Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
Nya toalett stolar krävs absolut!
Re: Framtiden för Tallink Silja
För min del känns det som om Tallinks Åbolinje hamnat lite i skymundan i denna diskussion.
Man har alltså fått Victoria 1 tillbaka, men prioriterat 1-natts kryssningar från Helsingfors över ett andra fartyg Stockholm-Åbo, trots att Åbolinjen historiskt sett varit huvudleden till Finland.
Med tanke på Viking Line och Finnlines investeringar i Stockholm/Kapellskär - Åbo/Nådendal undrar jag om Tallink överhuvdtaget räknar med att överleva på den linjen. I princip har dom reducerat till en 1-natts kryssnings linje där ev frakt och ruttresenärer får hänga med men på kryssarnas villkor - dvs walk-over för dessa kundgrupper.
Nu kommer man ju delvis att konkurrera med sig själva om 1-natts kryssarna.
Man har alltså fått Victoria 1 tillbaka, men prioriterat 1-natts kryssningar från Helsingfors över ett andra fartyg Stockholm-Åbo, trots att Åbolinjen historiskt sett varit huvudleden till Finland.
Med tanke på Viking Line och Finnlines investeringar i Stockholm/Kapellskär - Åbo/Nådendal undrar jag om Tallink överhuvdtaget räknar med att överleva på den linjen. I princip har dom reducerat till en 1-natts kryssnings linje där ev frakt och ruttresenärer får hänga med men på kryssarnas villkor - dvs walk-over för dessa kundgrupper.
Nu kommer man ju delvis att konkurrera med sig själva om 1-natts kryssarna.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Kanske lite off-topic; men från vart i Finland kommer passagerarna för 1-natts kryssningarna från Åbo med Baltic Princess och Viking Grace?
Förlitar dom sig på underlaget från Åbo området och syd-västra Nyland? Hur är det med Tammerfors (ungefär lika nära som Åbo som Helsinfors). Jag antar att inte så många Helsingforsare kryssar från Åbo, men kan ha fel.
Enl mitt förra inlägg; nu när Viktoria 1 kommer in i bilden med 1-nätters från Helsingfors borde det finnas en risk att dom tar över passagerare från "Finland utanför Åbo".
Förlitar dom sig på underlaget från Åbo området och syd-västra Nyland? Hur är det med Tammerfors (ungefär lika nära som Åbo som Helsinfors). Jag antar att inte så många Helsingforsare kryssar från Åbo, men kan ha fel.
Enl mitt förra inlägg; nu när Viktoria 1 kommer in i bilden med 1-nätters från Helsingfors borde det finnas en risk att dom tar över passagerare från "Finland utanför Åbo".
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Framtiden för Tallink Silja
Åbo terminalen har ju haft en fantastisk fördel för fotpassagerare iochmed tåget till och från Åbo hamn. Då kunde man alltså enkelt gå till tåget med väskor och taxfree.
Nu är det ett stort banarbete mellan Åbo station och Kuppis och spåret at avbrutet. Därmed kan tåg från Helsingfors inte fortsätta utan vänder i Kuppis. (Därifrån finns buss men ändå.)
Detta arbete ska tydligen pågå fram till slutet av 2024. Tågen från Tammefors-hållet är inte drabbade.
//Skepptikern
Nu är det ett stort banarbete mellan Åbo station och Kuppis och spåret at avbrutet. Därmed kan tåg från Helsingfors inte fortsätta utan vänder i Kuppis. (Därifrån finns buss men ändå.)
Detta arbete ska tydligen pågå fram till slutet av 2024. Tågen från Tammefors-hållet är inte drabbade.
//Skepptikern
Re: Framtiden för Tallink Silja
Tallink fortsätter tappa frakt både på Sverige-Finland och Finland-Estland. Man pratar om den allmänna ekonomiska situationen men hur står man sig egentligen mot konkurrenterna?
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
Re: Framtiden för Tallink Silja
Stena Line meddelade idag att de lägger ner Nynäshamn - Hangö, så nog är det en nedgången i de totala volymerna vi ser.Trossen wrote: ↑03 Oct 2023 23:01 Tallink fortsätter tappa frakt både på Sverige-Finland och Finland-Estland. Man pratar om den allmänna ekonomiska situationen men hur står man sig egentligen mot konkurrenterna?
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
Re: Framtiden för Tallink Silja
Stena nämner i sitt pressmeddelande att Finland beviljat undantag från utsläppsrättssysremet för de fartyg som går via Åland. Hur funkar det för fartyg som går Sverige-Åland-Estland?
Svarar på min egen fråga efter lite googlande. Undantaget gäller tydligen endast för sträckan mellan finska fastlandet och Åland.
Svarar på min egen fråga efter lite googlande. Undantaget gäller tydligen endast för sträckan mellan finska fastlandet och Åland.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Tack för infon! Nyhet för mig, men helt uppenbart är det då att marknaden svajar på det hela taget. Intressant att få veta vilken typ av spedition man tapparStena Line meddelade idag att de lägger ner Nynäshamn - Hangö, så nog är det en nedgången i de totala volymerna vi ser.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Enligt Tallinks kvartalsrapport har man nu fått samtliga charterkontrakt förlängda genom nästa år utom för Galaxy (slut april 2024) och Atlantic Vision (slut maj 2024). Dessutom har man förstås Romantika fortsatt outhyrd.
Vad gäller Atlantic Vision så har Marine Atlantic en option på att förlänga kontraktet. Men jag antar att det är helt beroende på om man får sin E-flexer i tid eller inte. Får man det lär Atlantic Vision behöva en ny uppgift.
Vad gäller rutten Stockholm-Åbo säger man samtidigt, som muntlig kommentar vid sidan av rapporten, att man för närvarande inte har rätt typ av fartyg för dubbla avgångar. Dvs Romantika anses fel. Men frågan är om det skall tolkas som en öppning för att trots allt sätta in Atlantic Vision?
Ambitionen tycks dock fortsatt vara att försöka chartra ut så många fartyg som möjligt.
Vad gäller Atlantic Vision så har Marine Atlantic en option på att förlänga kontraktet. Men jag antar att det är helt beroende på om man får sin E-flexer i tid eller inte. Får man det lär Atlantic Vision behöva en ny uppgift.
Vad gäller rutten Stockholm-Åbo säger man samtidigt, som muntlig kommentar vid sidan av rapporten, att man för närvarande inte har rätt typ av fartyg för dubbla avgångar. Dvs Romantika anses fel. Men frågan är om det skall tolkas som en öppning för att trots allt sätta in Atlantic Vision?
Ambitionen tycks dock fortsatt vara att försöka chartra ut så många fartyg som möjligt.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Spännande läsning! Det mest intressanta tycker jag är nedgången i frakten. Man skyller på konjunkturen, men samtidigt tar Eckerölinjen marknadsandelar på Estland-Finland ….
Åbo-linjen är platt fall för Tallink - Viking har nu en marknadsandel på ca 75 procent och Tallink har ingen ambition att konkurrera tycks det som.
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
Åbo-linjen är platt fall för Tallink - Viking har nu en marknadsandel på ca 75 procent och Tallink har ingen ambition att konkurrera tycks det som.
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed