HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by St David »

Hittade denna artikel i Finska Hufudstadsbladet: https://www.hbl.fi/artikel/45a5aaa5-134 ... cd76239ce4
Jag hoppas att den inte försvinner bakom en betalvägg.

Ulla Strandberg promenerar iland från färjan som anlagt vid Olympiaterminalen. Hon har varit i Stockholm hela sju gånger bara i år, men säger att hon börjar bli trött på staden nu.

Om Ulla nu reser drygt var tredje vecka kan jag förstå att Stockholm börjar att kännas tråkigt :lol:
- med tanke på hennes intensiva resande misstänker jag att drivkraften är släkt och vänner, snarare än Stockholm som destination.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Risberg »

St David wrote: 02 Jun 2023 10:03
Jag hoppas att den inte försvinner bakom en betalvägg.
Nej, trots att det stod PREMIUM gjorde den inte det. :)
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by St David »

Ja, HBL har hunnit låsa,under dom drygt 2.5h innan jag postade mitt inlägg.
Jag reagerade på att det stod Premium när jag länkade och trots det fortfarande var olåst.
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Magnusson »

Jag åkte Symphony från Helsingfors till Stockholm häromdagen efter en vecka i Finland. Jag kunde konstatera att det var många år sen jag såg så mycket folk ombord. Det var inte särskilt fullt på bildäck. Ramperna behövde inte användas, utan det var nästan bara kryssningsresenärer, varav uppskattningsvis 90% (minst) var från Finland. De finska turisterna delar nog inte Ullas uppfattning och är nog inte helt utleda på Stockholm ändå...

Det behöver sägas att Symphony kör ensam på linjen, dvs ingen konkurrens från Viking, vilket påverkar passagerarantalen

Jag kunde också konstatera hur dyrt det blivit ombord. En vanlig stor stark kostade runt 7 € och ett flak öl i taxfreen runt 20 €. Tiderna när det var "lönande" att åka är definitivt förbi...
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Trossen »

Jag kunde också konstatera hur dyrt det blivit ombord. En vanlig stor stark kostade runt 7 € och ett flak öl i taxfreen runt 20 €. Tiderna när det var "lönande" att åka är definitivt förbi.
När du kommer hem och ser vad det blir omräknat i svenska kronor lockar det inte till en ny bokning inom snar framtid …. Tyvärr bidrar man inte till att stärka produktens attraktivitet med denna prissättning.

Det visar ju värdet med kortrutterna på Ålands hav och Cinderellas kryssningar - där sätts ju priserna i fortfarande i SEK.
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Fyrtornet »

Magnusson wrote: 05 Jun 2023 08:41 Jag kunde också konstatera hur dyrt det blivit ombord. En vanlig stor stark kostade runt 7 € och ett flak öl i taxfreen runt 20 €. Tiderna när det var "lönande" att åka är definitivt förbi...
Lite OT, men jag åkte till Tallinn med Baltic Queen för ett par veckor sedan och reagerade på att en (taxfree) drink i baren kostade 12 Euro. Det svider...
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by VikingGlory »

Men på fastlandet stiger priserna också. Jag var på Grace förra veckan från Åbo och det var väldigt mycket upptaget. Visst hjälper det när en del konkurrens upphör men jag kan inte låta bli att tro att färjebranschen mellan Sverige och Finland/Estland går bra.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Trossen »

Men på fastlandet stiger priserna också. Jag var på Grace förra veckan från Åbo och det var väldigt mycket upptaget.
Jo nu i högsäsong kan man nog ta ut vilka priser som helst, men om kronan fortsätter falla kommer det inte hålla med priser ombord i euro. I vart fall inte om man vill behålla svenskarna ombord. Åkte i julas med både Glory och Rosella och det blev skillnad i priser redan då. Borde vara ännu värre nu ….

Kommer ”nya” Birka dessutom att köra SEK ombord som valuta, vilket de torde göra, måste nog Viking fundera angående prissättningen
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by VikingGlory »

Trossen wrote: 05 Jun 2023 17:28
Men på fastlandet stiger priserna också. Jag var på Grace förra veckan från Åbo och det var väldigt mycket upptaget.
Jo nu i högsäsong kan man nog ta ut vilka priser som helst, men om kronan fortsätter falla kommer det inte hålla med priser ombord i euro. I vart fall inte om man vill behålla svenskarna ombord. Åkte i julas med både Glory och Rosella och det blev skillnad i priser redan då. Borde vara ännu värre nu ….

Kommer ”nya” Birka dessutom att köra SEK ombord som valuta, vilket de torde göra, måste nog Viking fundera angående prissättningen
Det kan vara en mycket bra poäng av dig. Jag undrar vad de kommer att göra.
Birka kommer säkert att göra allt spännande
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Trossen »

Vill bara förtydliga att Viking redan kör SEK ombord på Cinderella, men det måste nog också införas på Glory. Annars kommer det bli till en stor nackdel i konkurrensen. Silja/Tallink tycks köra sitt eget race och bryr sig inte om detta, eller?
Post Reply