Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Det man gjort tidigare när man haft Europa uthyrd är att man satt Victoria och Romantika på Stockholm-Tallinn och Baltic Queen på Helsingfors-Tallinn. Det borde vara ett fullt möjligt alternativ igen.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Men det är intressant! Att hitta en charter för Romantika kommer uppenbarligen att visa sig vara svårt, eftersom de inte heller har lyckats med Victoria.

Jag tror att det nästan inte kostar någonting att ha ett fartyg lagt upp, men om bokningssiffrorna för Victoria är bra så kan vi mycket väl se Baltic Queen där på sommaren och Victoria och Romantika på Stockholm-Tallinn?

Eller kanske Romantic och Baltic Queen tillsammans.

Jag skulle tycker om det alternativ.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Såg till min förskräckelse att Galaxy fått ett nytt namn och heter numera Galaxy1… Det känns sisådär…
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Enligt AIS-data förväntas Romantika vara hemma i Tallinn den 9 september klockan 18:00.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

VikingGlory wrote: 06 Sep 2023 19:50 Enligt AIS-data förväntas Romantika vara hemma i Tallinn den 9 september klockan 18:00.
Det är bara att börja förbereda Romantika för trafik under hösten. Stockholm-Tallinn är nog det mest troliga med långtidsuppläggning som alternativ 2.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

M.H wrote: 06 Sep 2023 20:45
VikingGlory wrote: 06 Sep 2023 19:50 Enligt AIS-data förväntas Romantika vara hemma i Tallinn den 9 september klockan 18:00.
Det är bara att börja förbereda Romantika för trafik under hösten. Stockholm-Tallinn är nog det mest troliga med långtidsuppläggning som alternativ 2.
Jag hoppas verkligen att hon kommer i traffic men jag tror tyvärr inte det.
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Fyrtornet »

Om jag förstått saken rätt i ett inlägg tidigare i tråden så har Victoria större bildäckskapacitet än sin syster Romantika?
Varför väljer man då inte att sätta Romantika i kryssningstrafiken mellan HEL-TAL då fotpassagerare borde vara i fokus där, och har Victoria fri till annan trafik, såsom STO-TAL där hon gått förut?

Jag hoppas för egen del att man INTE flyttar bort Baltic Queen från STO-TAL. Jag har rest med Romantika där, och hon lämnade inga bestående positiva minnen jämfört med Queen.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Förmodligen handlar det helt enkelt om att Victoria är redo. Charten för Romantika är dock även formellt avslutad, så till mitten av oktober kan man tycka att man borde fått hem henne. Så där väldigt välplanerat känns inte det hela. Just nu har man inget fartyg på Stockholm-Tallinn! -En situation man borde kunnat undvika.

Romantika hade tidigare även en Tangobar, vilket jag fått höra är en fördel på dygnskryssningarna från Helsingfors. Men som jag förstått det är den bortbyggd nu?

Romantika är dock ursprungligen byggd för Helsingfors-Tallinn och Victora för Stockholm-Tallinn, så det är klart att de passar bäst så, även om skillnaderna inte skall överdrivas.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Ja Victoria har en högre bilkapacitet eftersom Romantika inte har hängdäcken.
Så Romantika verkar, kapacitetsmässigt, mycket bättre för Hel-Tal men historien säger oss att de vill ha sina vackra skepp dit och Victorias inre är imponerande jämfört med Romantika.
Men att byta mellan Romantika och Victoria skulle inte vara svårt att göra logistiskt.
Romantika kommer hem på lördag och sen får vi se. Jag är rädd att hon kommer att lägga up.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

En riktig högoddsare vore ju att man målar på Siljas logga på Romantikas skrov och startar upp Stockholm-Åbo igen. Det vore trevligt men kanske inte troligt
Post Reply