. Men det var mer tänkt som ett exempel på att det finns bättre mat ombord till ungefär samma pris som buffen, till och med något billigare om man håller sig till huvudrätt, nu när buffén blivit så dyr som den blivit.
Men du skall ha något gott att dricka också - annars kommer nog inte anden till sin rätt … vips är du uppe i tusingen per person. Min poäng är att det måste finnas ett buffealternativ till en rimlig penning
Nja, de tar väl runt 100 kr för ett glas vin eller runt 400 för en flaska. Huvudrätt ca 300-400. Så det kan till och med bli billigare med a la carte.
Men det är klart att skall man äta och dricka mycket då blir det rabatt i buffen. Det är väl till sist fråga om vad man är ute efter. Är man ett större sällskap och framförallt vill sitta länge är kanske buffén att föredra. Lika så om man verkligen vill frossa.
Men för en god bit mat, tveksamt.
Jag tror att de tar ut lite mer än vad det är värt på buffén, för att den blivit tradition för många.
Jag tror att de tar ut lite mer än vad det är värt på buffén, för att den blivit tradition för många
Säkert så, men jag tror också att Tallink översätter rakt av från Euron till SEK och då blir det dyrt i SEK. Man får nog tänka mer vad priserna blir ombord för den svenska kundgruppen. Buffen på Cinderella ligger på 435 spänn och julbord 480 SEK på förköp, Åbo på 395 spänn och 425 SEK för julbord. Låter mer rimligt för den svenska kundgruppen.
Och när det gäller passagerartrafik Finland-Estland så hade man i år Mystar, Megastar och Victoria i trafik mot endast Megastar och Star förra året. Så bakom siffran finns egentligen ett rejält tapp i beläggning.
Och när det gäller passagerartrafik Finland-Estland så hade man i år Mystar, Megastar och Victoria i trafik mot endast Megastar och Star förra året. Så bakom siffran finns egentligen ett rejält tapp i beläggning
Tack för påpekandet! Lågkonjunktur i kombination med en helt galen prispolitik på produkten tror jag kan förklara en hel del av varför man tappar.
Kan ju inte vara lönande å köra Sverige-Estland, 1100 pax och 39 personbilar per dag i medeltal.
136 frakt per dag fördelat på 3 fartyg. Lönande business det där
Och folk här på forumet drömmer om en andra färja på linjen. Dream on , guys
Ett snitt på 1100 pax per avgång i november trode dock vara det högsta bland samtliga fartyg på Östersjön och ungefär det dubbla i förhållande till Tallinks genomsnitt.
Mistluren wrote: ↑13 Dec 2023 08:48
Ett snitt på 1100 pax per avgång i november trode dock vara det högsta bland samtliga fartyg på Östersjön och ungefär det dubbla i förhållande till Tallinks genomsnitt.
Frågan är hur köpstark denna publik är. Jag gissar att ombordförsäljningen per resenär inte är speciellt hög. Jag handlade förut på Ica Kvantum i Värtahamnen och kunde se hur färjeresenärer bunkrade färdkost på eftermiddagarna inför avgångarna. Tror inte att resenärernas surt förvärvade slantar i Sverige spenderas ombord i någon större utsträckning. Några öl blir det säkert. Svenska kryssningsresenärer med spenderbyxorna på misstänker jag inte är så många.
Och folk här på forumet drömmer om en andra färja på linjen. Dream on, guys
Någon som drömmer? Vet inte det. Finns nog roligare saker att drömma om. Har nog bara konstaterats att det inte är optimalt med varannandagstrafik på linjen, vare sig för frakt eller passagerare. Menar man allvar med linjen på sikt måste man våga satsa. Nuvarande upplägg håller nog inte i längden.