Cinderellas personal behåller jobben

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by M.H »

Är det någon därute som vet vad som ska göra under Viking Cinderellas dockning under januari förutom det vanliga underhållet? Hon ska ju in på en något mer fraktbetonad linje, ska bildäcket maximeras kan ju en ombyggnad vara aktuell. Blir skrovet rött osv. Trevligt att hon går in på huvudstadslinjen mellan Sverige och Finland
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by pepe57 »

Jag bara undrar?hur lockandet är för en i Sverige bosatt person att börja jobba på ett finskt flaggat fartyg?I Finland har vi inte den s.k. sink skatten som är idagens läge för icke i Sverike bosatta c.11%,klart att i.o.m. kronan ligger ganska lågt jämfört med euron har stor betydelse,och ålderstilläggena betydligt högre under finsk flagga.Om dessa människor tex har jobbat tidigare enbart på svenska fartyg,sedan de fyllt 63 träder deras pension i kraft från Finland men om de har hunnit jobba typ 36 sjömånader ger det inte många euron i pension får dessa människor sedan någon kompensation från Sverige innan de fyllt 65 och deras Svenska pension träder i kraft?Så när jag jobbade på svenskt fartyg betalade jag 1977 på Gorthon Line 8% sink till Sverige och hade ett finskt sjömansskattekort med 16% skatt betalade jag skillnaden alltså 8%till Finland.
MikaelJ123
Posts: 8
Joined: 26 Dec 2023 09:35

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by MikaelJ123 »

Men nu är ju det en icke fråga om att jobba under finskt flagg då Cinderellas intedentur kommer att arbeta på Birka Gotland.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by pepe57 »

Men det gäller inte indenturpersonalen,men det drabbar däck och maskin de är väl lika viktiga i fartygssamhället som indentur personalen?
pOlman
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2022 22:07

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by pOlman »

pepe57 wrote: 24 Dec 2023 13:35 Jag bara undrar?hur lockandet är för en i Sverige bosatt person att börja jobba på ett finskt flaggat fartyg?I Finland har vi inte den s.k. sink skatten som är idagens läge för icke i Sverike bosatta c.11%,klart att i.o.m. kronan ligger ganska lågt jämfört med euron har stor betydelse,och ålderstilläggena betydligt högre under finsk flagga.Om dessa människor tex har jobbat tidigare enbart på svenska fartyg,sedan de fyllt 63 träder deras pension i kraft från Finland men om de har hunnit jobba typ 36 sjömånader ger det inte många euron i pension får dessa människor sedan någon kompensation från Sverige innan de fyllt 65 och deras Svenska pension träder i kraft?Så när jag jobbade på svenskt fartyg betalade jag 1977 på Gorthon Line 8% sink till Sverige och hade ett finskt sjömansskattekort med 16% skatt betalade jag skillnaden alltså 8%till Finland.
Jag är bosatt i Sverige och har jobbat under finskt flagg dom senaste 10 åren och jag mdf klagar inte, förra året betalde jag 14,5% skatt till Finland och för 2024 ska jag betala 15,5%. Känner många finländare som jobbar under svenskt flagg och I flera år har jag fått höra att dom betalar 15% zinkskatt i Sverige och ibland en del till Finland.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by pepe57 »

Kanon,så gick det inte innan,hur mycket betalar du skatt till Sverige?
MikaelJ123
Posts: 8
Joined: 26 Dec 2023 09:35

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by MikaelJ123 »

pepe57 wrote: 26 Dec 2023 13:07 Men det gäller inte indenturpersonalen,men det drabbar däck och maskin de är väl lika viktiga i fartygssamhället som indentur personalen?
Ja men de är ju ett fåtal
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by pepe57 »

Jag betalar 15% sink skatt till Sverige i.o.m. är bosatt i Finland,av min svenska sjömanspension betalar jag även 8% skatt till Finland och av minAMF tjänstepension betalar jag 30% skatt till Sverige 10%till Finland.Min finska sjömanspension betalar jag 25%skatt och enbart till Finland.Innan alltså 1970-90 var det ekonomiskt sett bättre jobba på svenska fartyg,men om man var tex bostadssparare som godkännde inte de finska skattemyndigheterna skatte avdrag av utlandsinkomster som räknades om man jobbade på svenskt fartyg,med undantag ålänningarna i deras skattedeklaration godkänndes ränteavdrag av bostadslån från utlandsinkomst,men inte bil lån etc,samma land men olika lagstiftningar då i alla fall!
pOlman
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2022 22:07

Re: Cinderellas personal behåller jobben

Post by pOlman »

pepe57 wrote: 27 Dec 2023 15:07 Kanon,så gick det inte innan,hur mycket betalar du skatt till Sverige?
Just nu betalar jag ingen skatt alls i Sverige men verkar som om vissa saker
ändrats dom senaste åren så kanske är jag en skattesmitare för tillfället.
Jobbade även på finskt flagg före 2000 talet men då var det inte härligt, då fick
man betala finsk källskatt på 35% och med resten av avgifterna hamnade men
på att typ förlora 50% av bruttolön, var ju finska mark på den tiden och jag fick sämre
i kronor än vad mina arbetskamrater fick i mark vilket blev en rätt stor skillnad.
Post Reply