https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
Tallinks laststatistik är ganska hemsk. Stor nedgång för Finland-Estland (-22,3%) och Sverige-Finland (-22%) för oktober, medan Viking och Eckerö har rapporterat högre siffror i år än förra året. Flottan är lika stor nu som i oktober förra året så det är inte det som är problemet. På Helsingfors-Tallinn är flottan ännu större.
Jag undrar hur länge Baltic Princess kommer att kunna stanna från Åbo.
Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
Fattar fortfarande inte nedgången i frakt mellan Estland - Finland. My Star måste ha utökat fraktkapaciteten, ändå sjunker den. Har inte sett Tallinks prislista för frakt, men den ligger förmodligen avsevärt högre än konkurrenterna
Re: Framtiden för Tallink Silja
Var hittar du siffror för oktober för Viking och Eckerö?VikingGlory wrote: ↑07 Nov 2023 08:45 https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
Tallinks laststatistik är ganska hemsk. Stor nedgång för Finland-Estland (-22,3%) och Sverige-Finland (-22%) för oktober, medan Viking och Eckerö har rapporterat högre siffror i år än förra året. Flottan är lika stor nu som i oktober förra året så det är inte det som är problemet. På Helsingfors-Tallinn är flottan ännu större.
Jag undrar hur länge Baltic Princess kommer att kunna stanna från Åbo.
Re: Framtiden för Tallink Silja
En del av problemet är det faktum att både import och export till/från Finland rasar för tillfället med ca 10%.VikingGlory wrote: ↑07 Nov 2023 08:45 https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... src=listed
Tallinks laststatistik är ganska hemsk. Stor nedgång för Finland-Estland (-22,3%) och Sverige-Finland (-22%) för oktober, medan Viking och Eckerö har rapporterat högre siffror i år än förra året. Flottan är lika stor nu som i oktober förra året så det är inte det som är problemet. På Helsingfors-Tallinn är flottan ännu större.
Jag undrar hur länge Baltic Princess kommer att kunna stanna från Åbo.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Då ska Isabelle avgå i närtid ( avgång lördag 20.00?) från Nådendal mot holländska Vlissingen. Hon lämnar med all säkerhet Östersjön för gott. Hon hade en trevlig skybar…
Re: Framtiden för Tallink Silja
Tråkigt att hon lämnar - åkte med en av hennes första avgångar då på rutten Stockholm- Nådendal. Vill minnas att man hann av i Nådendal under hamnuppehållet och gå runt i det ”pittoreska” hamnområdet. Någon som har tidtabellen till hands Stockholm- Nådendal?
Hon blev inte långvarig på just den linjen.
Hon blev inte långvarig på just den linjen.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Hon befinner sig nu norr om Gotland, hon trafikerade ju Stockholm-Åbo ganska länge, det var väl mellan 1996 och 2013 och det fungerade ju väl. Jag reste på hennes premiärturen 96 när hon bytte rutt till Åbo.Jag gillar Spltsysrarnas nattklubb där man kunde sitta och titta akteröver
Re: Framtiden för Tallink Silja
Jag såg Isabella första gången i Stockholms skärgård från däcket på Birka Princess en sommareftermiddag 1989. Hon var på ingående till Stockholm i nära anslutning till åbofärjorna har jag för mig, nymålad fräsch och fin i solskenet. Vi hade nog inte koll på vilka fartyg vi skulle möta, så det var en nice surprise. Vi tänkte att det där är alltså Vikings senaste fartyg..Trossen wrote: ↑23 Nov 2023 21:43 Tråkigt att hon lämnar - åkte med en av hennes första avgångar då på rutten Stockholm- Nådendal. Vill minnas att man hann av i Nådendal under hamnuppehållet och gå runt i det ”pittoreska” hamnområdet. Någon som har tidtabellen till hands Stockholm- Nådendal?
Hon blev inte långvarig på just den linjen.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Har väl aldrig varit någon större entusiast av Splitfartygen. Men det har mest berot på att de varit för många och att man åkt dem för ofta.
Har dock förlikat mig med dem på senare år då de blivit färre. Men konstaterar samtidigt att jag ser det som fullt tillräckligt med Gabriella kvar. Ingen större saknad från min sida alltså.
Har dock förlikat mig med dem på senare år då de blivit färre. Men konstaterar samtidigt att jag ser det som fullt tillräckligt med Gabriella kvar. Ingen större saknad från min sida alltså.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Så olika kan det vara. Jag har alltid gillat Split-modellerna samt dom vidareutvecklade uppläggen Mariella, Cinderella och (Silja) Europa som ju alla har ganska liknande däckdesign. Europa som den mest utvecklade.
Verkligen synd men förståeligt att dom måste ersättas. Alla dom har en gemensam charm som man knappast hittar på senare färjor.
Aker byggen är tråkiga, gågatorna jättesnygga men lite anonyma och Grace och Glory jättesnygga men råddiga.
Verkligen synd men förståeligt att dom måste ersättas. Alla dom har en gemensam charm som man knappast hittar på senare färjor.
Aker byggen är tråkiga, gågatorna jättesnygga men lite anonyma och Grace och Glory jättesnygga men råddiga.
I väntan på nästa båtresa...