Stena Europe
Re: Stena Europe
https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... sta-farja/
Beklagar att skriva det, för jag tyckte verkligen det var synd när Stena tog över Sessanlinjen, men Sessanlinjen (eller GFL, som väl rederiet egentligen hette) hade en osedvanlig förmåga att bygga fula färjor, och KRONPRINSESSAN VICTORIA var inget undantag.
Beklagar att skriva det, för jag tyckte verkligen det var synd när Stena tog över Sessanlinjen, men Sessanlinjen (eller GFL, som väl rederiet egentligen hette) hade en osedvanlig förmåga att bygga fula färjor, och KRONPRINSESSAN VICTORIA var inget undantag.

Re: Stena Europe
Hos henne var det insidan som räknades.Risberg wrote: ↑27 Feb 2023 20:43 https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... sta-farja/
Beklagar att skriva det, för jag tyckte verkligen det var synd när Stena tog över Sessanlinjen, men Sessanlinjen (eller GFL, som väl rederiet egentligen hette) hade en osedvanlig förmåga att bygga fula färjor, och KRONPRINSESSAN VICTORIA var inget undantag.![]()
Re: Stena Europe
Jag får faktiskt säga att jag intetycker att hon är ful!Mistluren wrote: ↑27 Feb 2023 23:15Hos henne var det insidan som räknades.Risberg wrote: ↑27 Feb 2023 20:43 https://www.sjofartstidningen.se/stena- ... sta-farja/
Beklagar att skriva det, för jag tyckte verkligen det var synd när Stena tog över Sessanlinjen, men Sessanlinjen (eller GFL, som väl rederiet egentligen hette) hade en osedvanlig förmåga att bygga fula färjor, och KRONPRINSESSAN VICTORIA var inget undantag.![]()
Exteriört är hon ett utmärkt exempel av sin tid - villken samafaller med att mitt färjeintresse inleddes!
Kan dock verkligen hålla med om att tidigare Sessangenerationer var fula.
Re: Stena Europe
Hur realistiskt är det att det inte blir stranden nästa för gamla Kronprinsessan Viktoria?
Hennes yngre syster gick detta öde till mötes redan 2012. Stena RoRo känns mest som en administativ manöver, hon lär ju knappast vara optimal som frakt färja.
Hennes yngre syster gick detta öde till mötes redan 2012. Stena RoRo känns mest som en administativ manöver, hon lär ju knappast vara optimal som frakt färja.
Re: Stena Europe
Nåväl, kan man sälja Rosella till grekerna går det kanske att sälja Stena Europe också? Intresset för den typen av fartyg verkar ändå finnas.
Kanske för att mycket ännu äldre tonnage huggits upp under pandemin?
Kanske för att mycket ännu äldre tonnage huggits upp under pandemin?
Re: Stena Europe
Stena Nordica kommer ju att uppfattas som ett rejält nedgradering - hon ser ju knappt ut att ha några publika utrymmen.
En rejäl tax-free kommer att vara en "must-have" på Irländska sjön - om hon nu har plats till det.
PS. Då jag har Walesiskt påbrå känns det sorgligt att det inte finns efterfrågan för ett fartyg med större passagerar kapacitet.
En rejäl tax-free kommer att vara en "must-have" på Irländska sjön - om hon nu har plats till det.
PS. Då jag har Walesiskt påbrå känns det sorgligt att det inte finns efterfrågan för ett fartyg med större passagerar kapacitet.

Re: Stena Europe
Två mycket bra poänger Mistluren!
Jag tänkte faktiskt precis skämta om att AW-Line kanske slår till därmed realiserar sitt projekt på Kapellskär-Mariehamn!

Re: Stena Europe
Stena Europe genomgick väl en genomgripande renovering på varv i Turkiet för bara ett par år sedan, där bland annat hela skrovet sandblästrades och målades på nytt, så vitt jag läst.
Landgångsbyggnaden i Frederikshavn som en gång byggdes för henne och systern fanns kvar i många år men revs för ett par år sedan.
Men i Göteborg finns den gamla landgången för fotpassagerare fortfarande kvar (i blått):
https://flic.kr/p/2omvHQ4
Landgångsbyggnaden i Frederikshavn som en gång byggdes för henne och systern fanns kvar i många år men revs för ett par år sedan.
Men i Göteborg finns den gamla landgången för fotpassagerare fortfarande kvar (i blått):
https://flic.kr/p/2omvHQ4