Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Jag kan inte förstå meningen med att Serenade resp Symphony skulle vara osålda,allt går och sälja om det finns efterfrågan och priset är rätt?
Varför TallnkSilja släpper Åbo-Sthlm är att de har insett att det finns inte underlag för två passagerar fartyg och ännu mindre efter Finnlines
nybyggena är levererade!Det kommer även Viking märka med tiden!Det var meningen att de skulle ha sållt Atlantic Vision,men det blev ingen handel,
så finns den möjligheten att hon sätts på Åbo-Sthlm senare på våren.Detta beror väldigt mycket på hurudana kontrakt och hur långvariga kontrakt
de lyckas få med speditörerna,men det verkar vara väldigt kämpigt när Finnlines kan erbjuda 5100 filmeter dagligen från Nådendal,och bör påpekas
att Grimaldi har ett gott och långt minne.Kära vänner räkna hur många passagerare hur mycket de måste bruka pängar ombord jämfört med en 20m
långtradare som är på bildäcket och kräver ingen service?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 08 Jan 2023 18:51 Jag kan inte förstå meningen med att Serenade resp Symphony skulle vara osålda,allt går och sälja om det finns efterfrågan och priset är rätt?
Varför TallnkSilja släpper Åbo-Sthlm är att de har insett att det finns inte underlag för två passagerar fartyg och ännu mindre efter Finnlines
nybyggena är levererade!Det kommer även Viking märka med tiden!Det var meningen att de skulle ha sållt Atlantic Vision,men det blev ingen handel,
så finns den möjligheten att hon sätts på Åbo-Sthlm senare på våren.Detta beror väldigt mycket på hurudana kontrakt och hur långvariga kontrakt
de lyckas få med speditörerna,men det verkar vara väldigt kämpigt när Finnlines kan erbjuda 5100 filmeter dagligen från Nådendal,och bör påpekas
att Grimaldi har ett gott och långt minne.Kära vänner räkna hur många passagerare hur mycket de måste bruka pängar ombord jämfört med en 20m
långtradare som är på bildäcket och kräver ingen service?
Den usla servicen som Grimaldi erbjuder sina passagerare kan inte kräva många anställda.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Eckerö verkar inte kasta in handduken.

https://www.sjofartstidningen.se/stark- ... ro-linjen/
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

De är solklart att de kämpar,det är bara vissa VL fantaster som önskar att de skall kasta handuken?Ett ryckte som har varit stark framme de sista
dagarna att AW-line (Anders Wiklöf&co).De undersöker om det finns underlag att öppna trafiken mellan Mar-Kap och sedan skulle de även köra
till Nådendal såsom Fjärdvägen gjort,last ME-group,Transmar,Ålandsposten.Enligt källorna har de även hittat 2-3 lämpliga fartyg för ändamålet?
Få se vad som händer?Max passagerare 500,så det är inte frågan om någon större balja!
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Varför skulle de kasta in handduken? De har erbjudits monopol på sträckan av Viking. Med MS Eckerö som enda på den sträckan kommer det säkert att vara lönsamt året runt, även för ett företag med Eckerö ledning...

Ska bli intressant att se om det finns en marknad för AW-Line.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Om Herr Wiklöf blandar sig i shipping branchen så är det självklart att Han gör den lönsam ,han är inte van och förlora,matchvinnare!Det skulle vara
en våt trasa i ansiktet för VL,att Han lyckas med någonting som VL misslyckats med?
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

Wiklöf har testat på rederinäringen. Gick sådär.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Nej, varför skulle Eckerö kasta in handduken just nu? Jag tänkte mera på flera års sikt och att använda uttrycket "kasta in handduken" var oavsiktligt dramatiskt och därmed inte bra. Öbor har svårt att komma överens, det är inget nytt så många somrar som jag har semestrat i en av Ålands små skärgårdskommuner. :) Den som lever får se.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

pepe57 wrote: 09 Jan 2023 17:29 De är solklart att de kämpar,det är bara vissa VL fantaster som önskar att de skall kasta handuken?Ett ryckte som har varit stark framme de sista
dagarna att AW-line (Anders Wiklöf&co).De undersöker om det finns underlag att öppna trafiken mellan Mar-Kap och sedan skulle de även köra
till Nådendal såsom Fjärdvägen gjort,last ME-group,Transmar,Ålandsposten.Enligt källorna har de även hittat 2-3 lämpliga fartyg för ändamålet?
Få se vad som händer?Max passagerare 500,så det är inte frågan om någon större balja!
Mycket spekulationer, men räknade lite på det för skojs skull.
Att köra Mariehamn-Nådendal på natten och Mariehamn-Kapellskär på dagen; det skulle bli väldigt tight att hinna med två dubbelturer, skulle säga att dygnet behöver en 25e timme för att man skulle hinna med.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

/jes wrote: 09 Jan 2023 20:55 Nej, varför skulle Eckerö kasta in handduken just nu? Jag tänkte mera på flera års sikt och att använda uttrycket "kasta in handduken" var oavsiktligt dramatiskt och därmed inte bra. Öbor har svårt att komma överens, det är inget nytt så många somrar som jag har semestrat i en av Ålands små skärgårdskommuner. :) Den som lever får se.
Jag skrev faktiskt Eckerö verkar inte kasta in handduken. Ingen av kommentatorerna ovan verkar ha läst inte! :lol:
Post Reply