Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by Risberg »

Beställdes i november 2021 på Remontowa-varvet.

Polskie Promy, fully owned by Polska Zegluga Morska (PZM), have signed a contract with Remontowa Shipbuilding for three new hybrid ro-pax ferries, two of which will be built for their Unity Line subsidiary, and one likely for Polferries charter.

The RMDC (Remontowa Marine Design & Consulting) designed ferries will have four LNG dual-fuel engines and a battery pack, making them capable of 19 knots. They will be 195.6m long and have a capacity for 4,100 lanemetres of freight and 400 passengers.
The contract holds an option for a fourth unit.

9bd4ebe576ffebed01c7ffeb0cdb8adf_870x1000.jpg
9bd4ebe576ffebed01c7ffeb0cdb8adf_870x1000.jpg (50.6 KiB) Viewed 1823 times
Dessa färjor kommer att ersätta GRYF och WOLIN på Trelleborg – Świnoujście
User avatar
szcz49
Posts: 5
Joined: 24 Mar 2022 23:14
Location: Katowice

Re: Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by szcz49 »

Exactly! Two new ferries that will go to Unity Line will replace Gryf and Wolin on the route to Trelleborg, and one of the ferries for Polferries will enter the route to Ystad (probably pushing Cracovia to the typical cargo schedule, i.e. the present Baltivia).

Recently, Polferries also mentioned the 4th ferry of this construction, which is an option to order. The company mentioned that they are currently in the process of redesigning this project so 4th ferry it can take about 1000 passengers and a smaller number of cargo. This ship would enter the route from Gdynia to Nynashamn replacing Wawel.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by Risberg »

Glad to see you in this forum szcz49!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by Risberg »

Stororder till ABB för färjetrio till Östersjön:

https://www.sjofartstidningen.se/storor ... ostersjon/
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by Risberg »

szcz49, do you think that the two Unity Line ferries for the Trelleborg service will be named PATRIA and PIAST?

It's interesting to compare the dimensions of the planned but never built PATRIA and PIOTR, ordered in 2007, with the new ferries. The new ones will be shorter, 195 instead of 207 metres, but will obviously take more passengers, 400 compared to 300, and 200 lorries sounds like more than 3000 lanemetres.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by Risberg »

New Polish ferry.jpg
New Polish ferry.jpg (93.98 KiB) Viewed 1262 times
User avatar
szcz49
Posts: 5
Joined: 24 Mar 2022 23:14
Location: Katowice

Re: Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by szcz49 »

Risberg wrote: 06 Apr 2022 13:30 szcz49, do you think that the two Unity Line ferries for the Trelleborg service will be named PATRIA and PIAST?

It's interesting to compare the dimensions of the planned but never built PATRIA and PIOTR, ordered in 2007, with the new ferries. The new ones will be shorter, 195 instead of 207 metres, but will obviously take more passengers, 400 compared to 300, and 200 lorries sounds like more than 3000 lanemetres.
I think there would be a chance if Unity Line were not a state-owned company. The government is unlikely to want to repeat the history and remind about unbuilt ferries. It seems that they will give new names, more up-to-date and not burdened with the memory of rejected ferries. However, nothing is a foregone conclusion. At the moment, it is known that they will replace Gryf and Wolin on the route to Trelleborg.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Två nya färjor ersätter GRYF och WOLIN

Post by Risberg »

En medlem, ropax, också medlem i norska skipsfarts-forum.net, skriver i theferryforums.com

Interesting point, that in the new "Poland at sea" on page 15 is the info that 4 old ferries will be replaced with the 2 new ferries:
Skania, Polonia, Wolin and Gryf.
This means in fact the end of "normal" passengers on the Unity-route to Ystad.
All cabins onboard then needs for the up to 200 truck-drivers.
So Unity-Line will be then from ca. 2026 a freight-only-line.


Detta är upplysningar (om ropax har läst rätt i Poland at sea) som är hellt annorlunda än hvad szcz49 berättat tidigare. ropax tolkar det som att Ystad - Świnoujścleden får två nya färjor, och att det är den tredje som är optionen, och är den (enda) som hamnar på Trelleborg - Świnoujścue-leden. szcz49 har tidigare hävdat att av tre skall Unity Line använda två på Trelleborg - Świnoujście-leden och Polferries en på Ystad - Świnpujscie, samt att där är option på en fjärde. :o

OM det verkligen är så att leverancen innebär att såväl GRYF, WOLIN, POLONIA som SKANIA tas ur trafik, så kan det ju lika gärna betyda att Unity Line överger Ystad helt till Polferries. Bägge (alla tre, om man ser på EuroAfrica som självständigt) rederier ägs av polska staten. Sammanslagning av Unity Line och Polferries har varit på tal länge, utan att det har skett. :?
Post Reply