Det händer i Trelleborgs hamn

Samtalsämne som inte passar in i någon annan kategori? Här pratar vi om allt från hamnar till fritidsbåtar.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Förr bunkrade framförallt Stena Line's, men också vissa av Unity Line's, färjor från små tankfartyg. Nu ser det ut som att man helt har gått över till bunkring från tankbilar.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Måndag morgon 8.40. ROBIN HOOD backar ut, för att avgå till Rostock, HUCKLEBERRY FINN går av någon underlig anledning från läge 2 till 3 – hennes nästa avgång är 16.00 till Travemünde, GRYF i läge 5, skall avgå till Swinoujście 10.15, TOM SAWYER i läge 4, avgång mot Rostock 14.00 och skymd av GRYF är NILS HOLGERSSON på väg till Świnoujście

Så fort ROBIN HOOD kommit ut ur inseglingsrännan ankom COPERNICUS, och får då gå i läge 2.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Förr brukade Stenas och vissa av Unity Line's färjor bunkra från små tankfartyg, medan TT alltid har bunkrat från tankbilar. Nu ser det ut som om samtliga färjor bunkrar från tankbil (såvida inte Stenas färjor har börjat bunkra i Rostock istället).
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Och nu byter HUCKLEBERRY FINN färjeläge än en gång. För att överta PETER PANs (nu försenade) avgång till Rostock?

Hon lägger sig i läge 10, bara det är högst ovanligt, för att inte säga första gången. (Sedan bildtexterna ovan har TTs hemsida ändrats till avgång TOM SAWYER 16.00 till Travemünde och HUCKLEBERRY FINN 22.00 till Rostock - men när hon nu lägger sig i läge 10 lär hon knappast ligga där tills 22.00.)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Och där avgår HUCKLEBERRY FINN, 80 minuter försenad. TOM SAYWER avgick tidtabellsenligt 16.00.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Risberg wrote: 20 Sep 2022 13:39 Förr bunkrade framförallt Stena Line's, men också vissa av Unity Line's, färjor från små tankfartyg. Nu ser det ut som att man helt har gått över till bunkring från tankbilar.
Image

Bunkring av COPERNICUS
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Trelleborgs hamn hanterade 2020 234 361 pesonbilar, 2021 c:a 300 000 och i år är prognosen 421 000.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Mumin »

Till slut så är jag äntligen på Nils Dacke. Trelleborgs hamn är fruktansvärd, mörk, illa skyltad, maximalt otrevlig. Incheckningsautomaten var sliten och skitig. Till att man nuförtiden alltid här lite handsprit i bilen.

Men till råga på allt... Nils Dacke. Aldrig har jag upplevt en så otrevlig och omotiverad personal. Speciellt när jag åkte Gabriella dagen innan så att skillnaden enorm. Jag känner människor som skulle kalla flickorna i reception/kassa till cafeterian för pissväskor. Även på bildäcket... inte fasoner. Och hytten? Nja, nästan en men sängarna äckliga, illa bäddat...

En lastpråm. Mera att det inte. Tyvärr fanns det ingen plats på båtarna från Malmö till Travemünde.

(Jag vet, detta är i fel tråd men jag ville inte skriva på två ställen on samma resa)
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Mumin wrote: 14 Oct 2022 22:17 Till slut så är jag äntligen på Nils Dacke. Trelleborgs hamn är fruktansvärd, mörk, illa skyltad, maximalt otrevlig. Incheckningsautomaten var sliten och skitig. Till att man nuförtiden alltid här lite handsprit i bilen.

Men till råga på allt... Nils Dacke. Aldrig har jag upplevt en så otrevlig och omotiverad personal. Speciellt när jag åkte Gabriella dagen innan så att skillnaden enorm. Jag känner människor som skulle kalla flickorna i reception/kassa till cafeterian för pissväskor. Även på bildäcket... inte fasoner. Och hytten? Nja, nästan en men sängarna äckliga, illa bäddat...

En lastpråm. Mera att det inte. Tyvärr fanns det ingen plats på båtarna från Malmö till Travemünde.

(Jag vet, detta är i fel tråd men jag ville inte skriva på två ställen on samma resa)
Mörk?! Har Du varit i Frederikshavn? Där var det ett svenskt par som körde på fel ramp mitt i natten, hamnade i vattnet och drunknade.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Mumin »

*haha* ja hur illa man än upplever saker så brukar det finnas värre 😂

Nu har hon lossat ankare.

Jag hoppas Risberg observerar mig 👍
I väntan på nästa båtresa...
Post Reply