Ny färjelinje till Sundsvall?

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by Emil G »

I sommar har man kunnat läsa en hel del artiklar om att Sundsvall vill ha färjetrafik till Vasa igen.

Det började med en artikel i ST i juli, fortsatte med att Sveriges Radio tog upp frågan och nu har Svenska Yle gjort två artiklar om det. Nyhetstorka eller finns det någon substans bakom?

RG Line försökte sig på Sundsvall 2005 men det gick sisådär med tanke på att man körde Kahleberg på lördagar och Botnia Link körde från Härnösand en sväng innan det och sen har det diskuterats linjer från Västernorrland till Kaskö från tid till annan - finn bland annat en utredning gjord av länsstyrelsen om en färjelinje från Sundsvall/Härnösand till Kaskö/Vasa.

En förutsättning för att det ska lyckas är ju helt klart att man måste få med sig fraktkunderna på tåget (eller båten om man så vill) och så får passagerarna komma i andra hand. Sen ska man ju hitta lämpligt tonnage också så det är ju en hel del bitar som måste falla på plats för att det ens ska lämna idéstadiet men kul att det lyfts idéer.

Verkar ju som att det hela iallafall börjat med att Sundsvalls infrastrukturstrateg Niklas Andersson tänkt högt i ST och sen har det spunnit vidare så får väl se vad det landar i.

Slänger in några citat från ST så man får något sammanhang för det hela:
Den här gången är det inte taxfree-försäljningen utan gods som ska göra trafiken lönsam. Enligt Niklas Andersson som är infrastrukturstrateg vid Sundsvalls kommun är det många pusselbitar som fallit på plats sedan färjetrafiken upphörde för snart 30 år sedan.

Nästa steg från kommunens sida är att ta kontakt med ett rederi och undersöka förutsättningarna för en ny färjerutt mellan Tunadalshamnen och Vasa.

...
Här är de viktigaste skälen som lyfts fram:

• Industrins behov av godstransporter i kölvattnet av industrisatsningarna i norr. Nu senast batteriindustrin i Torsboda och planerna på två batterifabriker i Vasa.

• Logistikparken som nytt transportnav i Tunadalshamnen. Här ska gods slussas mellan sjöfart, järnväg och lastbil. Invigs enligt planerna i november i år.

• Järnvägssatsningarna på Bergsåkerstriangeln och Malandsspåret för smidigare transporter till och från Tunadalshamnen.

• Nya Meråkersbanan i Norge som elektrifieras för direkttransporter på järnväg mellan Sundsvall, Trondheim och Atlantkusten. Klar nästa år.

• Ukrainakriget som minskat transporter av gods till och från Finland via Baltikum och ryskt närområde.


Till den sista punkten hör också att Finlands regering alltmer börjat snegla på transportlösningar via Sverige. I regeringsförklaringen kom nyligen beskedet att man från finsk sida vill utreda den gamla idén om en fast broförbindelse över Kvarken. Orealitiskt idag, men kanske inte om 15-20 år, säger stadsdirektören i Vasa, Tomas Häyry i en kommentar till SVT.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by St David »

Nu vet jag inte mycket om fraktflödena Nedre-Norrland vs. Södra & Mellersta Finland, så vet ej om STs artikel bottnar i nyhetstorka. Men, tillåt mig att spekulera!
  • Två konkurerande batterifabriker - går det verkligen så mycket frakt mellan dem?
    Det kan kanske finnas en efterfrågan för persontransporter för individer med spetskompetents, men i så fall är en flyglinje mer relevant (Jämför med Stavanger-Houston, pga oljan)
  • vart skall godset till/från I Finland? (Förutsättningslös fråga)
  • Mätte på kartan Kaskö verkar vara 20% närmre änn Vasa...
  • ... frågan är om inte någon av Björneborgs uthamnar vore ett alternativ?
    Det ser ut att gå en bra väg till Helsingfors, hyfsad till Tammerfors och ligger inte det mycket av Finlands industri i Syd-Östra Finland? (till/från vart Björneborg ligger bättre till)
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by Skepptikern »

Jag lekte lite med distanserna från Sundsvall.

Nästa oavsett hamn i Finland, (Kaskö eller Björneborg) så hamnar man på ungefär dubbla sträckan (120-130NM) jämfört med Holmsund-Vasa (53NM).
Därmed hinner man knappast en tur-retur på samma dag utan att ha en natt-tur. Kravet på denna fartyg blir nu hytter med tjänlig standard, samtidigt som intäkterna måste täcka kostnaden för längre sträcka med "mer service" (hytter, städning, bokning fler måltider ombord) och färre turer per dag. Detta i hård konkurrens med existerande alternativ i norr och i söder.

Näe, utan något specifikt behov eller sponsor kommer det aldrig bära sig.

//Skepptikern
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by Skepptikern »

Ska rätta mig själv - till Kaskö är det "bara" 113NM så med hög fart går det med en dubbeltur över dagen. 6h resa, 1,5-2h i hamn, 6h resa.
Avgång Sundsvall 0700, ankoms Kaskö 13:15 (18 knop)
Avgång Kaskö 15:00, ankomst 22:00 (16,3 knop)

//Skepptikern
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by Trossen »

Tror inte på detta. Sundsvall har nog sneglat på Umeå och funderat på om en färja inte kan bli bra för regionens utveckling. Men, man har testat från Härnösand och Sundsvall efter taxfree och det har floppat. Tyvärr. Sundsvall är nog för nära Stockholmsregionen. Dessutom är risken att man spär ut trafiken från Umeå och att bägge linjer då går back. Tror inte att Vasa är så pigg på detta heller då staden satsat på Wasaline. En gamechanger är om något företag deklarerar att man kommer att boka upp ett visst fraktutrymme, men vilket företag skulle det vara?
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by Emil G »

En fördel med Kaskö är att inseglingen är betydligt bättre än Vasa med sin skärgård och sen är du ute på riksåttan på tio minuter. Nackdelen är väl att det är Kaskö...

Sen tror jag inte riktigt man kan jämföra rakt av med Botnia Link och RG heller, Botnia Link hade väl en del grundstötningar och annat samt försökte konkurrera med den upphandlade trafiken till Umeå. RG:s försök ar väl halvhjärtat som bäst och de körde väl 50 000 -70 000 passagerare årligen till Umeå sista åren innan konkursen och nu ligger Wasaline på samma passagerarsiffror som Silja gjorde innan de lade ner och går med vinst så med rätt koncept kan det kanske funka.

Spontant tänker jag typ Urd/Stena Gothica om man skulle försöka, passagerarkapaciteten lär vara full tillräckligt initialt och helt okej fraktkapacitet.

Sen lär inte Vasa vara den svåra parten att övertala om Wasaline ska köra, är nog snarare Umeå som inte är jättepigga på att driva en färjelinje till Sundsvall. Skulle väl vara om Sundsvall också köper in sig annars känns det osannolikt.

Men som sagt, jag tror det när jag ser det.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by Mistluren »

Emil G wrote: 20 Aug 2023 11:01 I sommar har man kunnat läsa en hel del artiklar om att Sundsvall vill ha färjetrafik till Vasa igen.

Det började med en artikel i ST i juli, fortsatte med att Sveriges Radio tog upp frågan och nu har Svenska Yle gjort två artiklar om det. Nyhetstorka eller finns det någon substans bakom?

RG Line försökte sig på Sundsvall 2005 men det gick sisådär med tanke på att man körde Kahleberg på lördagar och Botnia Link körde från Härnösand en sväng innan det och sen har det diskuterats linjer från Västernorrland till Kaskö från tid till annan - finn bland annat en utredning gjord av länsstyrelsen om en färjelinje från Sundsvall/Härnösand till Kaskö/Vasa.

En förutsättning för att det ska lyckas är ju helt klart att man måste få med sig fraktkunderna på tåget (eller båten om man så vill) och så får passagerarna komma i andra hand. Sen ska man ju hitta lämpligt tonnage också så det är ju en hel del bitar som måste falla på plats för att det ens ska lämna idéstadiet men kul att det lyfts idéer.

Verkar ju som att det hela iallafall börjat med att Sundsvalls infrastrukturstrateg Niklas Andersson tänkt högt i ST och sen har det spunnit vidare så får väl se vad det landar i.

Slänger in några citat från ST så man får något sammanhang för det hela:
Den här gången är det inte taxfree-försäljningen utan gods som ska göra trafiken lönsam. Enligt Niklas Andersson som är infrastrukturstrateg vid Sundsvalls kommun är det många pusselbitar som fallit på plats sedan färjetrafiken upphörde för snart 30 år sedan.

Nästa steg från kommunens sida är att ta kontakt med ett rederi och undersöka förutsättningarna för en ny färjerutt mellan Tunadalshamnen och Vasa.

...
Här är de viktigaste skälen som lyfts fram:

• Industrins behov av godstransporter i kölvattnet av industrisatsningarna i norr. Nu senast batteriindustrin i Torsboda och planerna på två batterifabriker i Vasa.

• Logistikparken som nytt transportnav i Tunadalshamnen. Här ska gods slussas mellan sjöfart, järnväg och lastbil. Invigs enligt planerna i november i år.

• Järnvägssatsningarna på Bergsåkerstriangeln och Malandsspåret för smidigare transporter till och från Tunadalshamnen.

• Nya Meråkersbanan i Norge som elektrifieras för direkttransporter på järnväg mellan Sundsvall, Trondheim och Atlantkusten. Klar nästa år.

• Ukrainakriget som minskat transporter av gods till och från Finland via Baltikum och ryskt närområde.


Till den sista punkten hör också att Finlands regering alltmer börjat snegla på transportlösningar via Sverige. I regeringsförklaringen kom nyligen beskedet att man från finsk sida vill utreda den gamla idén om en fast broförbindelse över Kvarken. Orealitiskt idag, men kanske inte om 15-20 år, säger stadsdirektören i Vasa, Tomas Häyry i en kommentar till SVT.
Argumentationen är lite märklig, men kanske mänsklig. Inte sällan handlar det ju om att finna så många argument som möjligt utan att nödvändigtvis granska kvaliteten på dem så noga....

Vad gäller kvarkenbro, så måste väl ändå en bro via Åland ligga närmre, om ännu långt borta?

Svårt är dock att förstå hur någon av broarna skulle vara ett argument för en linje till Sundsvall. En eventuell framtida bro blir väl ett stoppdatum för linjen?

Antar i och för sig att man tänker sig att försöka få broutredningen att landa i att det blir för dyrt med en bro och att man istället skall satsa skattemedel på ytterligare en färjelinje. Men är detta verkligen ett argument i sig?
Johannes
Posts: 13
Joined: 03 Sep 2022 08:37

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by Johannes »

Hei

Med tanke på at Wasaline er eiet av Umeå kommun og Vasa stad, og trafikken siden gjenopptakelsen i 2013 er stabil og pålitelig, bør det være politisk enighet på begge sider av havstykket om å styrke det eksisterende tilbud.

Aurora Botnia har idag 8-9 rundtturer med mange timer liggetid. Med endrede rutetider kan nok antallet turer økes til 14-15 i uken. Om det blik konkurerende trafikk, er det nok fare for at ruten mister lønnsomheten => nedleggelse.

I tillegg har begge havner sportilgang for miljøvennlig transport av gods til den allerede "grønne" fergeforbindelsen. Grønnare blir det kun, om statane og EU sponser endå ei grønn ferge. Men to "subsiderte" ferger i konkuranse?
User avatar
ThomasG
Posts: 5
Joined: 22 Aug 2022 13:36

Re: Ny färjelinje till Sundsvall?

Post by ThomasG »

Aurora Botnia har idag 8-9 rundtturer med mange timer liggetid. Med endrede rutetider kan nok antallet turer økes til 14-15 i uken. Om det blik konkurerende trafikk, er det nok fare for at ruten mister lønnsomheten => nedleggelse.
Liten korrigering här, för tillfället gör hon 24 enkelresor i veckan.
Post Reply