Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag tror att Viking inte har något att oroa sig för när det gäller Finnlines. Jan Hanses sa redan att när det gäller gods så föredrar många företag Stadsgården. För passagerarna ser jag inte att Finnlines utgör ett hot för den typ av passagerare som åker med Viking. Kanske kommer du att tappa några cyklister men de flesta vill åka till Stockholm eller Åbo och åka kryssningsfärja för upplevelsen. De få passagerare de kommer att förlora till Finnlines kommer de att få från Tallink
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Kanske kommer de att tappa några cyklister
:D

Precis - och som någon påpekade - Landgången i Kapellskär mynnar i praktiken ut i skogen. Har inte heller sett något om att Finnlines planerar med bussar in till Stockholm/Norrtälje. Eller finns det uppgifter om det?
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

VikingGlory wrote: 30 Nov 2022 16:57 Jag tror att Viking inte har något att oroa sig för när det gäller Finnlines. Jan Hanses sa redan att när det gäller gods så föredrar många företag Stadsgården. För passagerarna ser jag inte att Finnlines utgör ett hot för den typ av passagerare som åker med Viking. Kanske kommer du att tappa några cyklister men de flesta vill åka till Stockholm eller Åbo och åka kryssningsfärja för upplevelsen. De få passagerare de kommer att förlora till Finnlines kommer de att få från Tallink
Då är ju frågan hur länge VL får vara kvar i stadsgården.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Det är i dagensläge frakten som hämtar pengar,det är orsaken varför b.l.a. Stena, TT-line gått inför att bygga s.k. ropaxar,det finns inte mera så
mycket underlag för nöijes kryssningar för att det finns redan i nästan varje stad spa hotel som tävlar om dessa kunder?Hur länge tillåts frakttafiken
i Stockholm?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Viking äger inte Stadsgården?
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

VikingGlory wrote: 02 Dec 2022 09:31 Viking äger inte Stadsgården?
inte marken iaf och sthlms stad vill bygga bostäder där
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Men frakten i sig utgör knappast något större problem vare sig vid Stadsgåren eller Värtan. Förvisso var miljön vid själva terminalen bättre när man fick köra ut bakvägen (under Danviksbron) men frakttrafiken drabbar knappast någon utomstående.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

shwimmente wrote: 02 Dec 2022 11:39
VikingGlory wrote: 02 Dec 2022 09:31 Viking äger inte Stadsgården?
inte marken iaf och sthlms stad vill bygga bostäder där
Det brukar vara så. Ofta har rederierna långa, det som på norska kallas festekontrakt, d.v.s. man äger byggnaderna men inte marken, som man hyr på långvarigt kontrakt. Och att städerna vill köra ut färjorna från sta'n; Göteborg, København, Oslo. I København och Göteborg lyckades man, i Oslo inte. Och så lyckades man i Varberg, men därmed flyttade hela den färjetrafiken till Halmstad.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Stockholms stad tänkte sig nog ett tag att flytta all färjetrafik till Värtahamnen men de planerna är skrotade. Vikings begränsade utrymme kan man inte använda till så mycket annat. Ytan räcker inte till något nytt bostadsområde med mindre än att stänger Stadsgårdsleden helt. Man vet ju aldrig med MIljöpartiet. ;)

Det är väl Stockholms hamn som äger alla terminalbyggnader och hyr ut dem till färjeoperatörerna??
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Tydligen går det rykten nu om att Rosella ska säljas till Ventouris Ferries och XPRS går till Mariehamn-Kapellskär. Jag måste se det innan jag tror det, jag förstår inte varför Viking skulle gå från 7 fartyg till 5 på mindre än ett år. Ekonomin i Viking är inte så dålig.
Post Reply