Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

För en tid sedan när AW-line planerade att ta över trafiken MHA-KAP kom det från VL utslag om det blir så ?Beställer VL ingeting från ME-Group,så denna sagan tog slut i all korthet!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 16 Jun 2023 17:02 För en tid sedan när AW-line planerade att ta över trafiken MHA-KAP kom det från VL utslag om det blir så ?Beställer VL ingeting från ME-Group,så denna sagan tog slut i all korthet!
Snälla, upplys mig, hvad var AW-Line och hvad är ME-Group? :?:
Victory
Posts: 8
Joined: 10 May 2023 19:26

Re: Framtiden för VL

Post by Victory »

pepe57 wrote: 16 Jun 2023 17:02 För en tid sedan när AW-line planerade att ta över trafiken MHA-KAP kom det från VL utslag om det blir så ?Beställer VL ingeting från ME-Group,så denna sagan tog slut i all korthet!
Oj, det har jag helt missat. När var det här? Snacka om maktdemonstration av VL :o
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

ME-Group gamla Mathias Eriksson som köptes av Anders Wiklöf som ändrade namnet ME -Group och specialiserade sig på skeppshandel,han hade även bärplansbåtar på 70-80 talet som gick i kvarken rederiet hette AW-Lines och rederiet finns kvar,kommer inte ihåg bärplans båten Sirena som gick från Mariehamn,Norrtälje???Stockholm??? gick den också under AW-line?Men min högt uppskattade Herr Anders Wiklöf var bakgrunden till allt.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Herr Risberg,googla Anders Wiklöf,så kan du läsa hela hans historia,är faktiskt en Gentleman med en Stor K-K,håller garanterat vad Han lovat!Nu när VL:n fått en ny styrelseordförare men ett väldigt vackert och seriöst efternamn nästan låter som adligt?Rycktas det om att VL:s flotta överflyttas till den svenska registret inte bara för hans efternamn och är svensk
medborgare utan den nya finska borgerliga regeringen har planer på att skära på rederiunderstöderna med över 60%,och det är så att VL de senaste 10 levt rätt så långt av understöderna!
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

Victory wrote: 16 Jun 2023 14:12 Jag bodde på Åland i 10 år, först studerade jag sedan gjorde jag ett par år på en rad olika fartyg inom den åländska sjöfarten. Min sambo är åländska och många av mina närmsta vänner är på ön. Vi är där stup i kvarten.(hehe bakgrunden avklarad). Suttit och funderat över Rosellas försäljning. Vad säger Viking Lines tillbakadragande från Kapellskär-Mariehamn om utvecklingen på ön? Innan Rosella pratades det om ett nybygge anpassat för linjen(ADCC) till att nu helt lägga ned den och hänvisa till att linjen saknar lönsamhet. Vad har hänt? Hur kan Mariepark som ligger på ett kanonläge vara öde? Hur kan det stället inte utvecklas till ett välkomnande turistcenter?(jag vet om de planer som finns. Men kom igen, det är riktigt bra läge som bara står tomt. Hur kan man från stadens sida inte hitta en bra lösning?) Är det vanligt med tomma fastigheter på attraktiva adresser någon annanstans? Jag läste i någon av ålandstidningarna om kommande problem med åldrande befolkning och vad det leder till med den allmänna tillväxten på ön. Jag förstår att Nyan väljer att granska det här. Man tar bort en service som iaf jag ansett varit självklar samtidigt som åländska företag har problem(?) med de skatteregler som utgör grunden för taxfreen. Att ifrågasätta om det är värt problemen när upplevelsen är att man får ut mindre service är väl sunt? Men vad tror ni, säger den indragna linjen något som landskapet kanske borde lyssna till och fundera över? Eller är det bara rädda ogrundade funderingar jag har? Kom på en fråga till. Är linjen helt utdömd eller handlar det här om en konsolidering av färjetrafiken från Viking Lines sida?
Äntligen någon annan som också ser att problemet i slutändan är betydligt större än VL och taxfree.
Taxfree som inte är nån taxfree ur pris-synpunkt när samma varor fås biligare från grannlandet inklusive skatter.
Det att VL drog ärtorna i näsan av Nyans skriverier för att de sitter med 2 svarta får (partybaljorna Grace/Glory) i det läget taxfreen sjḱulle avskaffas, är ju VL:s problem, inte Nyans
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag tycker att Ålands framtid är svår att förutse. När en stor undersökning gjordes, ville tydligen 60% att skattegränsen skulle försvinna. Min sambo är också från Åland och jag tror på allvar att folk som vill att skattegränsen ska försvinna inte har en aning om vad de ger sig in på.

Du åker till ett gotländskt system, inga färjor till Stockholm, Tallinn, Helsingfors. Vem vet inte ens till Sverige, den svenska regeringen kommer inte att subventionera en färja till Åland (Finland) och det har Åland förmodligen inte råd med. Vad har du då? Bara Åbo? Vad kommer att hända med priset på ditt hus? Hur efterrätt blir ön? Befolkningen minskar redan, hur attraktivt blir Åland för kommande generationer om det är ännu svårare än nu att ta sig till stora livliga städer?
Hamnarna i Mariehamn och Långnäs kommer i princip inte att ha några inkomster.
Diskussionen om tax free på Åland har funnits sedan dagen tax free startade och det är en dum sådan. För Ålands framtid ska den alltid finnas där.
Eckerö och Viking har båda varnat för att de kommer att försvinna så fort taxfree försvinner och jag är säker på att de inte ljuger.

Folk kommer att ångra sig om de röstar för att inkluderas i det europeiska skattesystemet och Åland kommer att få sitt eget brexit-scenario. Några år efter att ha övergett taxfree kommer alla att ångra sig.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

VikingGlory wrote: 18 Jun 2023 16:47 Jag tycker att Ålands framtid är svår att förutse. När en stor undersökning gjordes, ville tydligen 60% att skattegränsen skulle försvinna. Min sambo är också från Åland och jag tror på allvar att folk som vill att skattegränsen ska försvinna inte har en aning om vad de ger sig in på.

Du åker till ett gotländskt system, inga färjor till Stockholm, Tallinn, Helsingfors. Vem vet inte ens till Sverige, den svenska regeringen kommer inte att subventionera en färja till Åland (Finland) och det har Åland förmodligen inte råd med. Vad har du då? Bara Åbo? Vad kommer att hända med priset på ditt hus? Hur efterrätt blir ön? Befolkningen minskar redan, hur attraktivt blir Åland för kommande generationer om det är ännu svårare än nu att ta sig till stora livliga städer?
Hamnarna i Mariehamn och Långnäs kommer i princip inte att ha några inkomster.
Diskussionen om tax free på Åland har funnits sedan dagen tax free startade och det är en dum sådan. För Ålands framtid ska den alltid finnas där.
Eckerö och Viking har båda varnat för att de kommer att försvinna så fort taxfree försvinner och jag är säker på att de inte ljuger.

Folk kommer att ångra sig om de röstar för att inkluderas i det europeiska skattesystemet och Åland kommer att få sitt eget brexit-scenario. Några år efter att ha övergett taxfree kommer alla att ångra sig.
Det är ju bara att se på DFDS. Försökte 1970 rädda Ålborg – København-lden genom att gå inom Helsingborg. Fick inte sälja taxfree i alla fall - linjen nerlades. Göteborg - Harwich blev Göteborg - Kristiansand - Newcastle så fort Sverige gick med i EU. Räddade tyvärr inte linjen. København - Trelleborg - Gdansk lades ner så fort Polen gick med i EU. Trelleborg - Saßnitz och Trelleborg - Travemünde var rena partylederna, för Saßnitz-leden var det redan 24-timmarsregeln som förstörde det (hela rundresan tog inte mer än nio timmar), för TT-Line var det Sveriges inträde i EU.

Jag är övertygad om att om Norge hade gått med i EU hade såväl København - Oslo, Oslo - Kiel som Sandefjord - Strömstad lagts ner.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Om det är frågan om tax free ,så priserna borde mig veteligen vara billigare på båtarna?tex vinerna på systemet betydligt
billigare än på färjorna?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Risberg wrote: 18 Jun 2023 17:23
VikingGlory wrote: 18 Jun 2023 16:47 Jag tycker att Ålands framtid är svår att förutse. När en stor undersökning gjordes, ville tydligen 60% att skattegränsen skulle försvinna. Min sambo är också från Åland och jag tror på allvar att folk som vill att skattegränsen ska försvinna inte har en aning om vad de ger sig in på.

Du åker till ett gotländskt system, inga färjor till Stockholm, Tallinn, Helsingfors. Vem vet inte ens till Sverige, den svenska regeringen kommer inte att subventionera en färja till Åland (Finland) och det har Åland förmodligen inte råd med. Vad har du då? Bara Åbo? Vad kommer att hända med priset på ditt hus? Hur efterrätt blir ön? Befolkningen minskar redan, hur attraktivt blir Åland för kommande generationer om det är ännu svårare än nu att ta sig till stora livliga städer?
Hamnarna i Mariehamn och Långnäs kommer i princip inte att ha några inkomster.
Diskussionen om tax free på Åland har funnits sedan dagen tax free startade och det är en dum sådan. För Ålands framtid ska den alltid finnas där.
Eckerö och Viking har båda varnat för att de kommer att försvinna så fort taxfree försvinner och jag är säker på att de inte ljuger.

Folk kommer att ångra sig om de röstar för att inkluderas i det europeiska skattesystemet och Åland kommer att få sitt eget brexit-scenario. Några år efter att ha övergett taxfree kommer alla att ångra sig.
Det är ju bara att se på DFDS. Försökte 1970 rädda Ålborg – København-lden genom att gå inom Helsingborg. Fick inte sälja taxfree i alla fall - linjen nerlades. Göteborg - Harwich blev Göteborg - Kristiansand - Newcastle så fort Sverige gick med i EU. Räddade tyvärr inte linjen. København - Trelleborg - Gdansk lades ner så fort Polen gick med i EU. Trelleborg - Saßnitz och Trelleborg - Travemünde var rena partylederna, för Saßnitz-leden var det redan 24-timmarsregeln som förstörde det (hela rundresan tog inte mer än nio timmar), för TT-Line var det Sveriges inträde i EU.

Jag är övertygad om att om Norge hade gått med i EU hade såväl København - Oslo, Oslo - Kiel som Sandefjord - Strömstad lagts ner.
Exakt. Tyvärr har många av de människor som kommer att rösta om detta i framtiden inte den kunskap som behövs för att fatta ett välgrundat beslut.
Post Reply