Nu finns det ju inga formella monopol. Det är ju också en fråga om vad som utgör monopol i detta fall. Ja, för den som absolut inte vill flyga uppstår en monopolsituation, annars finns det i dagsläget tre flygbolag som trafikerar Stockholm-Helsingfors. Åbo är annorlunda.Mistluren wrote: ↑01 Oct 2022 12:47 I en monopolsituation är det inte längre fråga om huruvida en viss avgång är lönsam eller inte. Frågan blir plötsligt om det inte i stället vore lönsammare att tränga ihop de resenärer som har råd på en enda avgång med högre priser.
Det är ju bara att titta på hur SJ och SAS betedde sig på monopoltiden. SAS fortfarande på linjer till Kina och Japan där de ännu idag har en reglerad monopolställning.
Nu är förvisso inte VLs nuvarande monopol på 24-timmars kryssningar reglerat, så hotet finns alltid att någon annan dyker upp om man missbrukar det för mycket. Men ser man till hur Stena lyckats upprätthålla sitt monopol på västkusten måste man inse att risken finns att VL prövar en liknande bana.
Cinderella har ingen trafikuppgift utan är enbart en nöjeskryssning. Monopol? Tja, det finns också något som heter priselasticitet. För dyrt hittar kunderna andra alternativ som inte nödvändigtvis betyder färja. Det ska ju "löna sig" också men med högre priser blir det kanske inte så. Alla är ju inte besatta av att köpa taxfree-sprit och öl. Det är nog inte bara jag som tycker att hemresan på dessa kryssningar (Åbo/Mariehamn) är en enda lång transportsträcka - är vi inte hemma snart?