Får se hur det artar sig framåt jul och kanske redan innan med höstlovet.
Kanske dröjer med kampanjer och annat tills dess att det andra nybygget levererats. Just nu känns det som att man kör på precis som vanligt - dvs inte gör värst mycket väsen av sig.
Noterbart är att fraktkapaciteten nu utökas i en tid då efterfrågan uppenbart är på stark dekis. Tajmingen för nybyggena är inte alldeles optimal. Tallinks senaste siffror och Stenas senaste drag är tydliga tecken på detta. Kanske har vi inte sett botten ännu på denna nedgång i frakten.
Man verkar ha ett blandat koncept just nu. Som jag förstår det har man fortfarande måltiderna inkluderade på Finnswan och ett lite högre biljettpris, medan man har en mer kryssningsorienterad prissättning på Finnsirius, utan fria måltider.
Blir förstås lite rörigt om man skall sälja dagskryssningar då. Vem vill betala i Finnsirius fina restauranger om man ändå får gratis mat åt andra hållet?
Tror som ovanstående att man avser att lansera kryssningarna först då man båda fartygen på plats. Men nog tycker jag mig ha noterat en hel del reklam för reguljärresorna med bil till Finland, vilket jag inte sett tidigare.
Får se hur det artar sig framåt jul och kanske redan innan med höstlovet.
Kanske dröjer med kampanjer och annat tills dess att det andra nybygget levererats. Just nu känns det som att man kör på precis som vanligt - dvs inte gör värst mycket väsen av sig.
Noterbart är att fraktkapaciteten nu utökas i en tid då efterfrågan uppenbart är på stark dekis. Tajmingen för nybyggena är inte alldeles optimal. Tallinks senaste siffror och Stenas senaste drag är tydliga tecken på detta. Kanske har vi inte sett botten ännu på denna nedgång i frakten.
Här, i Stockholms nordligaste inlandsförort Gävle, så har det varit ganska mycket reklam på stan och bussar från Finnlines så känner inte riktigt igen mig i det ni säger.
Hur går det för Finnlines? Vinsten rasar och det ser ju inte bättre ut framöver när det gäller frakten. Nu gäller det för Finnlines att fylla FinnSirius och FinnCanopus men Kapellskär är ju ingen hamn som lockar.
Passagerarstrategin förefaller lite trevande tycker jag - man gasar på med restauranger etc men produkten är och förblir huvudsakligen ett fraktfartyg. Kollade priset också på en lördagskryssning från Kappis - ej ombokningsbar - med deras större comfort utsideshytt för två personer - 2200 kronor! Då ingår inget alls som jag förstår det. Inget superpris och då skall man lägga till mat etc - ingen underhållning ombord? Få kunder kommer nappa på detta ”erbjudande”.
Som sagt vi kanske skall vänta och se till nästa nybygge är levererat - då kanske det händer saker med priser och kryssningserbjudanden.
Det här är en produkt för resenärer från Finland. Fartygen tycks vara fina men med tanke på prisbild, val av hamn mm så avstår även jag att krångla mig dit.Att åka buss från en terminal ute i ingenstans och kliva på ett bildäck känns inte direkt premium
Gud vad jobbigt,när man blir nerkörd från terminalen med buss till bildäcket utanför en hiss som tar dej till passagerar
utrymmena,i euron är priserna helt normala!Men om det är för jobbigt och för dyrt då är det bäst att stanna hemma!
Men, undrar ändå om Finnlines inte hamnat lite snett med dessa nybyggen. Det är ändå i grund och botten fraktfartyg på en rutt som är fraktbetonad. Så vad man skall ha dessa 7 restauranger och barer till kan man undra. Kryssningsresenärerna kan man nog räkna på ena handens fingrar. Särskilt med rådande prisbild på produkten i kombination med sk virtuell underhållning …
Återstår gör då bilburna ruttresenärer, men varför skall dessa köpa dyra premiumhytter och dricka dyra årgångsviner som man lockar med i presentationen? Trodde denna kundgrupp var intresserad av en billig överfart i enkel hytt och en kopp kaffe.