https://rederiabeckero.ax/wp-content/up ... 6.2023.pdf
PRESSMEDDELANDE 26.6.2023
Eckerö Shipping har överlåtit M/S Exporter till de nya ägarna
Eckerökoncernens dotterbolag Eckerö Shipping Ab Ltd har idag överlåtit M/S Exporter till de nya
ägarna Norwest Ship Management i enlighet med det befraktnings- och försäljningsavtal som bolaget
meddelade om den 2.11.2022. Fartyget började trafikera för Norwest Ship Management redan i
januari 2023. Som tidigare meddelats kommer även ägarskapet av M/S Shipper övergå till Norwest
Ship Management i början av 2024
Framtiden för VL
Re: Framtiden för VL
Åtminstone till Nådendals hamn är det nya bussförbindelser på gång när Finnlines nya kommer.VikingGlory wrote: ↑27 Jul 2023 16:51 Jag håller med. Jag är mycket förvånad över att Finnlines inte har gjort bussförbindelser från Stockholm och andra städer till Kapellskär. Då kunde de verkligen konkurrera med Viking och Eckerö. Att de inte försöker detta är en välsignelse för Eckerö och Viking.
Re: Framtiden för VL
FL:s satsar på bil och grupper med egen buss,ingen partybåt!Buss förbindelse från Nådendal till hamnen som Nådendals stad står för.Kryssningar för lokalbefolkning från omnejden.
Re: Framtiden för VL
Nu händer det saker - Viking köper in sig i Gotlandsbolagets Birkaprojekt. Cinderella in på Helsingfors våren 2024
https://www.vikingline.com/sv/investera ... 9994AB426F
https://www.vikingline.com/sv/investera ... 9994AB426F
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för VL
Superintressant. Smart också. De skulle inte ha dragit nytta av konkurrensen med varandra. Cinderella till Helsingfors-Stockholm. Låt oss hoppas att det inte betyder att de kommer att sälja Gabriella.
Re: Framtiden för VL
Svårt att tro det - man har varit tydlig med att rutten Stockholm- Helsingfors bör ha två fartyg och att dagens lösning inte är optimal. Gabriella blir således kvar.Låt oss hoppas att det inte betyder att de kommer att sälja Gabriella.
Tänk vad det kan svänga snabbt i branschen - tidigare var Tallink dominerande - nu är det Finnlines och Viking Line som tagit initiativet på norra Östersjön.
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Framtiden för VL
Oj, det här såg man inte komma!?!
Viking har 19MEUR i kassan att lägga på fartygsköp, istället för att amortera Glory!
Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt.
Sträckan Stockholm - Mariehamn - Visby är 244NM, så ca 16-17 timmar. Tillbaka samma väg och hamnuppehåll för pax o proviant/städning så är rundresan ca 38-40timmar minimum.
Man kunde göra det som Helsingforslinjen och ha avgång 17:00 varannan dag från varannan hamn. Måndag, Onsdag, fredag från Stockholm, Tisdag, torsdag Lördag från Visby. Liggedag eller vanlig 23h Mariehamnskryss på söndagar.
//Skepptikern
Viking har 19MEUR i kassan att lägga på fartygsköp, istället för att amortera Glory!
Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt.
Sträckan Stockholm - Mariehamn - Visby är 244NM, så ca 16-17 timmar. Tillbaka samma väg och hamnuppehåll för pax o proviant/städning så är rundresan ca 38-40timmar minimum.
Man kunde göra det som Helsingforslinjen och ha avgång 17:00 varannan dag från varannan hamn. Måndag, Onsdag, fredag från Stockholm, Tisdag, torsdag Lördag från Visby. Liggedag eller vanlig 23h Mariehamnskryss på söndagar.
//Skepptikern
Re: Framtiden för VL
Det upplägget låter bra men är det inte bättre att ta bort en Visbykryssning och köra Mariehamn fredag,lördag och söndag(23h)Skepptikern wrote: ↑09 Aug 2023 17:18 Oj, det här såg man inte komma!?!
Viking har 19MEUR i kassan att lägga på fartygsköp, istället för att amortera Glory!
Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt.
Sträckan Stockholm - Mariehamn - Visby är 244NM, så ca 16-17 timmar. Tillbaka samma väg och hamnuppehåll för pax o proviant/städning så är rundresan ca 38-40timmar minimum.
Man kunde göra det som Helsingforslinjen och ha avgång 17:00 varannan dag från varannan hamn. Måndag, Onsdag, fredag från Stockholm, Tisdag, torsdag Lördag från Visby.
Liggedag eller vanlig 23h Mariehamnskryss på söndagar.
//Skepptikern
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för VL
Viking har varit smart med ekonomin när det gällt! Förr snarare än senare kommer de också att ha Eckerö och vara en formidabel spelare i norra Östersjön. Tallink växte för snabbt och kunde inte underhålla. Men jag tvivlar inte på att de kommer tillbaka.Trossen wrote: ↑09 Aug 2023 16:36Svårt att tro det - man har varit tydlig med att rutten Stockholm- Helsingfors bör ha två fartyg och att dagens lösning inte är optimal. Gabriella blir således kvar.Låt oss hoppas att det inte betyder att de kommer att sälja Gabriella.
Tänk vad det kan svänga snabbt i branschen - tidigare var Tallink dominerande - nu är det Finnlines och Viking Line som tagit initiativet på norra Östersjön.
Re: Framtiden för VL
Viking Cinderella ska dockas tidigt 2024, då passar man väl på att flagga om till finsk flagg och målar skrovet rött