Fartyget skulle onekligen bli dyrare än Viking Glory, den stora knäckefrågan blir hur mycket dyrare dvs vilket nybyggnadspris rymmer man inom kalkylen?VikingGlory wrote: ↑19 Jan 2023 12:57 Bra inlägg!
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Med tanke på vilken typ av kryssning Stockholm-Helsingfors är en pub och nattklubb verkar mycket nödvändigt.
De gjorde förmodligen Glory helt perfekt för Turkuline med Vista Room men det skulle inte fungera på Stockholm-Helsingfors. På resten av dina idéer låter det fantastiskt och dyrt! Vilken är den största fartygsstorleken som kan ta sig genom Sveaborg året om? Jag vet att de har kört ett mindre kryssningsfartyg genom det en gång men de behövde en perfekt dag utan vind. Skulle en färja på 220 meter passa? Även med stora vindar?
Som reaktion på Skepptikern om lönsamhet, har inte linjen alltid varit mycket lönsam för både Silja och Viking både förr och nu? Sedan förstår jag inte varför en ny investering som kan vara billigare att driva och ge mer pengar på banken, inte skulle kunna vara lönsam. Men jag kanske har fel och rutten är inte så lönsam som jag tror?
Ett 220m långt fartyg bör inte vara något problem att på daglig basis ta in till Södra hamnen i Helsingfors heller, särskilt inte om fartyget är ordentligt utrustat med azipods etc. Det längsta fartyg som gått genom Sveaborg är Oriana på 260m, då med bra väder som sagt, I höstas besökte även Finneco II med 238x34m Södra hamnen.
Det fartyg jag beskrev behöver inte vara större än Glory om man ser till längd och bredd, däremot kan man överväga ett däck till samt att passagerarutrymmena förlängs akterut och disponeras om. Color Fantasy/Magic har också samma längd/bredd som Glory men är betydligt högre och har en helt annan disposition av utrymmen.