HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Mumin »

VikingGlory wrote: 05 Jun 2023 18:04
Trossen wrote: 05 Jun 2023 17:28
Men på fastlandet stiger priserna också. Jag var på Grace förra veckan från Åbo och det var väldigt mycket upptaget.
Jo nu i högsäsong kan man nog ta ut vilka priser som helst, men om kronan fortsätter falla kommer det inte hålla med priser ombord i euro. I vart fall inte om man vill behålla svenskarna ombord. Åkte i julas med både Glory och Rosella och det blev skillnad i priser redan då. Borde vara ännu värre nu ….

Kommer ”nya” Birka dessutom att köra SEK ombord som valuta, vilket de torde göra, måste nog Viking fundera angående prissättningen
Det kan vara en mycket bra poäng av dig. Jag undrar vad de kommer att göra.
Birka kommer säkert att göra allt spännande
Allt man köper in med en svag svensk krona blir dyrt. Vill man inte konka direkt kommer priserna i SEK att vara mycket oattraktiva.
24 burkar Sandels för 20,- mellan Helsingfors och Tallinn är nog inte allt för dyrt, mindre än en euro per burk. Nästan 10€ billigare än hos S-Market och K-butikerna. Mellan Helsingfors och Stockholm var det 24,-€ när jag tittade sist.

Ölpriser som i Tyskland där en låda Krombacher just nu säljs för 10,99€ hos Rewe (24*0,5l) skall man inte vänta sig i norden.

Annan fråga: När drack ni ert sista öl i en svensk, dansk, norsk eller finländsk pub? Eller på en flygplats? CPH t.ex. är ju känt för att vara superbilligt 😂

Ha det bra!
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Mistluren »

Det blir väl nästan 50 kr per liter, vilket av en händelse är det priset som också systembolaget har för vanlig öl ....

Avstod faktiskt att köpa Sandels just av prisskäl när jag var på Glory (Har för mig att den kostade €21.50 där) för någon vecka sedan, trots att jag hade bilen nästan direkt utanför terminalen. Prisskillnaden var helt enkelt inte längre värd böket att släpa ölen via landgången. Däremot köpte jag en Vana Tallinn (på rea).

Uppenbarligen struntar man den svenska kundkretsen när det gäller ölen. Vilket förstås även säger en del om fördelningen mellan svenska och finska resenärer.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Risberg »

Mumin wrote: 05 Jun 2023 19:22
Annan fråga: När drack ni ert sista öl i en svensk, dansk, norsk eller finländsk pub? Eller på en flygplats? CPH t.ex. är ju känt för att vara superbilligt 😂

Ha det bra!
På Kastrup i höstas, när jag skulle flyga till Toshkent via Istanbul (när Fenrisulven har påbörjat Ragnarök tvingas man använda Sleipner). Har absolut inget minne eller intryck av att det var superbilligt!
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Mumin »

Risberg wrote: 05 Jun 2023 22:40
Mumin wrote: 05 Jun 2023 19:22
Annan fråga: När drack ni ert sista öl i en svensk, dansk, norsk eller finländsk pub? Eller på en flygplats? CPH t.ex. är ju känt för att vara superbilligt 😂

Ha det bra!
På Kastrup i höstas, när jag skulle flyga till Toshkent via Istanbul (när Fenrisulven har påbörjat Ragnarök tvingas man använda Sleipner). Har absolut inget minne eller intryck av att det var superbilligt!
Exakt vad jag skrev.

Billigast är det alltid hemma.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Risberg »

Mumin wrote: 06 Jun 2023 12:37
Risberg wrote: 05 Jun 2023 22:40
Mumin wrote: 05 Jun 2023 19:22
Annan fråga: När drack ni ert sista öl i en svensk, dansk, norsk eller finländsk pub? Eller på en flygplats? CPH t.ex. är ju känt för att vara superbilligt 😂

Ha det bra!
På Kastrup i höstas, när jag skulle flyga till Toshkent via Istanbul (när Fenrisulven har påbörjat Ragnarök tvingas man använda Sleipner). Har absolut inget minne eller intryck av att det var superbilligt!
Exakt vad jag skrev.

Billigast är det alltid hemma.
Nej, billigast är det i Tjeckien, Slovakien och Slovenien. I Tjeckien är priserna som de norska, men i Cks istället för i Nkr, och 1 Cks=30 øre.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Mumin »

Risberg wrote: 06 Jun 2023 14:52
Mumin wrote: 06 Jun 2023 12:37
Risberg wrote: 05 Jun 2023 22:40

På Kastrup i höstas, när jag skulle flyga till Toshkent via Istanbul (när Fenrisulven har påbörjat Ragnarök tvingas man använda Sleipner). Har absolut inget minne eller intryck av att det var superbilligt!
Exakt vad jag skrev.

Billigast är det alltid hemma.
Nej, billigast är det i Tjeckien, Slovakien och Slovenien. I Tjeckien är priserna som de norska, men i Cks istället för i Nkr, och 1 Cks=30 øre.
Rumänien är ännu billigare... men är billigare alltid bättre? Hmmm...
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by shwimmente »

Mumin wrote: 06 Jun 2023 18:20
Risberg wrote: 06 Jun 2023 14:52
Mumin wrote: 06 Jun 2023 12:37

Exakt vad jag skrev.

Billigast är det alltid hemma.
Nej, billigast är det i Tjeckien, Slovakien och Slovenien. I Tjeckien är priserna som de norska, men i Cks istället för i Nkr, och 1 Cks=30 øre.
Rumänien är ännu billigare... men är billigare alltid bättre? Hmmm...
Jag har druckit rumänskt brännvin, jag spydda aldrig iaf, men långt ifrån var det inte. Dock hade jag nog mått lika oavsett ursprungsland i de mängderna.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Mumin »

:lol: ... :P
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Mistluren »

Hur mycket betalar egentligen rederierna när de köper in ölen? 5kr litern är kanske rimligt?

Idag säljs den för ca 35-40 kr litern, vilket väl är ungefär halva priset mot priset i Finland?

Det är dock nästan samma pris som i Sverige (50kr litern i tidigare inlägg var lite överdrivet) vilket gör att de flesta svenska resenärer avstår. Kanske en på 20 som köper och då endast ett flak om 8 liter, uppskattning från landgångskön.

Sänkte man priset till 2/3 av det svenska, dvs ca 25 kr litern, bleve det kanske en på fyra som köpte och var och en kanske köpte dubbelt så mycket?

I exemplet skulle volymen tiodubblas men marginalen inte ens halveras. Exemplet må vara överdrivet, men helt klart skulle man tjäna på ett lägre pris mot de svenska kunderna.

Varför gör man då inte så? -jo eftersom de finska kunderna är så många fler! Ur ett finskt perspektiv tjänar man redan så mycket att en prissänkning inte skulle leda till särskilt mycket större volymer.

Förvånande är dock att man inte i större utsträckning skickar med "rabatter" till de svenska resenärerna. Upplever att dessa "rabatter" upphörde med pandemin, men de borde fortfarande vara lönsamma för rederierna.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm

Post by Trossen »

Förvånande är dock att man inte i större utsträckning skickar med "rabatter" till de svenska resenärerna. Upplever att dessa "rabatter" upphörde med pandemin, men de borde fortfarande vara lönsamma för rederierna.
Håller med! Märkligt dessutom att samma ölflak kostar MER på Glory jfr med på Cinderella där du betalar i SEK. Går inte att upprätthålla den ordningen på sikt. Vill man göra Glory konkurrenskraftig på den svenska marknaden måste du kunna betal i SEK. Gick ju utmärkt att betala i SEK och Euro på Rosella så vad skulle problemet vara?
Post Reply