Transatlantiska resor och kryssningar

Kryssningsfartyg är fortfarande imponerande. Eller var det bättre förr? Dela minnen och bilder, diskutera!
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Transatlantiska resor och kryssningar

Post by Risberg »

Jag kallar det inte kryssning när jag åker från en europeisk hamn till New York, det är en transatlantisk enkelresa, även om rederiet kallar det "cruise". Sådana har jag gjort med
Polskie Linie Oceanicznes TS/S STEFAN BATORY Tilbury - Montreal - Tilbury 1984
Cunard M/S QUEEN ELIZABETH 2 Cherbourg - New York & New York - Southampton 1992
Cunard M/S QUEEN MARY 2 Southampton - New York & New York - Southampton 2012

Skillnaderna mellan QUEEN ELIZABETH 2 och QUEEN MARY 2 tjugo år senare var stora. På "QE2" var jag som trettioåttaåring bland de yngsta passagerarna och alla var av europeiskt ursprung, på "QM2" var jag som femtioåttaåring över genomsnittsåldern och folk från hela Världen var passagerare. Priserna hade sänkts och jag hade hytt med balkong på "QM2", medan jag haft invändig hytt på "QE2". "QM2" är mycket större, men med ganska "kitschy" inredning. "Captain's Dinner" fanns inte längre och passkontrollen till USA skedde tyvärr inte längre ombord. En väldigt positiv företeelse på "QM2" var ett rökrum, enbart för cigarr- och piprökare, och det såldes cubanska cigarrer där.

Jag har också använt kryssningsfartyg för enkelresor från
Singapore till Sydney med Silver Cruise's SILVER SHADOW 2005
Seward, Alaska till Vancouver B.C. med Celebrity's CELEBRITY MILLENIUM 2012
Savona, Italien till Santos, Brasilien med Costas COSTA FAVOLOSA 2015

Men jag har också företagit rena kryssningar med samma utgångs- och hemkomsthamn;
från Ushuaia, Argentina till Antarktis med Hurtigrutens FRAM 2015
från Rotterdam till bl.a. Madeira med CMV's COLUMBUS 2019
från Rotterdam till bl.a. Amazonas med CMV's MAGELLAN 2020

men även sådana, där jag inte gått ombord i samma hamn som jag gått av i;
Oslo – Southampton med NCL's NORWAY 1998
Oslo – Søndre Strømfjord med Hurtigrutens FRAM 2007
Dover – de västnorska fjordarna – Oslo med Hurtigrutens FRAM 2010
Punta Arenas – Cabo Horno – Ushuaia Med Australis' STELLA AUSTRALIS 2015
Reykjavík – Nordöstgrönland – Svalbard – Bergen med Hurtigrutens FRAM 2016.

Jag föredrar små kryssningsfartyg, som Silvercruise's, Hurtigrutens, Australis' eller Cruise & Martime Voyages' (sistnämnda rederi gick tyvärr i konkurs sommaren 2020). Moderna kryssningsfartyg med 3000-5000 passagerare och skeppssidorna tapetserade med balkonger, och de senaste, med "stadsdelar" och parker ombord, förstår jag inte riktigt vad har med fartygsresande att göra. COSTA FAVOLOSA från Savona till Santos med 3000 passagerare var det närmaste jag varit sådana, men det var således en enkelresa (och skall erkännas, en positiv överraskning).

Hurtigruten håller emellertid på att "prisa ut sig" fullständigt.
Man erbjuder nu en 94 dagars kryssning Vancouver B.C. – Nordvästpassagen – Grönland – Halifax – Miami – Panamakanalen – chilenska Patagonia – Antarktis – Ushuaia med ROALD AMUNDSEN för Nkr 703 271,- i enkelhytt (avresa 2. augusti 2023). NB! Frukost, lunch og middag inngår!

Om man vill ha en billigare 66 dagars kryssning så går FRAM 23. augusti 2023 för Nkr 513 006,- i enkelhytt från Cambridge Bay och slopar Miami, och märkligt nog innebär en hotellövernattning i Halifax(?), men annars seglar samma route.

Som jämförelse får man en 102 dagars kryssning med Fred. Olsen BOREALIS 17. januari 2024 Southampton – King`s Wharf (Bermuda), Charleston (USA) – Charleston (USA) – Port Canaveral – Fort Lauderdale (Florida) – Key West – Panamakanalen – Golfito – Puerto Caldera (Costa Rica) – Acapulco (Mexico) – Honolulu (Hawaii) – Lahaina (Maui) – Hilo, Hawaii – Raiatea, Franska Polynesia – Papeete (Franska Polynesia) – Bora Bora (Franska Polynesia) – Auckland (Nya Zealand) – Picton (Nya Zealand) – Sydney – Newcastle (Australien) – Cairns (Australien) – Alotau (Papua New Guinea) – Komodo Island (Indonesia) – Celukan Bawang, Indonesia – Singapore – Phuket (Thailand) – Cochin (India) – Goa (India) – Mumbai – Dubai – Khasab (Oman) – Muscat (Oman) – Aqaba (Jordanien), Suezkanalen – Haifa (Israel) – Limmasol (Cypern) – Rhodos – Valletta (Malta) – Cartagena (Spanien) – Southampton i enkellhytt för £ 28 748.-

eller en 100 dagars kryssning med P&Os ARCADIA strax efter nyår 2023 Southampton – Freeport (Bahamas) – Fort Lauderdale (Florida) – Montego Bay (Jamaica) – Panamakanalen – Huatulco (Mexico) – Manzanillo, Mexico – Honolulu (Hawaii) – Apia (Westsamoa) – Suva (Fidji) – Auckland (Ny Zealand) – Sydney (Australien) – Brisbane (Australien) – Cairns (Australien) – Port of Bitung (Indonesien) – Puerto Princesa (Filipinerna) – Manila – Hong Kong – Chan May – Saí Gón (Viet Nam) – Singapore – Port Klang (Malaysia) – Penang (Malaysia) – Colombo (Sri Lanka) – Dubai – Muscat (Oman) – Suezkanalen – Valletta (Malta) – Cadiz (Spanien) – Southampton för £ 20 709.- i enkelhytt.

Ja, Nordvästpassagen är väldigt speciell, Antarktis också, och jag har visserligen inte rest med ROALD AMUNDSEN, men hytterna på FRAM är väldigt ordinära Hurtigrutehytter, som inte är av samma standard som jag förutsätter att BOREALIS och ARCADIA har, inte ens av samme standard som på färjorna COLOR FESTIVAL, COLOR FANTASY eller COLOR MAGIC

(Inlägget skulle ha ledsagats av bilder, men nerlddningen av sådana stoppades efter tre bilder)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Transatlantiska resor och kryssningar

Post by Risberg »

Kryssningen med Birka cruises' BIRKA STOCKHOLM från Stockholm till Härnösand och Luleå 2016 var också en kryssning med samma utgångs- som hemkomsthamn. Det var sannolikt den första och sista kryssningen till Luleå någonsin, som tydligen inte alls brydde sig om att få kryssningsbesök. BIRKA STOCKHOLM hade, som QUEEN MARY 2, ett rökrum endast för pipa och cigarr, de enda två fartyg jag upplevt det på.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Transatlantiska resor och kryssningar

Post by Risberg »

Försöker med några bilder igen
PICT0152.JPG
Ombord på STEFAN BATORY 1984
PICT0173.JPG
Lämnar Manhattan ombord på QUEEN ELIZABETH 2 1992
PICT0186.JPG
QUEEN MARY 2 vid Brooklyns hopplösa terminal 2012
_R747949.jpg
FRAM i Antarktis 2015. Foto: Art
PICT1626.JPG
NORWAY i Oslo 1998
PICT1173.JPG
FRAM vid Skjoldungen, öster om Grönland 2007
PICT0031.JPG
Ankommer Sydney ombord på SILVER SHADOW 2005
Post Reply