Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Utan att blanda mig dess mera,uttalade bara om ryckten och spekulationer jag hört?Enligt planerna skulle det inte vara någon avgång från
Kapellskär söndagar,då skulle de köra från Nådendal(2ggr i veckan)hur lönsamt det skulle vara?kan jag inte svara på?skulle det vara ens möjligt
med vilotidsregler etc.Men fartyg typ EXPEDITION har det visat intresse för!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Justerad resultatprognos för 2022! Positivt på passagerarfronten samtidigt som diverse osäkerhetsfaktorer inte haft så stor inverkan som befarat. Bra start på 2023 för VL!

Nu räknar jag ned sekunderna på att ett inlägg postas från xxxx att det är åt helvete ändå! :D
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Trossen wrote: 10 Jan 2023 19:38
Justerad resultatprognos för 2022! Positivt på passagerarfronten samtidigt som diverse osäkerhetsfaktorer inte haft så stor inverkan som befarat. Bra start på 2023 för VL!

Nu räknar jag ned sekunderna på att ett inlägg postas från xxxx att det är åt helvete ändå! :D
Om Du räknar ner sekunderna, hvad startade Du på? För nu har det väl gått 4500. :lol:
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 10 Jan 2023 19:38
Justerad resultatprognos för 2022! Positivt på passagerarfronten samtidigt som diverse osäkerhetsfaktorer inte haft så stor inverkan som befarat. Bra start på 2023 för VL!

Nu räknar jag ned sekunderna på att ett inlägg postas från xxxx att det är åt helvete ändå! :D
https://alandsradio.ax/nyheter/svaga-fr ... n-paverkar
:?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Cinderella har gjort övningskörningar på två olika kajerna i Kapellskär i morse. Förmodligen för att det är en nödhamn för Stockholm på Åbolinjen, eftersom hon ersätter Grace denna månad. Jag är säker på att ryktena om Cinderella öppnar Mariehamn-Kapellskär kommer att bli väldigt aktiva igen. Jag ser det inte hända då Viking sparkade Kapellskärspersonal.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Det var att testa för Mariehamn-Kapellskär trots allt!

https://www.nyan.ax/nyheter/cinderella- ... apellskar/
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Kan det vara så att Cinderella tar med sig rullande last från Mariehamn på morgonavgången och studsar i Kapellskär för att lossa den och kör sedan mot Stockholm… rätt logiskt faktiskt
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Ja, det är väl det man kan tänka sig. Men det man i så fall riskerar är att man får konkurrensmyndigheterna på sig vid ett eventuellt förvärv av Eckerö-linjen.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Tummen upp för den idén. Det är ju morgonturen som är viktigast för ålänningarna. Snabbt från Mariehamn till Kapellskär, E18 in till Stockholm på 40 minuter. Slippa omvägen både via Berghamn på Eckerö och Grisslehamn. Stor tidsvinst.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Om man landar i att man ska göra detta, så tyder det framförallt på att sammarbetet med Eckerö inte går så bra. Avgången skulle bli i direkt konkurrens med Eckerölinjens helt nyinsatta 8.00 avgång, vilket dels knappast ökar den totala lönsamheten, dels som nämnde ovan skulle tvinga fram en granskning från konkurrensmyndigheterna vid ytterligare fördjupat sammarbete.

En granskning som man annars skulle slippa i och med att både Rosella och Birka Stockholm är tagna ur trafik. Att befinner sig i konkurrens på Finska viken spelar ingen roll eftersom Tallink ändå skulle bli den dominerande aktören (och det är bara om man blir dominerande aktör som ger skäl till granskning och nödvändigt godkännande.)

Det logiska on man såg ett fördjupat sammarbete framför sig vore att först fördjupa detta och sedan fundera på om Cinderella kunde ta med sig bilar från Mariehamn till Kapellskär på morgonen.

Men har man givit upp detta, då blir förstås situationen en annan. Försöker man måhända markera att man är på väg att ge upp med provanlöpen? -Eller har man redan givit upp?
Post Reply