Galaxy och Europa chartras ut

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

Mistluren wrote: 28 Jul 2022 17:53
Trossen wrote: 28 Jul 2022 17:50
-Men personligen tror jag i så fall mer på att hon får gå in på Europas rutt än från Stockholm igen.
Ett gyllene tillfälle för Eckerö Linjen att aktivera Birka på Tallinn- Helsingfors. Jag trodde dessa kryssningar var lönsamma för Tallink! Nu lämnar man walk-over även här. Vad ersätter Europas kryssningar från Helsingfors?
Egentligen en öppen fråga, vars svar dock kommer att säga en del om framtiden. Förutom Birka och Baltic Princess är förstås Cinderella en kandidat!
Även Baltic Queen kan förflyttas med kort varsel. Värtaterminalen blir allt ödsligare för var dag
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by /jes »

Jag skrev här för ett tag sedan om Siljas intensiva reklamkampanjer i sommar. Silja har lagt ner hundratusentals kronor i marknadsföring av just Galaxy de senaste månaderna. Och så lägger man ner med kort varsel, det måste vara lite bittert. Att Birka Princess blir kvar är logiskt då att åka Finlandsfärja inte attraherar svenskarna alls i samma grad som finländarna. Den inte direkt nöjesinriktade lite finare(?!) publiken, associerar fortfarande Finlandskryssning med fylla och bråk. Viking kan i alla fall presentera nya färjor.

De stora gruppresorna från öster sommartid har försvunnit, tidigare en välbehövlig intäktsförstärkning.

Högre bunkerkostnader drabbar ju alla men i olika utsträckning beroende på hur mycket man har säkrat i förväg till fördelaktiga priser. Till det kommer stigande livsmedelspriser och prisnivån på färjorna är ju inte direkt låg sedan tidigare. Man når en smärtgräns, det ska ju vara billigt på en färja!

Apropå Silja Europa så sattes väl hon in på Helsingfors-Tallinn, inte på grund av efterfrågan, utan att man var tvungen att sysselsätta henne.

Bördorna när det gäller stigande kostnader gäller alla rederier men Tallink Silja är hårdare drabbat på grund av sin expansion de senaste 20 åren. Man har för många färjor och stigande kapitalkostnader (räntor) riskerar företagets överlevnad. Inte nog med att kreditgivarna kräver högre ränta vid omsättning av lån utan med tanke på de negativa förutsättningarna för bolaget, börjar banker med flera bli oroliga för sina krediter, ser över amorteringskraven och kräver action. Min spekulation är allt sammantaget, Tallink Silja står inför en likviditetskris och behöver pengar snabbt. Att hyra ut fartygen ger säkerligen en rejäl förskottsbetalning istället för att harva runt på Ålands hav och Finska viken med driftresultat som knappt bidrar till kapitalkostnaderna. Om man vill vara ännu mera spekulativ kanske sanktionerna mot Ryssland också spelar in.

Finansiering av Viking Grace och Viking Glory har skett när räntan var låg och för Vikings skull får man hoppas att dagar för räntejustering ligger långt fram i tiden.

Finnlines expansion är också en aspekt att beakta när man ska bedöma marknadens framtidsutsikter, särskilt när det gäller frakten.

Även om Viking får sin släng av sleven i form av högre kostnader (inte minst de nya färjorna) kan man nog justera upp sina intäktsprognoser. Att vara försiktig och bida sin tid ger till sist utdelning trots alla hånfulla tillmälen på Landgången om bolagets snara konkurs.

Stockholm-Helsingfors då? Snart varannandagstrafik igen? Symphony och Serenade kräver hög bemanning för att deras koncept med stort serviceutbud ska fungera. Amorella och Gabriella är "billiga" i drift jämförelsevis men räcker det?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

Jag håller med i din analys /jes. Det är ju historia som skrivs, Silja har haft en kvällsavgång till Åbo i över 60 år och nu är det helt plötsligt slut. Beslutet har tagits hals över huvud, man sökte en andre styrman till Galaxy med tillträde i slutet på augusti. Det är ju typiskt Tallink att agera snabbt, jag är övertygad om att Baltic Queen ersätter Europa på finska viken.Oerhört tråkigt för den svenska besättningen på Galaxy Det ska dock ska erkännas, jag har inte klivit på en Tallink Silja färja på åratal ,däremot är ju Grace och Glory trevliga att resa med
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

Det som Tallink verkligen borde göra är åndå att ha en kvällsavgång från Stockholm till Åbo för frakten .Star borde fungera , hon har ändå hyttplatser för ca 500 paxa och stor fraktkapacitet. Det kan bli svårt att återstarta med någon form av förtroende till speditörerna i behåll
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

M.H wrote: 28 Jul 2022 21:35 Jag håller med i din analys /jes. Det är ju historia som skrivs, Silja har haft en kvällsavgång till Åbo i över 60 år och nu är det helt plötsligt slut. Beslutet har tagits hals över huvud, man sökte en andre styrman till Galaxy med tillträde i slutet på augusti. Det är ju typiskt Tallink att agera snabbt, jag är övertygad om att Baltic Queen ersätter Europa på finska viken.Oerhört tråkigt för den svenska besättningen på Galaxy Det ska dock ska erkännas, jag har inte klivit på en Tallink Silja färja på åratal ,däremot är ju Grace och Glory trevliga att resa med
Tror inte att man hade fast kvällsavgång de tio första åren i och för sig. Möjligen från Norrtälje?

Vi får väl se hur det blir. Kan ju hända att man får loss både Star och Regal Star när Mystar levererats. Går även att låta ett fartygen varva Åbo med Paldiski. (Estnisk flagg förstås.)

Jo visst, Baltic Queen är förstås också ett alternativ för Helsingfors-Tallinn.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

De stora gruppresorna från öster sommartid har försvunnit, tidigare en välbehövlig intäktsförstärkning.
Precis och jag undrar om inte TS har varit extra känsliga för denna förändring - har en bild av att de haft fler ryska och asiatiska passagerare, men det är ju slut med det nu.

Helt riktigt också att TS sitter i klorna på långivarna, men lägg också till att deras hjärta inte klappar lika starkt för sjöfarten. Enligt min mening. För Tallink är det uteslutande ”business”, bolaget hade lika gärna kunnat sälja tvål eller vilken vara som helst.
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Magnusson »

Intressant tråd med många kloka inlägg. Kul att följa!

Jag tror att /jes har helt rätt i sin analys att TS behöver få in pengar snabbt. Uthyrningen av fartygen kom mycket lägligt för dem. Förutom högre räntor och dyrare bunker, stundar en lång vinter med lågt passagerarunderlag. Dessutom finns det osäkerhet vad som sker med pandemin i höst och hur den påverkar resandet. Naturligtvis är det sorgligt då i synnerhet Europa på sätt och vis har markerat en höjdpunkt i östersjötrafiken. Jag tror dessvärre att fartygen aldrig mer kommer tillbaka till trafik i Östersjön och att glansdagarna för trafiken mellan Sverige och Finland är förbi.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mumin »

Om man minns vilken framtid men förutspådde VL och vilken TS på gamla Landgången och Sjöfart.net så är utvecklingen faktiskt intressant. Marknaden fungerar, men den gör det på det konservativa sättet.

Det lönar sig att spara och det lönar sig att investera målinriktat till rätt tidpunkt. Helt VLs strategi som ger resultat nu.

TS lider av skulderna och värre lär det bli med stigande räntor. Jag hoppas nog att Silja Europa kommer tillbaka efter äventyret i Nederländerna. Vi trodde ju också att hon inte skulle återvända från Australien. Hela resten får nog TS fundera på. Huvudstadslinjen kan dom och har bra båtar. Men Åbo -Stockholm har dom helt kört mot väggen. Där får det bli nytänkande.

VL borde förnya sig på Hel-Sto men inte växa. Bra bokningsläge tycks dom ha att bygga på.

Silja skulle kunna fortsätta Hel-Sto men förnya sig på Åbo -Sto, kanske med ett annat koncept än idag. Trist båt med grattisbiljett kommer inte att fungera.
Hel-Tallinn tycks fungera bra. Resten med Riga och Sto-Tallinn vet jag inte mycket om.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by /jes »

Diskussionsforum älskar spekulationer! :) Vad sägs om den här?

Strikt ekonomiskt borde Tallink förmodligen inte ta leverans av MyStar från varvet och tanken att köpa loss henne har nog föresvävat Viking men är säkert helt orealistiskt. Men om - vit färja målas röd, svinhugg går igen! :D
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Stockholm-Helsingfors då? Snart varannandagstrafik igen? Symphony och Serenade kräver hög bemanning för att deras koncept med stort serviceutbud ska fungera. Amorella och Gabriella är "billiga" i drift jämförelsevis men räcker det?
Någon som har koll på besättningens storlek på Amorella/Gabriella vs Sympha/Serenade?

Intresserad av detta med driftsekonomi.
Strikt ekonomiskt borde Tallink förmodligen inte ta leverans av MyStar från varvet och tanken att köpa loss henne har nog föresvävat Viking men är säkert helt orealistiskt.
Sitter man inte fast i ett kontrakt? Annars vore det högst klokt att inte ta leverans - de tycks ju inte vara i behov av att utöka flottan om man säger så …. Befintliga båtar på traden duger också, men man kanske har en ny charter av nybygget på gång :roll:
Post Reply