Det händer i Trelleborgs hamn

Samtalsämne som inte passar in i någon annan kategori? Här pratar vi om allt från hamnar till fritidsbåtar.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Jag förstår fortfarande inte hur man skall kunna avveckla alla lägena 2-5. Ett par ggr i veckan har TT-Line fem färjor i hamnen samtidigt. Därtill kommer en Unity Line-färja. För dessa sex färjor har man då läge 10-14. Det är fem lägen. Visserligen har man fortfarande läge 7, men det skall ju användas av FRCs färja till Saßnitz. Dessutom kan Unity Line's WOLIN endast använda läge 2 och 5. Så kanske man måste behålla läge 4 och 5 i alla fall. Men då går rampen till färjornas övre däck helt bort till Västra Hamnbassängens nordvästra hörna. Så då måste man väl bygga en ny ramp österut, om man överhuvudtaget vill ha "Nya sjöstaden" fram till Västra Hamnbassängens kajkant. :?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Risberg wrote: 24 Feb 2023 17:28 Jag förstår fortfarande inte hur man skall kunna avveckla alla lägena 2-5. Ett par ggr i veckan har TT-Line fem färjor i hamnen samtidigt. Därtill kommer en Unity Line-färja. För dessa sex färjor har man då läge 10-14. Det är fem lägen. Visserligen har man fortfarande läge 7, men det skall ju användas av FRCs färja till Saßnitz. Dessutom kan Unity Line's WOLIN endast använda läge 2 och 5. Så kanske man måste behålla läge 4 och 5 i alla fall. Men då går rampen till färjornas övre däck helt bort till Västra Hamnbassängens nordvästra hörna. Så då måste man väl bygga en ny ramp österut, om man överhuvudtaget vill ha "Nya sjöstaden" fram till Västra Hamnbassängens kajkant. :?
Image

Från höger till vänster: TT-Line TOM SAWYER, ankommande TT-Line HUCKLEBERRY FINN, TT-Line ROBIN HOOD

Image

Från höger till vänster: Unity Line GALILEUSZ, TT-Line AKKA, TT-Line MARCO POLO

Image
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Och där har också NILS DACKE backat in i läge 12, mellan AKKA i läge 11 och MARCO POLO i läge 13. M.a.o. sex TT-Linefärjor och en Unity Line-färja samtidigt (och dessutom ä SKÅNE på ingående, men hon har sina egna lägen). För HUCKELBERRY FINN i läge 2, TOM SAWYER i läge 3, ROBIN HOOD i läge 4 och GALILEUSZ i läge 5 hade endast läge 10 och 14 varit tillgängliga, om gamla hamnen hade varit omvandlad till Sjöstaden.

Image
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Trångt i yttre hamnen en tisdag eftermiddag:

Image

Image

AKKA backar ut och vänder, samtidigt som ROBIN HOOD är på ingående
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Endast för speciellt intresserade

Enaktsföreställning i Trelleborgs hamn. I rollerna TINKER BELL, AKKA och HUCKLEBERRY FINN. Utgångspunkt: TINKER BELL avgångstid 22.30 mot Travemünde, AKKA avgångstid 23.00 mot Rostock, HUCKLEBRRY FINN avgångstid 23.15 mot Klaipéda.

TINKER BELL backar ut ur läge 12 tio minuter försenad, 22.40. Medan hon vänder i yttre hamnen backar AKKA ut från läge 4 i inre hamnen en kvart för tidigt, 22.45. Så fort AKKA har kommit till yttre hamnen för att påbörja sin vändning, samtidigt som TINKER BELL lämnar hamninloppet, backar HUCKLEBRRY FINN, tjugofem minuter för tidigt, 22.50, ut från läge 2 i Nyhamnen och påbörjar sin vändning i inre hamnen. Det går litet fortare än för AKKA, så HUCKLEBERRY FINN måste ligga i inre hamnen och vänta (det är en av de ytterst få dagar i Trelleborg, då det är nästan vindstilla). Och så avgår SKÅNE tidtabellsenligt 23.00 mot Rostock. :)
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by /jes »

Risberg wrote: 02 Mar 2023 23:13 Endast för speciellt intresserade

Enaktsföreställning i Trelleborgs hamn. I rollerna TINKER BELL, AKKA och HUCKLEBERRY FINN. Utgångspunkt: TINKER BELL avgångstid 22.30 mot Travemünde, AKKA avgångstid 23.00 mot Rostock, HUCKLEBRRY FINN avgångstid 23.15 mot Klaipéda.

TINKER BELL backar ut ur läge 12 tio minuter försenad, 22.40. Medan hon vänder i yttre hamnen backar AKKA ut från läge 4 i inre hamnen en kvart för tidigt, 22.45. Så fort AKKA har kommit till yttre hamnen för att påbörja sin vändning, samtidigt som TINKER BELL lämnar hamninloppet, backar HUCKLEBRRY FINN, tjugofem minuter för tidigt, 22.50, ut från läge 2 i Nyhamnen och påbörjar sin vändning i inre hamnen. Det går litet fortare än för AKKA, så HUCKLEBERRY FINN måste ligga i inre hamnen och vänta (det är en av de ytterst få dagar i Trelleborg, då det är nästan vindstilla). Och så avgår SKÅNE tidtabellsenligt 23.00 mot Rostock. :)
Nu måste du väl ändå ta reda på varför? :?:
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

/jes wrote: 03 Mar 2023 14:18
Risberg wrote: 02 Mar 2023 23:13 Endast för speciellt intresserade

Enaktsföreställning i Trelleborgs hamn. I rollerna TINKER BELL, AKKA och HUCKLEBERRY FINN. Utgångspunkt: TINKER BELL avgångstid 22.30 mot Travemünde, AKKA avgångstid 23.00 mot Rostock, HUCKLEBRRY FINN avgångstid 23.15 mot Klaipéda.

TINKER BELL backar ut ur läge 12 tio minuter försenad, 22.40. Medan hon vänder i yttre hamnen backar AKKA ut från läge 4 i inre hamnen en kvart för tidigt, 22.45. Så fort AKKA har kommit till yttre hamnen för att påbörja sin vändning, samtidigt som TINKER BELL lämnar hamninloppet, backar HUCKLEBRRY FINN, tjugofem minuter för tidigt, 22.50, ut från läge 2 i Nyhamnen och påbörjar sin vändning i inre hamnen. Det går litet fortare än för AKKA, så HUCKLEBERRY FINN måste ligga i inre hamnen och vänta (det är en av de ytterst få dagar i Trelleborg, då det är nästan vindstilla). Och så avgår SKÅNE tidtabellsenligt 23.00 mot Rostock. :)
Nu måste du väl ändå ta reda på varför? :?:
Hvarför? Detta var ju exceptionellt tidtabellshållande av TT-färjorna. Att AKKA gick för tidigt var nog för att komma före SKÅNE, och HUCKLEBERRY FINN hade en lång resa till Klaipéda framför sig (och översta däck var tomt). Och som sagt, det var ovanligt vindstilla, så det var väl därför de vågade manövrera samtidigt (det är inte första gången HUCKLEBERRY FINN manövrerar på det viset i sin hemmahamn, och har "rivstart" när de backar ut från läge 2 i Nyhamnen).
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by /jes »

När tågfärjorna hade manöverhus i aktern, backade de då genom hela inseglingsrännan? Ingen vändning inne i hamnen?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

/jes wrote: 03 Mar 2023 17:26 När tågfärjorna hade manöverhus i aktern, backade de då genom hela inseglingsrännan? Ingen vändning inne i hamnen?
Tågfärjorna har det fortfarande. Men de vänder nästan alltid i yttre hamnen nu. För tre-fyra år sedan hände det undantagsvis att MECKLENBURG-VORPOMMERN gick med den tekniska aktern först (det Du kallar backar), men SKÅNE tror jag bara jag har sett göra det en enda gång. SASSNITZ däremot gjorde det alltid.

MECKLENBURG-VORPOMMERN har en ordentlig aktre kommandobrygga, och jag tror att de använder den när det går in i läget. Tills för några månader sedan skiftade hon lanternbelysning, när de vänt färdigt (däremot hissade hon inte två klot/skivor i aktermasten>förmasten). SKÅNE, däremot, har en liten fågelholk helt på styrbords>babords sida, som jag tror aldrig används - så använder hon också mycket längre tid på att gå in i läget än MECKLENBURG-VORPOMMERN.

I Rostock är det ändå ingen fördel att vända ute på redden, så då gör de inte det i Trelleborg heller. Det är bara min gissning. Redan GÖTALAND, när hon började gå som lastbilsfärja på Trelleborg - Travemünde, började vända i Trelleborgs hamn.

Jag citerar från min bok Fra LILLEBELT til SKÅNE

Fergers seilretninger

Foran og bak på et skip er som kjent baug og akterskip (på dansk forstævn og agterstævn). Høyre og venstre på skipet er styrbord henholdsvis babord. Skip har en hvit forlanterne og en hvit akterlanterne, som er høyere plassert enn forlanternen. Styrbords lanterne er grønn og babords rød. Forfra skal ingen andre lys kunne sees på et skip enn lanternene, og kun når akterlanternen står rett over forlanternen skal såvel styrbords som babords lanterne kunne sees samtidig. (Det er derfor gardiner trekkes for vinduene foran når det blir mørkt ute.)

Med noen meget få unntak, som for eksempel Statens Järnvägars MALMÖ og Deutsche Reichsbahns STUBBENKAMMER, så hadde alle danske, svenske og tyske statsbaneferger kommandobro også i akterskipet og ror i forskipet, og bauglastende ferger seilte ut av havnene og hekklastende inn i havnene med det som normalt er akterskipet først. De bakket da ikke, men hadde såvel for-, akter-, styrbords- som babords-lanterner plassert og vendt i motsatt posisjon. På dagen blir seilretningsskiftet markert ved at to sorte kuler/skiver heises i aktermasten, som derved er blitt til formast. Dette har betydning i forhold til rettigheter i forhold til andre skip. I DDR betød de to kulene/skivene at et "skip med forrang” manøvrerte, og ble om natten ikke markert ved speilvendte lanterner men ved to røde lanterner i aktermasten. (SJ’s fra Lion Ferry innchartrede SVEALAND, som hadde Lion Ferry-offiserer, som ikke var så vant til jernbaneferger, brukte de røde akter-mastlanternerne også i Trelleborg, hvor de ikke betød noe, istedenfor speilvendt lanterneføring!)

Ekstreme i så måte er de tre Øresundsfergene TYCHO BRAHE, AURORA AF HELSINGBORG og HAMLET og de fire Fugleflugtsferger DEUTSCHLAND, SCHLESWIG-HOLSTEIN, PRINSESSE BENEDIKTE og PRINS RICHARD, som simpelthen hverken har fast baug, akter, styrbord eller babord.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Det händer i Trelleborgs hamn

Post by Risberg »

Vinden piskar upp sjön inne i Trelleborgs inre hamn och vågorna slår över väster pirarm (kunde tyvärr inte öppna balkongdörren i blåsten)

Image

Image

Image
Post Reply