Flod- och kanalkryssningar

Kryssningsfartyg är fortfarande imponerande. Eller var det bättre förr? Dela minnen och bilder, diskutera!
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Flod- och kanalkryssningar

Post by Risberg »

Att resa på floder och kanaler skiljer sig väldigt mycket från kryssningar på havet. Fartygets totala rörelsefrihet på havet kontrasteras av de stora begränsningar som flod, kanal och inte minst slussar utgör.

Kanalresor föregår ofta på båtar som en gång i tiden fungerat som samfärdsel men har blivit rena utflyktsbåtar, om än på sin ursprungliga route. Sådana, med övernattning i hytt, har jag företagit med Götakanalrederiets WILHELM THAM på Göta Kanal Stockholm - Göteborg 1982, och som rena dagstourer utan hytt med VICTORIA och HENRIK IBSEN på Telemarkskanalen Skien - Dalen flera gånger 1995-2014 och med PUIJO på det finska sjö- och kanalsystemet Nyslott - Kuopio 1998.

Resan på Den Stora Kanalen (också kallad Kejsarkanalen) med PARADISE Hangzhou - Suzhou 1995 var fortfarande samfärdsel, och jag var den ende touristen ombord. Det speciella var att man reste ombord i en pråm, kopplad till en bogserbåt i fören och en likadan passagerarpråm i aktern. Upptill femton pråmar kopplades till en bogserbåt för godstransporter.

KRISTINA BRAHE på Saimaa kanal Kotka - Vyborg - Villmanstrand 1991 var inte på samma sätt en "omgjord" passagerarbåt i transportsyfte.

Flodkryssningar har jag gjort med
Ama Waterways' AMAPRIMA Budapest - Amsterdam 2017
SCI's NESTOR Wien - Tulcea 2017
Lüftner Cruises' AMADEUS SILVER III Amsterdam - Basel 2017
Croisi Europe's LEONARDO DA VINCI Remich (Luxemburg) - Frankfurt/Main 2019
Dessa kryssningar är i första hand tidtabellslagda för att se städer och andra sevärdheter längs floden, medan jag främst var intresserad av själva flodsträckningen och slussarna, så det blev mycket uppesittande på nätterna. Extrema var Ama Waterway's AMAPRIMA (och sedan AMALEA på kanaler och floder i Nederländerna och Belgien 2018), där besättningen inte hade en aning om hur vi seglade eller hade någon karta över routen - inte så svårt på Donau, Main och Rhen, värre i Nederländernas och Belgiens nät av floder och kanaler. Heller inte på deras hemsida fanns någon karta över routen. NESTOR gör en av de mycket få Donaukryssningar som verkligen går till Svarta Havet, både i ukrainska Sulina och sluthamnen rumänska Tulcea. De flesta Donaukryssningar slutar ofta i Ruse (med buss till Bucuresţi).

Passazjir Rets Trans' V. TSJKALOV, som jag åkte Krasnojarsk - Dudinka - Krasnojarsk 2017, var i högsta grad samfärdsmedel och jag var ende touristen (och utlänningen) nerströms, uppströms var dessutom fyra tyskar ombord.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Flod- och kanalkryssningar

Post by Risberg »

COMANAVs GENERAL A. SOUMARÉ och TIMBOUCTOU, som jag reste med på Niger Koulikoro (Bamako) - Kabara (Tinbitku) resp. Kabara - Gao - Mopti 2003 var i högsta grad samfärdsmedel, ett slags "Nigers Hurtigrut". De seglar endast augusti-november, resten av året är vattenståndet i Niger för lågt. De har läkare ombord, som bl.a. hanterar i genomsnitt en förlossning per resa. Karta över Niger är meningslöst - sandbankarna flyttar sig hela tiden. I kommandobryggan fungerar endast maskintelegrafen till utombords(!)motorerna, inget annat. Befälet står dygnet runt med solglasögon och navigerar med iakttagelser av vattenytan hur strömmen går, nattetid med hjälp av strålkastare.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Flod- och kanalkryssningar

Post by Risberg »

Några bilder:
PICT0245.JPG
WILHELM THAM i Bergs slussar 1982
PICT0248.JPG
VICTORIA i Vrangfoss sluss 1995
PICT0439.JPG
PUIJO i Kuopio 1998
PICT0125.JPG
Passagerarpråm PARADISE i Hangzhou 1995
PICT0128.JPG
Omkörning av "godståg" i Stora Kanalen i Kina 1995
PICT0247.JPG
KRISTINA BRAHE anländer Ilistoje (märkligt nog kallad Listoe med lat. bokst.) sluss i Saimaa kanal 1991
PICT0085.JPG
GENERAL A. SOUMARE på Niger 2003
PICT0101.JPG
TOMBOUCTOU i Gao 2003
PICT0105.JPG
I kommandobryggan på TOMBOUCTOU 2003
PICT0088.JPG
"Expeditionsbåt" på Niger 2003
Post Reply