Nog svårt att få det att fungera optimalt med bara ett fartyg på Åbo-linjen.. -Sedan vill man kanske inte erkänna att allt inte blivit som man tänkt?
Hörde också att Silja Europa flyttats nyligen - någon som vet mer om bakgrunden?
Nog svårt att få det att fungera optimalt med bara ett fartyg på Åbo-linjen.. -Sedan vill man kanske inte erkänna att allt inte blivit som man tänkt?
Lokalbefolkningen har väl inte velat ha henne där hon legat, så om man flyttat henne till ny plats kan det ju tyda på att man tänker ha kvar henne länge.
Intressant! Går Stockholm – Tallinn-färjorna också inom Åland, för att kunna sälja taxfree, eller är det så billigt på land i Estland att folk handlar där istället?Mistluren wrote: ↑11 Jul 2023 09:15 Antal passagerare per avgång i juni 2023:
Tallinn-Stockholm: 2090 (2019:1640)
Finland-Stockholm:1520 (2019:1660)
Tallinn-Helsingfors: 970 (2019:1380)
Riga-Stockholm:0 (2019:1380)
Att ha Baltic Princess ensam på Stockholm-Åbo har nog inte varit någon större succé nu i sommar och man går miste om en hel del passagerare genom att ha Baltic Queen ensam på Stockholm-Tallinn. Hon har uppenbarligen gått i princip full på i stort sett varje avgång redan i juni.
Yes de går via Åland sen 20 år tillbaka.Risberg wrote: ↑11 Jul 2023 09:22Intressant! Går Stockholm – Tallinn-färjorna också inom Åland, för att kunna sälja taxfree, eller är det så billigt på land i Estland att folk handlar där istället?Mistluren wrote: ↑11 Jul 2023 09:15 Antal passagerare per avgång i juni 2023:
Tallinn-Stockholm: 2090 (2019:1640)
Finland-Stockholm:1520 (2019:1660)
Tallinn-Helsingfors: 970 (2019:1380)
Riga-Stockholm:0 (2019:1380)
Att ha Baltic Princess ensam på Stockholm-Åbo har nog inte varit någon större succé nu i sommar och man går miste om en hel del passagerare genom att ha Baltic Queen ensam på Stockholm-Tallinn. Hon har uppenbarligen gått i princip full på i stort sett varje avgång redan i juni.
Tillägg till ovanstående, passagerarsiffrorna för Baltic Queen är litet överdrivna då jag inte tog hänsyn till att en del chaufförer medföljer Sailor respektive Reagal Star och således inte bort medräknats i Baltic Queens siffror. Men kan inte tänka mig att dessa motsvarar mer än kanske ett 50-tal per avgång. (Liknande fel finns i siffrorna för Tallinn-Helsingfors för 2019. Dock inte för 2023 då SeaWind som bekant tagits ur trafik.)Mistluren wrote: ↑11 Jul 2023 09:15 Antal passagerare per avgång i juni 2023:
Tallinn-Stockholm: 2090 (2019:1640)
Finland-Stockholm:1520 (2019:1660)
Tallinn-Helsingfors: 970 (2019:1380)
Riga-Stockholm:0 (2019:1380)
Att ha Baltic Princess ensam på Stockholm-Åbo har nog inte varit någon större succé nu i sommar och man går miste om en hel del passagerare genom att ha Baltic Queen ensam på Stockholm-Tallinn. Hon har uppenbarligen gått i princip full på i stort sett varje avgång redan i juni.
My Star har ersatt både Star och Regal Star som gick mellan Muuga och Norsjö förra året. Man har alltså färre avgångar för fraktkunder mellan Estland och Finland i år.Trossen wrote: ↑11 Jul 2023 13:19 Tack för infon!
Intressant att man tappar fraktkunder mellan Estland-Finland. Någon som har en bra förklaring?
I övrigt förklaras allt med att fartyg chartras ut. Marknaden förbättras, men det sägs fortfarande inget om planerna för att sätta fler fartyg i trafik på Östersjön. Borde ha varit läge att testa att återstarta Riga med ett fartyg, men det är tyst från ledningen. Ju längre man väntar desto svårare blir det att komma tillbaka (om ambitionen öht finns). Fortsatt bra läge för Birkas återkomst mao.
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
Tack för påminnelsen! Då undrar man - hur smart var det draget från ledningen? Tanken var rimligen att effektivisera och ersätta fartygen med My Star och uppnå samma marknadsandel, inte sänka marknadsandelen med 1/4?My Star har ersatt både Star och Regal Star som gick mellan Muuga och Norsjö förra året. Man har alltså färre avgångar för fraktkunder mellan Estland och Finland i år.