Hurtigrutnamnen om försvann

Samtalsämne som inte passar in i någon annan kategori? Här pratar vi om allt från hamnar till fritidsbåtar.
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Hurtigrutnamnen om försvann

Post by Risberg »

Det första Hurtigrutrederiet var Vesteraalens Dampskibsselskab. De döpte sina fartyg efter nordnorska regioner; VESTERAALEN, FINMARKEN och LOFOTEN. Ett fartyg döptes efter rederiets grundare, RICHARD WITH. I "min tid" (1978 och framåt) har de haft två VESTERÅLEN (II & III), en LOFOTEN (II) och en FINNMARKEN (II). Ofotens og Vesterålens Dampskibsselskab följde upp med en RICHARD WITH (II) och ännu en FINNMARKEN (III), dessutom NORDKAPP i samma namntradition. Vill man vara vävillig kan man ju på sätt och vis säga att Troms Fylkes Dampskibsselskabs "hängde på" med TROLLFJORD.

Nästa två Hurtigruterederier var Det Bergenske Dampskibsselskab och Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab. Bergenske döpte sina Hurtigruteskepp efter stjärnor, t.ex. ASTREA, och andra himmelfenomen, som MIDNATSOL och POLARLYS. I "min tid" hade de en MIDNATSOL (II), en NORDLYS, en POLARLYS (II) och en NORDSTJERNEN (II), innan de såldes till Troms Fylkes D/S, som följde upp med två MIDNATSOL (III & IV), en NORDLYS (II) och en POLARLYS (III). Nordenfjeldske hade namn som slutade på JARL, i "min tid" ERLING JARL, HÅKON JARL, RAGNVALD JARL och RAGNVALD JARL.

Det fjärde Hurtigruterederiet var Det Stavangerske Dampskibsselskab som hade ett fartyg åt gången, och de hann med två SANCT SVITHUN, efter Stavangers skyddshelgon, men när SANCT SVITHUN (II) förlist valde man KONG OLAV för sitt tredje skepp. Även Nordenfjeldske hade kungliga namn, och Troms följde upp med KONG HARALD.

Det sjunde och sista Hurtigruterederiet före kriget var Ofotens Dampskipsselskab, som också hade ett fartyg åt gången, som hette NORDNORGE. Ofotens og Vesterålens D/S' NORDNORGE var den fjärde.

Så skedde sammanslagningar till nämnda Ofotens og Vesterålens Dampskibsselskab, Troms Fylkes D/S köpte först Bergenske och sedan Nordenfjeldske och till slut slogs allt ihop till Hurtigruten Group. (Finnmark Fykesrederi og Ruteselskap ägde ett tag LOFOTEN, men det är oväsentligt i sammanhanget).

Med Nordenfjeldske försvann JARL-namnen. Men med Hurtigrutens förlorade monopol och Havilas deltagande försvann andra traditionella Hurtigrutenamn. FINNMARKEN (III) hamnade hos Hurtigruten Expiditions och döptes om till OTTO SVERDRUP. MIDNATSOL (IV) likaså, omdöpt till MAUD. NORDSTJERNEN och LOFOTEN har blivit museiskepp, men namnen är ju egentligen inte längre namn på Kystrute/Hurtigruteskepp. Havila har däremot på ett sätt tagit upp Bergenskes stjärnnamntradition med HAVILA CAPELLA, HAVILA CASTOR, HAVILA POLARIS och HAVILA POLLUX.
Post Reply