Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Men rederierna skall passa sig. Viking Line's och Color Line's taxfree-priser är alltför höga. Fler och fler Color Line-passagerare köper hellre sin kvot i hamnbutiken i Kiel. Viking-passagerarna har visserligen inte det alternativet, men de, som har taxfree-shoppingen som huvudorsaken för resan, kan tröttna på att göra "mini-cruise" överhuvudtaget.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Eller i Travemunde hos Sari Berner?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 18 Jun 2023 18:58 Eller i Travemunde hos Sari Berner?
Definitivt (om Du menar shopen i "Hafenhaus"), men skillnaden är ju att det är ändå inte tax-free på Trelleborg - & Malmö - Travemünde-färjorna. ;)
Victory
Posts: 8
Joined: 10 May 2023 19:26

Re: Framtiden för VL

Post by Victory »

Intressanta funderingar som kommer upp här. Jag har inga svar på saker utan mest frågor som cirkulerar i skallen. Är nedläggningen av linjen pga lönsamheten och det inte kommer komma nytt fartyg eller att en ny aktör försöker köra den? Denna fråga leder mig in i följande funderingar...
Upplever företagen att skattegränsen är ett så stort problem så att det hämmar deras utveckling? Går frågan att lösa så att företagen på Åland och rederierna blir nöjda? Annars blir det väl en fråga om vems intresse som väger tyngst?
Om företagen upplever att de hämmas i så stor utsträckning att det påverkar deras utveckling finns det väl en risk för ökat demografiproblem och i framtiden lägre passagerarunderlag för linjen? Mariepark pekar jag mest på som ett exempel där jag funderar över hur det ligger till med viljan att investera och därmed utveckla stan? Att mötas av ett ödehus direkt i hamnen känns för mig rätt sorgligt. Mariehamns hamn i mina ögon en, om inte den största porten till Åland. Linjer behålls och färjor beställs väl för framtida vinstutsikter? Att helt lämna en linje(oavsett om man får ett riktigt bra bud)verkar jättekonstigt i min värld(men jag är ju partiskt som fan).

Att jämföra Gotland och Åland i dagsläget helt omöjligt i min värld(det fina är att jag är Gotlänning på min farsas sida och släkten åker man och terroriserar så fort man har chansen.läs råd att betala resan) men inlägget börjar bli långt så jag mina snurriga funderingar någon annan gång.
Gotlandsbolaget inköp av Birka och deras plan för henne tycker jag är Kanon! Viking Lines försäljning av Rosella, kalkon! :D
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Inte Tax-Free men billigt som skjortan öl,vin.cider,mycket billigare vad det är på finlandsbåtarna,man kan köpa så mycket man vill för eget behov!När jag jobbade på Hel-Tra beställde jag från Sari 10 lådor öl,10lådor cider,10 bag in box vitt vins
3l boxar.Frun kom efter mig med bil när jag blev ledig,blev stoppade av tullen,första och ända gången på 8 år ,frågade om vi har någonting att tulla,visade vad jag hade,tullmannen sade ok när det är för eget bruk!
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

En annan tanke. Att VL målat in sig i knuten och Nyan trampade på en öm tå?
Om det i dagens läge behövs svindyra priser ombord + stöd från finska staten för att få det å gå runt är ju det hela inte allför sunt.
Finska staten bara måste spara och dessa stöd kan gått och väl skäras ner drastiskt/avskaffas. Åren 2020-2022 har VL fått 54 M€ (630 M SEK) stöd från finska staten + ett par M€ årligen till för löneutgifter. (Finnlines fått 42 M€, Tallink 33 M€) Till på köpet är nuvarande priser i många fall över smärtgränsen för passagerarna (du får billigare alkohol i tex Tallin). Lägg till det att konkurrenten Finnlines kommer med nya båtar som troligen kommer att dra en stor del av paxen som inte bryr sig om party.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Inte bara paxen som VL kommer att tappa genom FL:s nybyggena,men var det kniper mest är den rullande lasten som de kommer att tappa(Grimaldi har ett långt och gott minne).Jag misstänker att VL:s flotta 2025 är under Svensk flagga om inte
bolaget sålts tidigare till Grimaldi?
Victory
Posts: 8
Joined: 10 May 2023 19:26

Re: Framtiden för VL

Post by Victory »

weatherc wrote: 19 Jun 2023 23:46 En annan tanke. Att VL målat in sig i knuten och Nyan trampade på en öm tå?
Om det i dagens läge behövs svindyra priser ombord + stöd från finska staten för att få det å gå runt är ju det hela inte allför sunt.
Finska staten bara måste spara och dessa stöd kan gått och väl skäras ner drastiskt/avskaffas. Åren 2020-2022 har VL fått 54 M€ (630 M SEK) stöd från finska staten + ett par M€ årligen till för löneutgifter. (Finnlines fått 42 M€, Tallink 33 M€) Till på köpet är nuvarande priser i många fall över smärtgränsen för passagerarna (du får billigare alkohol i tex Tallin). Lägg till det att konkurrenten Finnlines kommer med nya båtar som troligen kommer att dra en stor del av paxen som inte bryr sig om party.
Jag tror du har helt rätt i att Nyan trampade på en öm tå. Om jag tolkar rederiernas uttalandena angående taxfreen rätt(?) så menar de att taxfreen är livsviktig för Åland. Om taxfreen försvinner går rederierna omkull och det kommer få drastiska konsekvenser för hela det åländska samhället. Är det någorlunda rätt uppfattat av mig? Detta sker samtidigt som det åländska näringslivet upplever stora problem med skattegränsen och de ifrågasätter om rederiernas affärsmodell bygger på något som sker på deras bekostnad och i slutändan påverkar det åländska samhällets utveckling? Vad händer om taxfreen försvinner? Kommer rederierna gå i konkurs och dra med sig hela det åländska samhället? Kommer de åländska företagen kunna utvecklas på ett helt annat sätt och växa och därmed att skapa en starkare utveckling för ön om skattereglerna försvinner? Kommer färjeförbindelser till Sverige från Åland helt försvinna? Kommer man från Finlands sida behöva införa liknande system som vi har för Gotlandstrafiken? Kommer all sjötrafik mellan Stockholmsområdet till Åbo/Helsingfors upphöra helt eller kan man från Ålands landskapsregering och Finland upphandla att dessa fartyg stannar till på Åland för att sköta kommunikationen mellan Sverige-Åland-Finland? Har Sverige något ansvar här ska vi vara med och bidra till att en trafik upprätthålls till Åland? Att det har funnits fantastiska anslutningar till Åland har varit fantastiskt, men är det avgörande för livet på ön, eller går det offra detta för utvecklingen av näringslivet?
Slutligen kommer jag ifrågasätta det heligaste som finns(Snälla! Hata mig inte). Hur ser Åland ut i en framtid där taxfreen och hembygdsrätten är borta? Blomstrar ön och befolkningen har dubblats? Eller dör den ut? Finns Viking Line kvar och i vilken form?
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

VL:s nyligen invalda styrelseordförare med den vackra och nästan adliga efternamnet enligt rykten hoppar jämfota på sitt
kontor i Stockholm.Vilken bulle de har bakat ihop som jäser och jäser,enligt samma rykten har han med styrelsen möjligheten
att byta ut VD:n till en som har mera ekonomiskt bakgrund?De finska dagstidningarna Helsingin Sanomat,HBL,Turun Sanomat har försökt nå personer från informationsavdelningen om intervju om dagsläget men utan resultat,alla plötsligt på resa?Ingen
Tax Free mellan Estland och Finland men på båtarna ändå förmånliga priser och folk pendlar på!Då när Glory och Grace beställdes gällde det 0%räntor nu när euriboret stiger räntorna med och amorteringarna blir högre,vissa personer i styrelsen
har aningar att detta kommer inte att sluta bra,så de har bett om avsked!Egna plånboken närmast hjärtat,inte vår sak att betala andras tabbar sa en person som slutade sin långvariga karriären i VL:s styrelse!
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Två nyheter från Viking Line kommer ut idag. Först och främst förväntas deras rörelseresultat 2023 bli bättre än 2022. Det är en förändring från vad som tidigare förväntades, då de sa att de förväntade sig att 2023 års resultat skulle bli något sämre än 2022.

För det andra har Viking fått statligt stöd på maximalt 184 000 euro för ett innovationsprojekt i samarbete med RMC Rauma, för att undersöka möjligheten till en helt elektrisk ro-pax på Viking Lines linjer. Mina tankar går genast till Helsingfors-Tallinn eller Mariehamn-Kapellskär, eftersom de andra linjerna är absolut för långa efter elfärjor i decennier framöver. Intressanta tider!

https://www.alandstidningen.ax/nyheter/ ... iking-line

https://alandsradio.ax/nyheter/viking-l ... onsprojekt
Post Reply