Startar ny tråd eftersom flytten från Ystad redan är genomförd.
SKANE JET verkar ha högt utnyttjande. De sista bilarna, som just nu kör ombord backar, uppenbarligen för att slippa backa i land vid ankomst.
FRS Trelleborg-Saßnitz
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
Nu avgår hon igen, men ganska tom, har jag intryck av.
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
Underligt inslag i Sveriges Radios Morgonekot 8.30 idag:
FRS' "återöppnande" av Trelleborg - Saßnitz-leden omnämndes (litet underligt nu, hade varit naturligare för en vecka sedan). Det berättades om den första leden 1909, och en representant för Trelleborgs hamn uttalade att det var ett jättelyft 1909 och att man hoppas att det att leden nu kommit tillbaka (från Ystad) skulle innebära ett lika stort lyft. Det måste väl ändå kallas en smula historielöshet och bristande perspektiv. 1909 förvandlades den endast fyrtiosju år gamla, lilla hamnen i Trelleborg till Sveriges första tågfärjehamn mot Kontinenten, invigd av Sveriges Konung och Tysklands Kejsare. Det som sker nu är bara att en liten (ful) catamaran blir den sextonde färjan, från det fjärde rederiet som trafikerar den femte (egentligen första av fem) hamnen från Trelleborg, som redan är Skandinaviens största ro/ro-hamn.
FRS' "återöppnande" av Trelleborg - Saßnitz-leden omnämndes (litet underligt nu, hade varit naturligare för en vecka sedan). Det berättades om den första leden 1909, och en representant för Trelleborgs hamn uttalade att det var ett jättelyft 1909 och att man hoppas att det att leden nu kommit tillbaka (från Ystad) skulle innebära ett lika stort lyft. Det måste väl ändå kallas en smula historielöshet och bristande perspektiv. 1909 förvandlades den endast fyrtiosju år gamla, lilla hamnen i Trelleborg till Sveriges första tågfärjehamn mot Kontinenten, invigd av Sveriges Konung och Tysklands Kejsare. Det som sker nu är bara att en liten (ful) catamaran blir den sextonde färjan, från det fjärde rederiet som trafikerar den femte (egentligen första av fem) hamnen från Trelleborg, som redan är Skandinaviens största ro/ro-hamn.
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
Vid den här tiden på dagen brukar SKANE JET vara i Trelleborg. Men hon ligger i Mukran!
Och enligt FRS' hemsida ser det inte ut som om det kommer någon färja förrän på torsdag!
Och enligt FRS' hemsida ser det inte ut som om det kommer någon färja förrän på torsdag!
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
Vid "den här tiden" på dagen har Skåne Jet aldrig varit i Trelleborg en tisdag eller onsdag. Läser du turlistan så har man inga avgångar på tisdagar och onsdagar överhuvud taget under för- och eftersäsong. Så inget konstigt med det.
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
Helt enligt turlistan. Fr o m denna veckan är det daglig avgång till Sassnitz. Försäsongen är över och nu
är det högsäsong fram till början av september. Sen blir det eftersäsong och åter inga avgångar tisdag och onsdag. Kollar du prislistan ser du att den följer samma mönster med "sommarpriser ", dvs högre priser.
är det högsäsong fram till början av september. Sen blir det eftersäsong och åter inga avgångar tisdag och onsdag. Kollar du prislistan ser du att den följer samma mönster med "sommarpriser ", dvs högre priser.
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
SKANE JET går inte full härifrån ikväll. Uppmarchplatsen är inte mer än halvfull. Men bussar i båda riktningar.
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
Medan terminalen för TT-Line's och Stena Line's landgångspassagerare är Hamngatan 9, hvarifrån och dit bussarna kör, Unity Line inte tar landgångspassagerare alls, så är den Trelleborg C för FRS. Så även bussen till SKANE JET kör från Trelleborg C. Omstigningsmöjligheterna mellan Saßnitz och Malmö är därmed bekvämare än mellan Travemünde, Rostock, Świnoujście, Klaipéda och Malmö.
Re: FRS Trelleborg-Saßnitz
FRS Baltic har avslutat sin säsongstrafik mellan Trelleborg och Sassnitz tidigare än planerat. Det beroende på brist på reservdelar till fartyget Skane Jet.
https://www.sjofartstidningen.se/avslut ... delsbrist/
https://www.sjofartstidningen.se/avslut ... delsbrist/