Galaxy och Europa chartras ut

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Star får man bra betalt för om man skulle sälja men jag ser inte till någon försäljning. Om hon ska sysselsättas passar hon perfekt för Stockholm-Åland -Åbo
Kanske det som är planen mellan raderna - skulle bli för provokativt att först sparka personalen på svenskflaggade Galaxy och därefter sätta in estniskflaggade Star. Man kanske återkommer när det lugnat ned sig ”oj vi får henne inte såld men vi har en ledig rutt, vilken tur!”
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Artikel på YLE om de fackliga förhandlingarna - surt för alla som förlorar jobbet. Måste ju finnas en hel del trotjänare som jobbat länge på Silja och får gå. Viking skulle kunna ta över en del personal, men nu skall ju Amorellas personal också sysselsättas.

Som sagt- Tallinks långsiktiga strategi?

https://svenska.yle.fi/a/7-10019445
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by /jes »

Jag tror att senast när Amorella tas ur trafik, kommer Silja Serenade att läggas upp. Trots allt kanske rederierna kan komma överens så att det blir daglig trafik Stockholm-Helsingfors. På HH-leden kom konkurrenterna (SJ/DSB och Linjebuss) redan cirka 1960 överens om gemensam giltighet för biljetter. Ungefär som flyget förr i tiden. Vänta och se?? :)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Nu har man ställt in vissa avgångar utspridda över vintern med Baltic Queen. Sannolikt för att sätta in henne dessa dagar på Tallinn-Helsingfors och inte ge upp den linjen helt.

Baltic Princess har inte fått några avgångar inställda än vad jag kan se. Men det kanske kommer? -Det vore ju en rimlig åtgärd att ha henne liggande över dagen då och då för att ta enstaka kvällsturer från Stockholm.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mumin »

Jag försökte boka en resa Helsingfors-Stockholm i november med det är svårt att få bilplatser nu redan. Gabriella fullbokad, Silja Serenade med "Specialpris" p g.a. ombordevenemang... Det här kan bli tufft...

Jag är övertygad om att dom drar in alltför mycket.
I väntan på nästa båtresa...
Hux
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2022 09:17

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Hux »

TURKU – LÅNGNÄS – KAPELLSKÄR // Baltic Princess
Tku port // Långnäs port // Kapellskär port
13.09.2022 - 31.03.2023

https://fi.tallink.com/documents/10192/ ... 1210297259
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Ganska väntat att man flyttar ut henne till Kapellskär för att spara bränsle. Det tycks bli långsam seglats också...
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Se där - jag tycker nog att den finaste sträckan på linjen är just Sthlms skärgård. Glida in i Kappis är ju så där, inte riktigt samma sak. Löser man problemet genom att tidigarelägga avgången med 90 minuter från Åbo och angöra en industrihamn?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Att tidigarelägga, så att man får en attraktivare avgångstid från Åbo är ju något man får på köpet. I princip tjänar man tre timmar enkel på att inte gå in till Stockholm. Dessa timmar kan man fördela lite olika.

Dock medför det tidigt planerade anlöpet av Långnäs att man måste korrigera tidtabellen lite igen med ett senare anlöp och åter köra snabbare från Långnäs till Åbo för det fall man faktiskt sätter in Star och vill erbjuda dagskryssningar. (Star måste i så fall hinna in till Långnäs före Baltic Princess.)

Men man har kanske helt andra planer för Star?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Detta upplägg tyder på att man har helt andra planer för Star. Ingen Åbo-trafik mao.

Också nyfiken på konsekvenserna för Stockholms hamn. Man bygger om hela terminalen för att rymma fem avgångar per dag till Åbo, Riga, Tallinn, Helsingfors….. nu är man nere på EN avgång per dag, två varannan dag …..

Hur ser kontraktet med Stockholms hamn ut egentligen? Torsk för hamnen eller Tallink?
Post Reply