets ansvar att nå ut med erbjudandet tills det är fyllt.

Värdelöst och ganska taktlöst att försöka nyttja situationen till reklam för nästa års samarbete. Tyvärr är det nog så att monopolet leder till arrogans och inkompetens. Inte på SJ-nivå förstås, men ditåt.

Klart att man hade kunnat hyra in en färja med relevant kapacitet om kompetens och vilja funnits.
Post Reply