Amorella säljs
Re: Amorella säljs
Hur är utnyttjandet av bildäcken på Stockholm-Helsingfors (båda) bortsett från sommaren? Frakt?
Re: Amorella säljs
Statistik har jag ingen, jag kan bara berätta hur jag upplever det på mina resor mellan oktober och december. Vanligtvis är det ganska få personbilar men det har alltid när jag reste varit fyllt med lastbilar och trailers.
Lillajulsfestsäsongen tycks inte motivera för ett permanent andra fartyg.
Lillajulsfestsäsongen tycks inte motivera för ett permanent andra fartyg.
I väntan på nästa båtresa...
Re: Amorella säljs
Brydde man sig om att ordna så att Amorellas övre bildäck gick att nyttja i Helsingfors eller lät man det gå tomt?
Re: Amorella säljs
Håller jag för osannolikt - det är bra beläggning på Cinderella i veckorna och bättre lär den bli av det skäl du själv nämner - konkurrens är mer eller mindre utplånad.Skall emellertid bli intressant att se vad som händer med Cinderella. Tyvärr gör den bristande konkurrensen, med Galaxy och Birka borta att man nu har möjligheten att ställa in turer utan att riskera att passagerarna går till någon annan. Kanske får vi helt enkelt se henne liggande under vardagarna?
Re: Amorella säljs
När jag kryssade till Tallinn fylldes det med bilar för pre order inköp. Man körde upp via den inre rampen och ner samma väg igen i Helsingfors. Det var jättesmidigt.
I väntan på nästa båtresa...
Re: Amorella säljs
Men det där med bra beläggning är ju inte samma sak vid monopol. Då handlar det om att proppa varje avgång full och man nöjer sig inte med att det är fullt nog för att ge ett positivt bidrag på den enskilda avgången. Kunderna får anpassa sig eftersom de inte har alternativ...Trossen wrote: ↑06 Aug 2022 17:19Håller jag för osannolikt - det är bra beläggning på Cinderella i veckorna och bättre lär den bli av det skäl du själv nämner - konkurrens är mer eller mindre utplånad.Skall emellertid bli intressant att se vad som händer med Cinderella. Tyvärr gör den bristande konkurrensen, med Galaxy och Birka borta att man nu har möjligheten att ställa in turer utan att riskera att passagerarna går till någon annan. Kanske får vi helt enkelt se henne liggande under vardagarna?
Dessutom är det optimalt med en lägre totalvolym eftersom priset då blir högre. Återigen som en följd av bristen på alternativ.
Re: Amorella säljs
Okej men sparade väl lite tid i Tallinn då och tydligen hann man med i Helsingfors.
Funderade på om rampen till XPRS möjligen skulle kunna passa. Men den behövdes kanske inte.
Re: Amorella säljs
Var det inte CINDERELLA och MARIELLA som upprätthöll Stockholm- Helsingfors-leden tills hösten 1994, eller minns jag helt fel? Jag menar att jag hade bokat hytt på CINDERELLA från Helsingfors efter att ha kommit hem från mina första transsibiriska resor den hösten, men att till min besvikelse hade bokningen ändrats till GABRIELLA, när jag väl skulle resa.
Re: Amorella säljs
Du minns rätt i huvudsak. Cinderella upprätthöll leden tillsamman med Mariella 93-94. Dock ersattes hon av Isabella (de bytte linjer) hösten 1994. Gabriella ersatte i sin tur Isabella 1997.Risberg wrote: ↑08 Aug 2022 09:59 Var det inte CINDERELLA och MARIELLA som upprätthöll Stockholm- Helsingfors-leden tills hösten 1994, eller minns jag helt fel? Jag menar att jag hade bokat hytt på CINDERELLA från Helsingfors efter att ha kommit hem från mina första transsibiriska resor den hösten, men att till min besvikelse hade bokningen ändrats till GABRIELLA, när jag väl skulle resa.
Re: Amorella säljs
Vad gäller Cinderellas lämplighet för Stockholm-Helsingfors så är jag ju av den uppfattningen att hon vore bättre än Amorella. Cinderella har det mesta och kan därför användas flexibelt. Men den flexibiliteten kommer förstås med kostnader. Hon är troligen mer än försumbart dyrare i både personal och bunkerkostnader jämfört med Gabriella som är anpassad till linjen, med bara det nödvändigaste för just det uppdraget. Det utan att ha så värst mycket större kapacitet
Vad gäller det här med bildäcket, hon har fått det sektionerat på grund av nya stabilitetskrav efter 1994, så vet jag inte hur stor betydelse det har på Stockholm-Helsingfors. Man har ju rätt lång tid på sig för att lasta och lossa, så viss otymplighet kanske inte spelar så stor roll ändå?
För övrigt så tror jag att man väldigt gärna vill hålla borta Birka och då behövs hon för dygnskryssningar fredag och lördag. Det kan för övrigt noteras att man redan slopat söndag och måndag för att låta henne gå Höga Kusten. Klart att hon skulle kunna gå till Helsingfors istället när den säsongen är över. Men jag tror att man hellre låter henne ligga i hamn. Kanske även ytterligare några vardagar, men det beror förstås också på hur man får ihop det med personalscheman.
Vad gäller det här med bildäcket, hon har fått det sektionerat på grund av nya stabilitetskrav efter 1994, så vet jag inte hur stor betydelse det har på Stockholm-Helsingfors. Man har ju rätt lång tid på sig för att lasta och lossa, så viss otymplighet kanske inte spelar så stor roll ändå?
För övrigt så tror jag att man väldigt gärna vill hålla borta Birka och då behövs hon för dygnskryssningar fredag och lördag. Det kan för övrigt noteras att man redan slopat söndag och måndag för att låta henne gå Höga Kusten. Klart att hon skulle kunna gå till Helsingfors istället när den säsongen är över. Men jag tror att man hellre låter henne ligga i hamn. Kanske även ytterligare några vardagar, men det beror förstås också på hur man får ihop det med personalscheman.