ROMANTIKA klar för ny led

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

ROMANTIKA klar för ny led

Post by Risberg »

ROMANTIKA i Nådendal, snart klar för att sättas in på sin nya led Eemshaven - Kristiansand. Skall bli intressant att följa den ledens utveckling.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: ROMANTIKA klar för ny led

Post by Risberg »

Hon fick en litet olycklig start på sin första tour 9. april, då hon blev dirigerad till annat läge i Kristiansand än planerat.

https://www.nrk.no/sorlandet/kaos-pa-ny ... 1.15927260
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: ROMANTIKA klar för ny led

Post by Mistluren »

Det gick ju inte så bra, men blev hon omtyckt i Norge?

Nu ligger hon bara upplagd, men egentligen skulle hon nog ha passat bättre på någon linje från Oslo, till Köpenhamn eller Fredrikshamn, så att hennes ganska stora passagerarkapacitet kommit mer till sin rätt.

Är DFDS intresserade?
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: ROMANTIKA klar för ny led

Post by Fyrtornet »

Frågan är varför Stena drog sig ur Oslo-Frederikshavn. Att det skedde i början av Covid var nog bara en tillfällighet. Hade linjen varit tillräckligt lönsam hade de istället valt att övervintra. Ännu mindre sannolikt tror jag det är att just DFDS skulle sätta in ett dedikerat fartyg där, eftersom det skulle bli internkonkurrens om kryssningsresenärer som väljer mellan Frederikshavn och Köpenhamn från Oslo. Jag tror det mest optimala för DFDS är det upplägg de har nu, att mellanlanda i Frederikshavn.

Däremot funderar jag på Esbjerg-Harwich, förutsatt att hon har fartresurserna. Nu finns möjligheten att sälja taxfree igen, men det kan nog bli trögt att lära folk att ta båten som förr. Såvida inte flygpriserna är på väg upp som jag läst någonstans...
Post Reply