Galaxy och Europa chartras ut

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Tycker väl kanske inte att det varken talar för eller emot Star. Ett tänkbart upplägg för Star skulle kunna vara att hon söndag-torsdag kväll gick mot Paldiski, samt fredag och lördag mot Åbo. Det enda man i så fall behöver justera är Baltic Princess tider i Långnäs lördag och söndag. (Star skulle behöva ungefär de tiderna för att lämna av dagskryssarna och Baltic Princess skulle behöva komma in därefter för att hämta upp dem.)

Angående nya Värtaterminalen så har inte Åbobotarna så stor betydelse. Dimensionerande är ju avgångarna till och ankomsterna från Helsingfors/Tallinn/Riga. Men framförallt handlar det om att man velat bygga om terminalen i samband med att man frigjort mark för annat ändamål.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Angående nya Värtaterminalen så har inte Åbobotarna så stor betydelse. Dimensionerande är ju avgångarna till och ankomsterna från Helsingfors/Tallinn/Riga. Men framförallt handlar det om att man velat bygga om terminalen i samband med att man frigjort mark för annat ändamål.
Förvisso men detta beslut driver bara på utvecklingen mot en spökterminal. Tallink har ju i det närmaste avvecklat trafiken från Värtahamnen. Trist.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

Birka Stockholm måste vara helt hopplös att tjäna pengar på när man inte ens i det här läget startar upp trafik. Hon skulle ju gå fullsatt troligtvis varje dag.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by shwimmente »

Trossen wrote: 18 Aug 2022 23:15
Angående nya Värtaterminalen så har inte Åbobotarna så stor betydelse. Dimensionerande är ju avgångarna till och ankomsterna från Helsingfors/Tallinn/Riga. Men framförallt handlar det om att man velat bygga om terminalen i samband med att man frigjort mark för annat ändamål.
Förvisso men detta beslut driver bara på utvecklingen mot en spökterminal. Tallink har ju i det närmaste avvecklat trafiken från Värtahamnen. Trist.
Tror dom jublar lite i stadshuset. Mindre tung trafik på vägarna och färre färjor genom skärgården, precis som de vill.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Tror dom jublar lite i stadshuset. Mindre tung trafik på vägarna och färre färjor genom skärgården, precis som de vill.
Jublet tar nog slut när man får se den ekonomiska rapporten från kommunägda Stockholms hamnar. Precis som Mariehamns hamn tappar intäkter pga färre anlöp borde detsamma gälla Stockholms hamnar.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by shwimmente »

Trossen wrote: 19 Aug 2022 21:01
Tror dom jublar lite i stadshuset. Mindre tung trafik på vägarna och färre färjor genom skärgården, precis som de vill.
Jublet tar nog slut när man får se den ekonomiska rapporten från kommunägda Stockholms hamnar. Precis som Mariehamns hamn tappar intäkter pga färre anlöp borde detsamma gälla Stockholms hamnar.
Jo, så tänker nog många, dock inte politiker verkar det som.
Kolla hur det är i sthlm nu eller det som pågår i Göteborg. Det går i fel riktning för sjöfarten.
Symbolpolitik verkar vara viktigast.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by /jes »

Tallink är uppenbarligen illa ute. Yxan går vilket den tydligen borde ha gjort för länge sedan. Frågan är vem som håller i yxan nu? Kreditgivarna (inkl bankerna) verkar ha tagit kommandot och Tallinns styrelse och vd har blivit marionetter i försöken att rädda företaget? Uttalandet nu att man tjänar bättre på att hyra ut fartygen än att bedriva färjetrafik är märkligt. Varför gör man det då? Har man missförstått sin affärsidé?

Marknaden har förändrats och det svider säkert för Viking också som dock inte har fler färjor än man behöver.

Förresten, är det ingen som saknar signaturen Henrik från Landgången? Allt det här med Tallinks problem är fake news iscensatt av Viking och Henrik kan säkert förklara hur det egentligen ligger till. Marknaden har blivit manipulerad av Viking och snart ska vi åter se ljuset med full trafik på Helsingfors, Åbo, Tallinn och Riga - från Värtahamnen. 🙂
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Risberg »

/jes wrote: 19 Aug 2022 22:31 Förresten, är det ingen som saknar signaturen Henrik från Landgången? Allt det här med Tallinks problem är fake news iscensatt av Viking och Henrik kan säkert förklara hur det egentligen ligger till. Marknaden har blivit manipulerad av Viking och snart ska vi åter se ljuset med full trafik på Helsingfors, Åbo, Tallinn och Riga - från Värtahamnen. 🙂
Nej, Henrik var en av de två deltagarna i en häftig dispyt på sjofart.net, som gjorde att den stängdes bara ett par timmar senare. :(
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Varför gör man det då? Har man missförstått sin affärsidé?
Tyvärr tror jag inte att Tallinks hjärta klappar primärt för sjöfarten. Tallinks verksamhet skulle kunna handla om vilken näring som helst - givet att den är lukrativ.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Risberg »

Risberg wrote: 19 Aug 2022 23:51
Nej, Henrik var en av de två deltagarna i en häftig dispyt på sjofart.net, som gjorde att den stängdes bara ett par timmar senare. :(
http://skipsfarts-forum.net/index.php?t ... nytt.2084/

Däremot saknar jag pepe57, som tycks ha slutat delta i detta forum, szcz49 samt från sjofart.net peterpan.
Post Reply