Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Syftet och slutmålet är att det ska bli så dyrt att släpa ut Co2 att ingen vill göra det framöver och att sjöfarten blir klimatneutral. Men frågan är om man inte dödar en industri också på kuppen (?)
Tack för infon! Jag har inte hängt med i frågan om hur rederierna lobbat i EU för att påverka detta. Vore intressant att få veta vad som gjorts för att påverka EU. Men om siffrorna du visar är för Tallink undrar ju man hur exempelvis grekerna tänkt att lösa detta. De har en betydligt äldre flotta så konsekvenserna där borde bli ännu mer kännbara

Börjar förstå varför Tallink inte sätter hela flottan i egen trafik ….
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

PelleZ wrote: 31 Oct 2023 13:53

Eckerö Group: 132 162 ton Co2 x 90 EUR = 11,9 MEUR
Viking Line: 268 701 ton Co2 x 90 EUR = 24,1 MEUR
Tallink Silja: 461 671 ton Co2 x 90 EUR = 41,5 MEUR

I dessa siffror finns inget ö-undantag med för Åland ej heller den rabatt på 60% av kostnaden som ska gälla för 2024. Men om man jämför dessa siffror och vad det borde bli åren framåt givet att kostnaderna kommer att gå upp så framgår att detta är större tal än vad ovan nämnda rederier vanligtvis gör i vinst per år. Så jag gissar på en ganska svettig tillvaro framöver.
Utgår man från dessa siffror borde Ö-undantaget ge i en rabatt i storleksordningen 10 MEUR för VL respektive Tallink (Silja). Lite mer för VL (fyra fartyg berörs) och lite mindre för Tallink (tre fartyg betörs). Eckerö får ingen rabatt.

Då blir det lite billigare än vad VL angav i sin rapport.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Trossen wrote: 31 Oct 2023 20:43
Syftet och slutmålet är att det ska bli så dyrt att släpa ut Co2 att ingen vill göra det framöver och att sjöfarten blir klimatneutral. Men frågan är om man inte dödar en industri också på kuppen (?)
Tack för infon! Jag har inte hängt med i frågan om hur rederierna lobbat i EU för att påverka detta. Vore intressant att få veta vad som gjorts för att påverka EU. Men om siffrorna du visar är för Tallink undrar ju man hur exempelvis grekerna tänkt att lösa detta. De har en betydligt äldre flotta så konsekvenserna där borde bli ännu mer kännbara

Börjar förstå varför Tallink inte sätter hela flottan i egen trafik ….
Jag förutsätter att det har pågått lobbyarbete för att påverka förslagen men jag har ingen vetskap om hur det har förhållit sig. Branschorganisationerna var iaf till en början positiva till förlagen. https://www.sjofartstidningen.se/eus-kl ... valkomnas/

Jag förutsätter också att Grekland har ansökt om samma ö-undantag som Åland och att hela den grekiska arkipelagen blir avgiftsfri för inrikestrafik. Samma bör väl egentligen även gälla för Medelhavsöarna Mallorca, Korsika, Sardinien, Sicilien etc så länge trafiken går inrikes.



Jag tror att de flesta rederierna i Europa kommer att hantera detta på precis samma sätt som man har hanterat prishöjningar på bunker. Dvs. man lägger till ett rörligt tillägg likt BAF – Bunker adjustment factor, på biljetterna för att på så vis skjuta kostnaden på sina kunder. Detta kommer t.ex. fraktkunderna att vara nödgade att acceptera för de kan förmodligen i de flesta fall skjuta kostnaden vidare till sina kunder. Men det känns värre för t.ex. Tallink och Viking Line vilka har en stor del av sina intäkter relaterade till passagerare och till just nöjesresande passagerare. Historiskt har denna kategori visat sig vara ganska priskänslig dvs. om inte resan har ett upplevt fördelaktigt pris stannar dessa passagerare hellre i land och gör något annat. Därför tror jag att det är svårt för Tallink och Viking att få full kostnadstäckning för dessa kostnader i framtiden genom påslag på biljettpriset.

Vad är då alternativen? Jag tror att det finns en del saker kvar man kan göra för att energieffektivisera fartygen. Likt Baltic Queens senaste dockning där hon fick nya propellerblad och ny bottenfärg. Detta kan säkert ge besparingar på ett par %. Men den stora frågan är vilket bränsle som kommer att bli gällande framöver. LNG är ju intressant för den har lägre Co2 utsläpp än konventionell bunker men långt ifrån 0-utsläpp. Detta ger att framtiden förmodligen ligger i de bränslen som är undantagna från EU ETS enligt RED direktivet som biobränslen och e-bränslen. Men dessa har än så länge visat sig vara både dyra och med mager tillgång.

Å andra sidan minns jag när svaveldirektivet SECA kom på plats. Vet flera redare som skrek om att det skulle innebära konkurs då tillräckliga mängder svavelfri bunker inte fanns att tillgå till rätt priser. Men på det stora hela klarade branschen av en anpassning iaf och marknaden löste de mängder med bunker som behövdes. Men det som ska göras framåt nu för att få fram rätt bränslen är dock också bra mycket svårare än för att lösa SECA. Nu handlar det inte om att ändra befintliga raffineringsprocesser utan att i princip bygga upp och tekniskt utveckla helt nya industrier. Och jag tror att det kommer att dröja många år innan det finns accepterbara alternativa bränslen att köpa.

Min största farhåga för framtiden är att trafiken koncentreras till två korridorer. En som sträcker sig från Åbo-regionen via Åland till Kapellskär som framför allt har Ö-undantaget för Åland som drivkraft och därmed konkurrerar ut andra linjer. Den andra korridoren bli Helsingfors – Tallinn främst drivet av den stora volym av passagerare och tillhörande omsättning den linjen kan uppvisa idag och det faktum att sjöresan är ganska kort. Men detta tror jag då basis att det inte kommer att finnas några alternativa bränslen och att priserna på Co2 utsläpp kommer att gå upp kraftigt efter 2024.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

Såg precis att både Viking och Tallink har publicerat tillägg till biljettpriserna för nästa år pga EU ETS. Noterbart är att Tallink låter resor mellan Åland-Finland vara avgiftsfria pga Ö-undantaget medan Viking tar ut 10 SEK extra för dessa resor.
Jag gissar att man egentligen skulle ha velat ha högre tillägg än dessa men att man får pröva lite hur marknaden reagerar först.

https://en.tallink.com/co2-emissions-surcharge
https://www.vikingline.se/min-bokning/b ... matavgift/
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Jag tror att VLs publicerade tillägg är ett gemensamt bränslekostnadstillägg och utsläppsrättstillägg 50/50 medan Tallinks är ett rent utsläppsrättstilägg. Det förklarar nog de flesta skillnader. Dock verkar VL ge en rabatt på Stockholm-Åbo. Matchar inte delsträckorna.

Ö-undantaget är nog inte i sig begränsat till inrikestrafik. Men regeringarna har inte ansökt för undantag Sverige-Åland respektive Estland-Åland. Dock är Helsingfors-Åland inkluderat, så Helsingforslinjen missgynnas inte i förhållande till Åbo.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Berör inte medelhavet,troligtvis först efter 2036?
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Skepptikern »

pepe57 wrote: 01 Nov 2023 14:18 Berör inte medelhavet,troligtvis först efter 2036?
Är det svammelman som är igång igen? Första googlingen ger;

"Starting on 1 January 2025, the EU will require that ship owners traveling EU territorial waters, including the Mediterranean, pay for 70pc of their CO2 marine fuel emissions through its emissions trading system (ETS), up from 40pc in 2024."

//Skepptikern
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by pepe57 »

Tack för meddelandet,det har ändrats ,för 2019 meddelades det att svavel utsläppena skulle beröra medelhavet tidigaste 2035,och Finnlines hade då planer att flytta Finnpartner till medelhavet?
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by PelleZ »

pepe57 wrote: 03 Nov 2023 17:03 Tack för meddelandet,det har ändrats ,för 2019 meddelades det att svavel utsläppena skulle beröra medelhavet tidigaste 2035,och Finnlines hade då planer att flytta Finnpartner till medelhavet?
Du blandar ihop SECA med EU ETS. Om du läser de tidigare inläggen en gång till så ser du att det som diskussionen berör är Co2 (Koldioxid) och inte svavel…
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Då har Isabelle lämnat Tallinn med destination Nådendal( dockning?) Sedan lämnar hon troligtvis Östersjön för gott.
Post Reply