Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Hux
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2022 09:17

Re: Framtiden för VL

Post by Hux »

https://rederiabeckero.ax/wp-content/up ... 6.2023.pdf

PRESSMEDDELANDE 26.6.2023
Eckerö Shipping har överlåtit M/S Exporter till de nya ägarna
Eckerökoncernens dotterbolag Eckerö Shipping Ab Ltd har idag överlåtit M/S Exporter till de nya
ägarna Norwest Ship Management i enlighet med det befraktnings- och försäljningsavtal som bolaget
meddelade om den 2.11.2022. Fartyget började trafikera för Norwest Ship Management redan i
januari 2023. Som tidigare meddelats kommer även ägarskapet av M/S Shipper övergå till Norwest
Ship Management i början av 2024
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

VikingGlory wrote: 27 Jul 2023 16:51 Jag håller med. Jag är mycket förvånad över att Finnlines inte har gjort bussförbindelser från Stockholm och andra städer till Kapellskär. Då kunde de verkligen konkurrera med Viking och Eckerö. Att de inte försöker detta är en välsignelse för Eckerö och Viking.
Åtminstone till Nådendals hamn är det nya bussförbindelser på gång när Finnlines nya kommer.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

FL:s satsar på bil och grupper med egen buss,ingen partybåt!Buss förbindelse från Nådendal till hamnen som Nådendals stad står för.Kryssningar för lokalbefolkning från omnejden.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Nu händer det saker - Viking köper in sig i Gotlandsbolagets Birkaprojekt. Cinderella in på Helsingfors våren 2024

https://www.vikingline.com/sv/investera ... 9994AB426F
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Superintressant. Smart också. De skulle inte ha dragit nytta av konkurrensen med varandra. Cinderella till Helsingfors-Stockholm. Låt oss hoppas att det inte betyder att de kommer att sälja Gabriella.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Låt oss hoppas att det inte betyder att de kommer att sälja Gabriella.
Svårt att tro det - man har varit tydlig med att rutten Stockholm- Helsingfors bör ha två fartyg och att dagens lösning inte är optimal. Gabriella blir således kvar.

Tänk vad det kan svänga snabbt i branschen - tidigare var Tallink dominerande - nu är det Finnlines och Viking Line som tagit initiativet på norra Östersjön.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för VL

Post by Skepptikern »

Oj, det här såg man inte komma!?!

Viking har 19MEUR i kassan att lägga på fartygsköp, istället för att amortera Glory!

Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt.
Sträckan Stockholm - Mariehamn - Visby är 244NM, så ca 16-17 timmar. Tillbaka samma väg och hamnuppehåll för pax o proviant/städning så är rundresan ca 38-40timmar minimum.
Man kunde göra det som Helsingforslinjen och ha avgång 17:00 varannan dag från varannan hamn. Måndag, Onsdag, fredag från Stockholm, Tisdag, torsdag Lördag från Visby. Liggedag eller vanlig 23h Mariehamnskryss på söndagar.

//Skepptikern
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Skepptikern wrote: 09 Aug 2023 17:18 Oj, det här såg man inte komma!?!

Viking har 19MEUR i kassan att lägga på fartygsköp, istället för att amortera Glory!

Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt.
Sträckan Stockholm - Mariehamn - Visby är 244NM, så ca 16-17 timmar. Tillbaka samma väg och hamnuppehåll för pax o proviant/städning så är rundresan ca 38-40timmar minimum.
Man kunde göra det som Helsingforslinjen och ha avgång 17:00 varannan dag från varannan hamn. Måndag, Onsdag, fredag från Stockholm, Tisdag, torsdag Lördag från Visby.
Liggedag eller vanlig 23h Mariehamnskryss på söndagar.

//Skepptikern
Det upplägget låter bra men är det inte bättre att ta bort en Visbykryssning och köra Mariehamn fredag,lördag och söndag(23h)
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Trossen wrote: 09 Aug 2023 16:36
Låt oss hoppas att det inte betyder att de kommer att sälja Gabriella.
Svårt att tro det - man har varit tydlig med att rutten Stockholm- Helsingfors bör ha två fartyg och att dagens lösning inte är optimal. Gabriella blir således kvar.

Tänk vad det kan svänga snabbt i branschen - tidigare var Tallink dominerande - nu är det Finnlines och Viking Line som tagit initiativet på norra Östersjön.
Viking har varit smart med ekonomin när det gällt! Förr snarare än senare kommer de också att ha Eckerö och vara en formidabel spelare i norra Östersjön. Tallink växte för snabbt och kunde inte underhålla. Men jag tvivlar inte på att de kommer tillbaka.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Viking Cinderella ska dockas tidigt 2024, då passar man väl på att flagga om till finsk flagg och målar skrovet rött
Post Reply