Det fartyg dom kallar NF511, är det Gabriella?VikingGlory wrote: ↑06 Jan 2024 12:56 Det ser ut som Victoria I och Romantika är till salu.
Om de säljer Victoria kommer de säkert att flytta Baltic Princess till Helsingfors-Tallinn. Baltic Princess hade bara 8 lastbilar igår. Grace har ingen plats för 14 meter långa lastbilar som kommer 3 nätter.
Det är en tidsfråga innan Tallink lämnar Åbo.
https://www.norshipsale.com/night-ferries-for-sale/
Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för Tallink Silja
Ja tyvärr. Men hon har varit där sedan november 2022. Jan Hanses bekräftade i en Ålandshandel podcast att hon var tillgänglig för rätt pris. Men de har inte bråttom och priset måste vara så högt att de inte kan säga nej. Som de fick med Rosella. Så jag tror inte att de vill sälja för under 30 miljoner.Mistluren wrote: ↑06 Jan 2024 13:23Det fartyg dom kallar NF511, är det Gabriella?VikingGlory wrote: ↑06 Jan 2024 12:56 Det ser ut som Victoria I och Romantika är till salu.
Om de säljer Victoria kommer de säkert att flytta Baltic Princess till Helsingfors-Tallinn. Baltic Princess hade bara 8 lastbilar igår. Grace har ingen plats för 14 meter långa lastbilar som kommer 3 nätter.
Det är en tidsfråga innan Tallink lämnar Åbo.
https://www.norshipsale.com/night-ferries-for-sale/
Re: Framtiden för Tallink Silja
Jag har hört, att där är på bildäck av Baltic Princess ganska ofta farligt gods. Det är då begränsat lastbilmängd.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Man kan säkert räkna marknadsandelen hit o dit - säkert i vart fall är att Tallink/Siljas position på rutten har försvagats avsevärt, frågan är vad den långsiktiga planen är. Ledningen säger att man för närvarande inte har rätt tonnage tillgängligt för linjen utan att specificera vad det skulle handla om konkret. Frakttonnage? Kryssningsbåtar? Oklart.Det är inte på något sätt i närheten av sanningen att Baltic Princess presterar bättre än Victoria. Tallink visste att borttagandet av Galaxy var början på slutet men slutet på den långa traditionen med Silja-fartyg från Åbo kommer säkerligen senast 2025.
Man säger också att man är beredd att agera snabbt så fort marknaden förändras. Man undrar då vilka signaler på marknaden det skulle handla om konkret. Anges inte heller.
Nej, också svårt att tro att Åbo-trafiken överlever för Silja/Tallink såvida man inte kan erbjuda fler avgångar än nu inom en snar framtid. De estniska ägarna tycks inte ha något intresse av det. Om man hade det borde det gjorts ett uttalande i stil med att ”just nu ligger vi lågt, men linjen är prioriterad långsiktigt och ett strategiarbete pågår bla bla”.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Egentligen har man haft allt tänkbart tonnage tillgängligt, så detta är uppenbarligen ett svepskäl.
Vill man ha en kryssningsfärja ligger Romantika upplagd. Vill man ha ett Roro-fartyg skulle Sailor och/eller Reagal Star ta några vändor till Åbo. De utnyttjas inte fullt ut idag. Och slutligen, är det en Ropax man vill ha, så hade man möjligheten att plocka över Star. Som tredje fartyg på Tallinn-Helsingfors gjorde hon minimal nytta.
För övrigt kommer Atlantic Vision att ersättas av en E-flexer i juni. Då blir rimligen även hon tillgänglig.
Vill man ha en kryssningsfärja ligger Romantika upplagd. Vill man ha ett Roro-fartyg skulle Sailor och/eller Reagal Star ta några vändor till Åbo. De utnyttjas inte fullt ut idag. Och slutligen, är det en Ropax man vill ha, så hade man möjligheten att plocka över Star. Som tredje fartyg på Tallinn-Helsingfors gjorde hon minimal nytta.
För övrigt kommer Atlantic Vision att ersättas av en E-flexer i juni. Då blir rimligen även hon tillgänglig.
-
- Posts: 8
- Joined: 26 Dec 2023 09:35
Re: Framtiden för Tallink Silja
Jag åkte med Victoria i mellandagarna, 461 passagerare... idag ankom hon med 296 pax...VikingGlory wrote: ↑06 Jan 2024 13:12Victoria säljer ut sina hytter mycket bättre, är mycket billigare att driva eftersom de bara är till sjöss i 6 timmar om dagen, och hon har många lastbilar också. Det är enkelt att kontrollera bokningsmotorer och webbkameror.MikaelJ123 wrote: ↑06 Jan 2024 13:03Allting är till salu, det gäller att hitta rätt köpare som köper till rätt pris.VikingGlory wrote: ↑06 Jan 2024 12:56 Det ser ut som Victoria I och Romantika är till salu.
Om de säljer Victoria kommer de säkert att flytta Baltic Princess till Helsingfors-Tallinn. Baltic Princess hade bara 8 lastbilar igår. Grace har ingen plats för 14 meter långa lastbilar som kommer 3 nätter.
Det är en tidsfråga innan Tallink lämnar Åbo.
https://www.norshipsale.com/night-ferries-for-sale/
Baltic Princess säljer bra med passagerarplatser och går avsevärt bättre än Victorias trafik.
Det är inte på något sätt i närheten av sanningen att Baltic Princess presterar bättre än Victoria. Tallink visste att borttagandet av Galaxy var början på slutet men slutet på den långa traditionen med Silja-fartyg från Åbo kommer säkerligen senast 2025.
Hyttkategorier är sällan slutsålda på Baltic Princess och de har nästan ingen last kvar. Allt gick över till Viking och Finnlines. Har du sett jämförelserna med resultaten från Finland-Sverige oktober-december 2022? -22% eller något? Galaxy var redan borta då så det är inte anledningen.
Och ja allt är till salu, men bara Romantika och Victoria bjuds aktivt ut till försäljning.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Att passagerarantalet är uselt första resan efter trettondagen är inte ägnat att förvåna. Värre då med den siffra du anger för mellandagarna. Vilken mellandag var det?
Tallink redovisar ju inte siffrorna för Victoria separat. Det är därför inte alltid enkelt att se vad som går dåligt på Tallinn-Helsingfors. Men om Victoria faktiskt går så dåligt som du antyder, betyder det indirekt att MyStar går mindre dåligt nu än hon gjorde inledningsvis.
För Tallink vore det nog bättre, Victoria kan säljas eller flyttas. Men jag undrar om det stämmer generellt?
Tallink redovisar ju inte siffrorna för Victoria separat. Det är därför inte alltid enkelt att se vad som går dåligt på Tallinn-Helsingfors. Men om Victoria faktiskt går så dåligt som du antyder, betyder det indirekt att MyStar går mindre dåligt nu än hon gjorde inledningsvis.
För Tallink vore det nog bättre, Victoria kan säljas eller flyttas. Men jag undrar om det stämmer generellt?
-
- Posts: 8
- Joined: 26 Dec 2023 09:35
Re: Framtiden för Tallink Silja
3/1Mistluren wrote: ↑10 Jan 2024 07:54 Att passagerarantalet är uselt första resan efter trettondagen är inte ägnat att förvåna. Värre då med den siffra du anger för mellandagarna. Vilken mellandag var det?
Tallink redovisar ju inte siffrorna för Victoria separat. Det är därför inte alltid enkelt att se vad som går dåligt på Tallinn-Helsingfors. Men om Victoria faktiskt går så dåligt som du antyder, betyder det indirekt att MyStar går mindre dåligt nu än hon gjorde inledningsvis.
För Tallink vore det nog bättre, Victoria kan säljas eller flyttas. Men jag undrar om det stämmer generellt?
Idag hade hon 345 passagerare
Re: Framtiden för Tallink Silja
Victoria I tillbaka till Stockholm i sommar. Det enda rimliga beslutet om man vill ha kvar linjen, märkligt dock att det tog så lång tid.
https://www.sjofart.ax/nyheter/victoria ... stockholm/
https://www.sjofart.ax/nyheter/victoria ... stockholm/
Re: Framtiden för Tallink Silja
Ja, det var på tiden. Intressant att man väljer att flytta Victoria fram och tillbaka mellan linjerna. Tyder på att man har gott hopp om att få Romantika såld eller utchartrad.