Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Risberg »

Min upplevelse är att besättningen/personalen på Viking Line's färjor inte förstår och talar bättre svenska än på de tyska TT-färjorna. Är det få ålänningar ombord? Är det för att ålänningar inte lär sig finska i skolan?
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Mumin »

Jag har aldrig haft svårigheter med svenskan på VLs båtar. De flesta talar utmärkt finlandssvenska, en ålänning är ofta svår att skilja från en rikssvensk.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Risberg »

Det var inte riktigt svar på frågan. Så de har som regel finska som modersmål? Därför att det finns väldigt få ålänningar och svenskar som talar finska?
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Mumin »

I Finland talar nästan alla finlandssvenskar perfekt finska, förutom mig.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Risberg »

Mumin wrote: 14 Jun 2022 21:37 I Finland talar nästan alla finlandssvenskar perfekt finska, förutom mig.
Men inte ålänningar, väl?
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Mumin »

Enligt åländska medier jobbar många ålänningar hos rederierna men som sagt kan jag inte skilja dem från rikssvenskar när dom talar. Det enda tecknet jag vet är att dom vet hur man uttalar Euro (€) utan att försöka vara språklärare.

Här du kollat på rederiernas webbsidor?

Jag skall ändå åka med Amorella till Tallinn om en och en halv vecka, kommer jag ihåg frågar jag i receptionen 😉
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by /jes »

Vikings färjor mellan Sverige och Finland seglar alla under finsk flagg. Serveringspersonalen har ofta finska som modersmål och svensk-kunskaperna varierar. Svenska är fortfarande obligatoriskt i finska skolor men många är väl ointresserade och har förträngt sina skolkunskaper. I övrigt är det mycket åländskt/svenskt. Majoriteten av resenärerna är väl finskspråkiga numera (?) så valet av personal är inte så konstigt.

Man ska aldrig ta något för givet när det gäller språk. Jag skulle hålla ett seminarium utanför Tammerfors och åkte givetvis färja till Åbo och sedan tåg. Jag tog taxi till hotellet utanför stan. Taxichauffören talade mycket bättre svenska än jag väntat mig och jag gav henne beröm och frågade hur det kom sig. Det lärde jag mig i skolan! Seminariet skulle hållas på engelska för säkerhets skull (lite politik var det från min finska kollega) . Efteråt kom en äldre man fram till och ville jag skulle sammanfatta på svenska för han förstod inte engelska så bra. Risto från Kuopio talade alldeles utmärkt svenska!

Finska republikens president Sauli Niinistö sa vid sitt tillträde att han skulle ta svensklektioner för att bättra på sin svenska och visst har han blivit bättre på det.

För att runda av det här med finskan kontra svenskan i Finland. En skröna men det ligger väl lite sanning i det. År 1994 var det presidentval i Finland och finlandssvenska Elisabeth Rehn kandiderade och var länge favorit. Man tyckte dock att det skulle bli för mycket svenskt då vid den tiden både överbefälhavaren och ärkebiskopen också hade svenska som modersmål. NU gjorde väl Rehn ett allvarligt grammatikfel på finska i någon avgörande debatt. Det är en känslig fråga. Nog om det!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Risberg »

Men det är väl så att man inte lär sig finska på Åland?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by /jes »

Risberg wrote: 15 Jun 2022 22:48 Men det är väl så att man inte lär sig finska på Åland?
Det gör man nog. Kanske med samma intresse som man på fastlandet ”tvingas” läsa svenska. Mycket bråk i Finland om den obligatoriska studentskrivningen finska. Det finns vissa dispenser numera. Man har velat prioritera ryska framför svenska.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Har ålandsrederiet Viking Line huvudsakligen fastlandsfinsk besättning?

Post by Risberg »

/jes wrote: 16 Jun 2022 16:21
Det gör man nog. Kanske med samma intresse som man på fastlandet ”tvingas” läsa svenska. Mycket bråk i Finland om den obligatoriska studentskrivningen finska. Det finns vissa dispenser numera. Man har velat prioritera ryska framför svenska.
Det förvånar mig. Jag trodde Åland var rent svenskspråkigt.

Kollade Nordiska ministerrådets informationstjänst:

Ålands språk
Ålands officiella språk är svenska, medan övriga Finland har två officiella språk: finska och svenska. I praktiken kan många finska i varierad utsträckning, men långt ifrån alla.
Officiellt språk: Svenska
Post Reply