På den tiden TOM SAWYER gick Klaipéda - Trelleborg - Travemünde brukade det översta däcket förbli olossat, medan huviddäck och däck 2 körde av i Trelleborg. Men de har slutat segla på det viset. När MARCO POLO lade till i läge 4 (så att jag kunde observera det) brukade c:a sex-åtta ekipage eskorteras till uppmarchplatsen för nästa TT-färja till Tyskland. De få landgångspassagerarna tror jag alla reser mellan Klaipéda och Trelleborg, och dem är det en del av, av och till.
TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
Jag syftade på relationen Tyskland - Blekinge/Småland.St David wrote: ↑02 Mar 2023 20:49
Nu är jag inte säker på om Risberg syftade på relationen Tyskland-Blekinge/Småland eller Tyskland-Litauen, men.
Har svårt att se att Travemunde/Rostock-(Trelleborg)-Karlshamn-Klaipeda som idag tar 29h, förmodligen längre via Karlshamn, kommer att vara attraktivt för turistmarknaden, när DFDS tar bara 19h direkt mellan Kiel och Klaipeda.
Men jag är inte säker på att TT-Line 100% har bestämt sig för att segla Trelleborg - Karlshamn - Klaipéda; TTs representant uttalade i Trelleborgs Allehanda att det var något "man hoppades få till" och Söfartstidningen skriver TT-Lines nya förbindelse från Karlshamn till och från Klaipeda får upp till sex avgångar i veckan, med en överfartstid på cirka 13 timmar. Linjen Trelleborg–Klaipeda kommer att finnas kvar. Det är nog inte helt utslutet att man seglar Karlshamn - Klaipéda och Trelleborg - Klaipéda, men att man inte kommer att kunna åka Trelleborg - Karlshamn, eller blir det sista en möjlighet bara i "personbilssaisonen".
Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
TT-Line är förkortning för Travemünde-Trelleborg Line (inte Trelleborg-Travemünde Line).
När de började trafikera Rostock var det ett "joint venture"-äventyr med f.d. östtyska DSR, och man kallade linjen TR-Line (lustigt nog inte RT-Line).


Eftersom tecken tyder på att TT-Line inte kommer att erbjuda någon Trelleborg - Karlshamn-tour, och Karlshamn - Klaipéda därmed blir en "isolerad" route i TT-Line's nät, och MARCO POLO egentligen inte passar in i TT-Lines flotta, men tydligen är den färja som skall trafikera Karlshamn - Klaipéda sex ggr/vecka, så kanske man också borde marknadsföra den för sig själv som KK-Line?
De gula och blåa strecken på skorsten och skrov kunde man ju behålla.
När de började trafikera Rostock var det ett "joint venture"-äventyr med f.d. östtyska DSR, och man kallade linjen TR-Line (lustigt nog inte RT-Line).


Eftersom tecken tyder på att TT-Line inte kommer att erbjuda någon Trelleborg - Karlshamn-tour, och Karlshamn - Klaipéda därmed blir en "isolerad" route i TT-Line's nät, och MARCO POLO egentligen inte passar in i TT-Lines flotta, men tydligen är den färja som skall trafikera Karlshamn - Klaipéda sex ggr/vecka, så kanske man också borde marknadsföra den för sig själv som KK-Line?

- shwimmente
- Posts: 52
- Joined: 10 Feb 2022 21:17
Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
Risberg wrote: ↑13 Mar 2023 20:28 TT-Line är förkortning för Travemünde-Trelleborg Line (inte Trelleborg-Travemünde Line).
När de började trafikera Rostock var det ett "joint venture"-äventyr med f.d. östtyska DSR, och man kallade linjen TR-Line (lustigt nog inte RT-Line).
Eftersom tecken tyder på att TT-Line inte kommer att erbjuda någon Trelleborg - Karlshamn-tour, och Karlshamn - Klaipéda därmed blir en "isolerad" route i TT-Line's nät, och MARCO POLO egentligen inte passar in i TT-Lines flotta, men tydligen är den färja som skall trafikera Karlshamn - Klaipéda sex ggr/vecka, så kanske man också borde marknadsföra den för sig själv som KK-Line?De gula och blåa strecken på skorsten och skrov kunde man ju behålla.

- Attachments
-
- kk-line.png (1.24 MiB) Viewed 295 times
Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
Tydligen kommer TT att segla Klaipéda - Karlshamn - Trelleborg trots allt. 25. maj kl 02.20 avgår HUCKLEBERRY FINN från Karlshamn och ankommer Travemünde samma dag kl 18.45. Det skulle innebära 16 timmar 25 minuter. Med låt oss säga 5 timmar Karlshamn - Trelleborg och 8 timmar Trelleborg - Travemünde, skulle det ge drygt 3 timmar för lossning och lastning i Trelleborg. Det klarar HUCKLEBERRY FINN galant.
Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
Jaha då kan vi glömma inrikes "picknick-kryssningar" med den tidtabellen.
Säljargumentet skulle vara utsikten och med den tidtabellen är det mörkt ute.
Såg att dom har plockat bort referenser till inrikes resor, märkligt att dom ens satte ut dem innan tidtabellen var klar.
PS. Nu tror jag att den dagsutflykt Trelleborg-Karlshamn v.v med bil/tåg som retur hadde aldrig varit mer än en en nishprodukt.
Säljargumentet skulle vara utsikten och med den tidtabellen är det mörkt ute.
Såg att dom har plockat bort referenser till inrikes resor, märkligt att dom ens satte ut dem innan tidtabellen var klar.
PS. Nu tror jag att den dagsutflykt Trelleborg-Karlshamn v.v med bil/tåg som retur hadde aldrig varit mer än en en nishprodukt.
Re: TT börjar trafikera Munkahus ("Karlshamn")
I ett föredrag i NJS (Forum for Nordisk Jernbanesamarbeid) i veckan hävdade Karlshamns hamn att det huvudsaḱligen är löstrailers som fraktas med DFDS-färjorna Karlshamn - Klaipéda.