Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

M.H wrote: 10 Jun 2023 00:41
Magnusson wrote: 31 May 2023 11:24 Intressanta tankar om hur taxfreen, eller snarare borttagandet av detsamma skulle tänkas påverka Åland. Några kloka skribenter på detta forum har varit inne på samma spår

https://www.nyan.ax/ledare/finns-det-et ... -taxfreen/

Det är intressant hur Viking line blivit involverat i det åländska samhället och den åländska identiteten, vilket inte nödvändigtvis är enbart positivt
Viking Line har beslutat att dra in all annonsering i NYAN, Varför har jag ingen aning om, varsågod att spekulera…
Jag håller med om det mesta av Nya Ålands ledares analys om Viking Line.
Det känns verkligen som om dom har trampat på en öm tå för Viking Lines ledning som har överregerat.

Jag vill verkligen inte såga det SF har gjort sedan dom blev "hela" Viking Line, men rötan inleddes på 90-talet när dom släppte kapellskär-Mariehamn-Nådendal, dom hadde då fått ett andra ben att stå på; frakt och inte bara som nu Tax-Free. Man skulle också ha satsat offensivare på Finska Viken, vid denna tid.
Ombordförsäljingen är ca 50% av rederiets intäkter varav jag upskattar Tax-Freen till drygt hälften.
Retorisk fråga; kan man förlita sig på "ancillary revenues" i det långa loppet? (ursäkta kan inte detta utryck på Svenska)
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

Lönar att läsa följande dags ledare också:

https://www.nyan.ax/ledare/vi-behover-en-ny-god-ide/
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Viking verkar göra allt för att bli ogillad på Åland. Det är synd. Jan Hanses kan inte föra ett ordentligt samtal när han blir intervjuad.
Jag gillar Viking men jag älskar också Åland och en del av frustrationerna är vettiga.
Visst ur ett affärsperspektiv är det vettigt att Kapellskärslinjen stängdes men jag tror att man fortfarande vill ha ålänningarna på sin sida. En korkad närsynt intervju med irriterande svar som Jan Hanses gjorde hjälper inte.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Detta skrev jag om för två år sedan på denna samma tråd,bitterheten ,avudsjukan,personal policyn,nu när den finska tidsskriften HBL försöker hitta någon på intervju så har Informations Direktören,Informations Cheferna,Informations Assistenterna gått och gömt sej,på detta sätt reagerar enbart seriöst börsnoterat bolag?Man skall vara tyst att få fisk?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Håller med om att det är lite löjligt med annonsbojkott i detta fall, men samtidigt är det ju en sågning av Vikings affärsidé. Varför skulle Viking frivilligt stötta en sådan tidning ekonomiskt? Fritt för företag att annonsera vart man vill tror jag, eller?

Jäkla enkelt också att vara ledarskribent på Nyan och sitta och tycka - det behövs en ny ide är slutsatsen .. men vilken ide? Nämns inget om det. Kanske att lägga ned trafiken och chartra ut flottan? Kanske att satsa på renodlade lastpråmar med gotlandspriser?

Upp till bevis Nyan - vilken är nu denna revolutionerande ide?
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

https://www.nyan.ax/ledare/som-maktfakt ... -granskas/

Mera att läsa om ämnet. Nyan ger sig inte.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Mumin wrote: 11 Jun 2023 21:58 https://www.nyan.ax/ledare/som-maktfakt ... -granskas/

Mera att läsa om ämnet. Nyan ger sig inte.
Jag måste säga att jag håller med dem: En instinktiv reaktion och ett sätt att utöva ekonomisk påtryckning på fri journalistik.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Trossen wrote: 11 Jun 2023 20:08 Håller med om att det är lite löjligt med annonsbojkott i detta fall, men samtidigt är det ju en sågning av Vikings affärsidé. Varför skulle Viking frivilligt stötta en sådan tidning ekonomiskt? Fritt för företag att annonsera vart man vill tror jag, eller?

Jäkla enkelt också att vara ledarskribent på Nyan och sitta och tycka - det behövs en ny ide är slutsatsen .. men vilken ide? Nämns inget om det. Kanske att lägga ned trafiken och chartra ut flottan? Kanske att satsa på renodlade lastpråmar med gotlandspriser?

Upp till bevis Nyan - vilken är nu denna revolutionerande ide?
Risberg wrote: 11 Jun 2023 22:08 Jag måste säga att jag håller med dem: En instinktiv reaktion och ett sätt att utöva ekonomisk påtryckning på fri journalistik.
Det är en komplicerad fråga. Naturligtvis måste ett företag kunna välja hvem man vill annoncera hos. Å andra sidan, så stor aktör som Viking Line är på Åland, är det maktmissbruk att avbeställa redan beställda annoncer, för att man inte gillar en ledare. Det är att försöka tysta kritik, och det är inte i allmänhetens intresse. De kunde ju t.ex. sagt att Vi står vid redan beställ annoncering, men kommer att ta ställning till vidare annoncering. I och för sig också påtryckning, men åtminstone litet mer sansad sådan. Hade jag varit Nyan nu, och inte lyckats få tag i ersättningsannoncörer, så hade jag lämnat de ytor, där Viking-annoncerna skulle ha varit, vara vita med en liten text Avbeställd annonsplats av Viking Line. Det vore ganska negtiv reklam för Viking Line, men knappast något Viking Line kunnat angripa.

När det sedan gäller Jäkla enkelt också att vara ledarskribent på Nyan och sitta och tycka, så är det ju hvarken unique för Nyan eller denna sakfrågan. Större beßerwißrar än ledarskribenter får man väl leta efter. Men då borde Viking Line istället bemöta ledaren – jag kan inte tänka mig att Nyan skulle vägra dem motsvar.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

Ni tycks alla missa det verkliga problemet, det är varken Nyan eller VL utan skattegränsen som väl i dagens läge närmast orsakar problem för Åland men hämtar pling i kassan åt rederierna. Skulle denna avskaffas skulle VL sitta på pottan med Grace o Glory. Vinnaren skulle ju vara Finnlines i det fallet vars båtar inte är flytande party-badkar.
Och då skulle det bli "gotlands-tidtabell" och "gotlands-priser" precis som ledaren säger men å andra sidan möjligen lite mer mänskovänliga tider mot dagens mitt-i-natten avgångar/ankomster dessutom mitt ute i ingenstans (Långnäs) där inte finns mer än en kaj och en landgång.

Här kan man ju spekulera i att är den verkliga orsaken till användingen av Långnäs istället för Mariehamn den att rederierina inte vill att pluringhämtande party-kunder ska få för siǵ att börja stiga av i Mariehamn och fortsätta festa i land.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

weatherc wrote: 12 Jun 2023 23:40 Ni tycks alla missa det verkliga problemet, det är varken Nyan eller VL utan skattegränsen som väl i dagens läge närmast orsakar problem för Åland men hämtar pling i kassan åt rederierna. Skulle denna avskaffas skulle VL sitta på pottan med Grace o Glory. Vinnaren skulle ju vara Finnlines i det fallet vars båtar inte är flytande party-badkar.
Och då skulle det bli "gotlands-tidtabell" och "gotlands-priser" precis som ledaren säger men å andra sidan möjligen lite mer mänskovänliga tider mot dagens mitt-i-natten avgångar/ankomster dessutom mitt ute i ingenstans (Långnäs) där inte finns mer än en kaj och en landgång.

Här kan man ju spekulera i att är den verkliga orsaken till användingen av Långnäs istället för Mariehamn den att rederierina inte vill att pluringhämtande party-kunder ska få för siǵ att börja stiga av i Mariehamn och fortsätta festa i land.
Stora commerciella aktörers påverkan på pressfriheten är en poäng i sig själv, så får weatherc gärna lägga sig i själva åsiktsskillnaderna mellan Nyan och Viking Line.
Post Reply