Page 1 of 1

Minus för Viking första halvåret

Posted: 27 Aug 2022 00:04
by Trossen
Fortsatt tufft med bunkerpriserna, men en ljusning angående antalet passagerare. Omsättningen har också ökat. På rätt väg alltså, men bunkerpriserna måste ned om det skall bli svarta siffror i boken.

https://alandsradio.ax/nyheter/stort-mi ... a-halvaret

https://mb.cision.com/Main/13658/3619321/1619400.pdf

Re: Minus för Viking första halvåret

Posted: 27 Aug 2022 19:15
by Mumin
https://www.sjofart.ax/nyheter/starkt-o ... are-vinst/

Läget är betydligt bättre för VL än trådens namn implicerar. En ganska självförklarande rapport från Ålands sjöfart.

https://svenska.yle.fi/a/7-10019988

Och här lite mera info.

Re: Minus för Viking första halvåret

Posted: 28 Aug 2022 23:31
by Trossen
Läget är betydligt bättre för VL än trådens namn implicerar. En ganska självförklarande rapport från Ålands sjöfart.
Visst finns det ljuspunkter - fler passagerare och högre omsättning. Dessutom ser Viking ut att kunna plocka marknadsandelar när Tallink tappar fart. Surt för rederinäringen att pandemin skulle avlösas av skyhöga bunkerpriser. Ena eländet efter det andra ….

Re: Minus för Viking första halvåret

Posted: 30 Aug 2022 08:42
by Sam
Visst finns det ljuspunkter men det går ändå minus och tyvärr så väntar en lång 6 månaders förlustbringande period för många rederier just nu.

Sedan så vet vi ju inte hur det ser ut för Tallink vi kan ju bara spekulera men dom borde ju få det bättre på Stockholm - Helsingfors linjen så som Viking har just nu bättre på Stockholm - Turku! Sedan så vet vi ju inte hur mycket partykryssare Tallink kommer att roffa åt sig i och med att dom kommer ha betydligt bättre avgångstid från Turku, skulle gissa att just avgångstiden kommer att spela en stor roll för många när dom väljer att åka på kryssning och även ankomsten är nog lockande så slipper man vara hemma mitt i natten om man rest lite utanför Åbo. Vi vet ju alla att det är finländare som åker mest på kryssning.

Betänk även att Tallink hade ju en massa kampanjer för Åbo - Stockholm linjen. Att dom gjorde detta snabba omläggning med att hyra ut Galaxy och Europa kan ju tyda på att dom fått en (deal you can´t refuse) riktigt bra betalt, spekulera om dom får 1000:- sek per hytt och dygn utan att man har större utlägg för bunker och personalkostnader under en period som alltid har varit en förlust period för linjerna mellan Finland och Sverige. Kan ju vara så att dom får in mycket mer i hyra än vad dom hade fått om dom sålt Europa.

Sedan är det nog tyvärr som några har nämnt att stödet har ju inte varit det bästa från Sveriges regering under Corona pandemin som drabbat Silja hårdare då dom haft fler fartyg under Svenskflagg och vem vet ifall Galaxy kommer tillbaks så är nog risken stor att det blir under Finsk flagg för att vara säkrare ifall det blir en pandemi igen.