Hurtigruten/Kystruten
Posted: 12 Feb 2022 13:51
Norska Hurtigruten är faktiskt en ren skrivbordsskapelse. På 1800-talet gick ångbåtarna inte om natten, d.v.s. inte till nordligaste Norge på vintern överhuvudtaget. Norr om Trondhjem fanns endast fyra(!) fyrar, och en av dem var Munkholmen i Trondhjemsfjorden. 1855 överlät staten trafiken till privata rederier, som av commerciella skäl lade till vid fler och fler handelsbryggor, något som gjorde resor till Nordnorge långsammare och långsammare. En byråkrat på Det Kgl. Indredepartement tyckte detta var för illa, och utlyste 1891 statligt stöd till en "hurtigrute" Trondhjem – Vadsø, som skulle klara sträckan Trondhjem - Svolvær på 48 timmar. Det var något de etablerade rederierna, Det Bergenske Dampskibsselskab, BDS, och Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, NFDS, i Trondhjem, bedömde som vansinne, påhittat av en byråkrat i Christiania, som inte hade en aning om seglats i nordnorska farvatten. Departementet gav sig inte, utan utlyste trafiken pånytt 1892. Då reste en kapten och redare, Richard With, som drygt tio år tidigare startat Vesteraalens Dampskibsselskab, VDS, i Stokmarknes, ner till Christiania och hävdade att han kunde klara sträckan Trondhjem – Svolvær på 36 timmar. Därmed uppstod Hurtigruten en gång i veckan sommartid mellan Trondhjem och Hammerfest och vintertid Trrondhjem – Tromsø 1893, trafikerad av VDS. Så småningom utvidgades frekvensen en dag i taget till 1936, då den blev daglig, och geografiskt till Bergen (och t.o.m. Stavanger före andra världskriget) i söder och Kirkenes i norr och öster, och flera rederier har trafikerat leden; BDS och NFDS, Det Stavangerske Dampskibsselskab, DSD, Ofotens Dampskibsselskap, ODS, i Narvik, Det Nordlandske Dampskibsselskap, NDS, i Bodø, Saltens Dampskibselskap, SDS, i Bodø, Troms Fylkes Dampskibsselskap, TFDS, i Tromsø och Finnmark Fylkeserederi, FFR, i Hammerfest.
1982-83 ersattes fyra fartyg – dessutom hade ett gått på grund 1980 – av tre nya, ganska misslyckade, med alltför små passagerarutrymmen, få hytter och ett lastrum i aktern med en enorm kran, dock skedde lastning och lossning huvudsakligen genom port på babords sida. De tre 80-talsfartygen byggdes efter kort tid på med två hyttdäck och ett soldäck, och kranen togs bort. 1993-97 byggdes sex nya, stora passagerarfartyg med hög comfort och 2002-03 tre ännu större (där två av dem var väl mycket kryssningsfartyg enligt min uppfattning). 2007 började Hurtigruten satsa på kryssningar i Antarktis och Arktis och 2007, 2019 och 2020 byggdes tre rena fartyg för den trafiken.
2006 slog de två sista kvarvarande rederierna TFDS och OVDS ihop sig till Hurtigruten®, som därmed blev ett registrerat varumärke. Det var första gången efter startåret 1893 att endast ett rederi betjänade sträckan. När Havila kom in som andra rederi 2021 måste man nu kalla leden Kystruten. Endast under andra världskrigets allra sista år inställdes trafiken, men under pandemin 2020-21 reducerades trafiken i en grad som aldrig förekommit tidigare.
Nu skulle alltså Kystruten ha trafikerats av VESTERÅLEN (1983), KONG HARALD (1993), RICHARD WITH (1993), NORDLYS (1994), NORDKAPP (1996), POLARLYS (1996), NORDNORGE (1997), HAVILA CAPELLA (2021), HAVILA CASTOR, HAVILA POLLUX OCH HAVILA POLARIS, där de sju första tillhör Hurtigruten. Emellertid har de tre sistnämnda inte levererats ännu (skulle ha varit i trafik sedan 1. januari 2021). Havila har haft maximal otur med sina fartygsleverancer. Det spanska varv, som påtog sig att bygga HAVILA POLLUX och HAVILA POLARIS gick i konkurs, och ordern övertogs av de turkiska varv, som levererar de övriga två. Så drabbade covid19 flera varvsarbetare på det turkiska varvet, och vid provsegling hade man problem med värmeutveckling i hybridmotorerna (eller batteripaketet). HAVILA CAPELLA levererades till slut i december 2021. Nu har det norska inredningsföretag, som har inrett HAVILA CAPELLA och skulle inreda de resterande, brutit kontakten med varvet och är i färd med att gå i konkurs. HAVILA CASTOR förväntas levereras i maj i år, de två sista i slutet av innevarande år. Som om inte det var nog ligger RICHARD WITH på varv i sju månader, för att byggas om till hybriddrift. Det är möjligt (det kan kanske någon av forumets norska medlemmar bekräfta?) att TROLLFJORD går hennes tourer. Men minst tre av elva dagliga avgångar är inställda.
Hurtigruten har, förutom de i Kystruten seglande fartygen, de tidigare kystrutefartygen TROLLFJORD (2002), OTTO SVERDRUP (FINNMARKEN 2002), MAUD (MIDNATSOL 2003) och SPITSBERGEN (2009/15) samt FRAM (2007), ROALD AMUNDSEN (2019) och FRIDTJOF NANSEN (2020), som kryssar över hela Världen, med tonvikt på polarområden.
1982-83 ersattes fyra fartyg – dessutom hade ett gått på grund 1980 – av tre nya, ganska misslyckade, med alltför små passagerarutrymmen, få hytter och ett lastrum i aktern med en enorm kran, dock skedde lastning och lossning huvudsakligen genom port på babords sida. De tre 80-talsfartygen byggdes efter kort tid på med två hyttdäck och ett soldäck, och kranen togs bort. 1993-97 byggdes sex nya, stora passagerarfartyg med hög comfort och 2002-03 tre ännu större (där två av dem var väl mycket kryssningsfartyg enligt min uppfattning). 2007 började Hurtigruten satsa på kryssningar i Antarktis och Arktis och 2007, 2019 och 2020 byggdes tre rena fartyg för den trafiken.
2006 slog de två sista kvarvarande rederierna TFDS och OVDS ihop sig till Hurtigruten®, som därmed blev ett registrerat varumärke. Det var första gången efter startåret 1893 att endast ett rederi betjänade sträckan. När Havila kom in som andra rederi 2021 måste man nu kalla leden Kystruten. Endast under andra världskrigets allra sista år inställdes trafiken, men under pandemin 2020-21 reducerades trafiken i en grad som aldrig förekommit tidigare.
Nu skulle alltså Kystruten ha trafikerats av VESTERÅLEN (1983), KONG HARALD (1993), RICHARD WITH (1993), NORDLYS (1994), NORDKAPP (1996), POLARLYS (1996), NORDNORGE (1997), HAVILA CAPELLA (2021), HAVILA CASTOR, HAVILA POLLUX OCH HAVILA POLARIS, där de sju första tillhör Hurtigruten. Emellertid har de tre sistnämnda inte levererats ännu (skulle ha varit i trafik sedan 1. januari 2021). Havila har haft maximal otur med sina fartygsleverancer. Det spanska varv, som påtog sig att bygga HAVILA POLLUX och HAVILA POLARIS gick i konkurs, och ordern övertogs av de turkiska varv, som levererar de övriga två. Så drabbade covid19 flera varvsarbetare på det turkiska varvet, och vid provsegling hade man problem med värmeutveckling i hybridmotorerna (eller batteripaketet). HAVILA CAPELLA levererades till slut i december 2021. Nu har det norska inredningsföretag, som har inrett HAVILA CAPELLA och skulle inreda de resterande, brutit kontakten med varvet och är i färd med att gå i konkurs. HAVILA CASTOR förväntas levereras i maj i år, de två sista i slutet av innevarande år. Som om inte det var nog ligger RICHARD WITH på varv i sju månader, för att byggas om till hybriddrift. Det är möjligt (det kan kanske någon av forumets norska medlemmar bekräfta?) att TROLLFJORD går hennes tourer. Men minst tre av elva dagliga avgångar är inställda.
Hurtigruten har, förutom de i Kystruten seglande fartygen, de tidigare kystrutefartygen TROLLFJORD (2002), OTTO SVERDRUP (FINNMARKEN 2002), MAUD (MIDNATSOL 2003) och SPITSBERGEN (2009/15) samt FRAM (2007), ROALD AMUNDSEN (2019) och FRIDTJOF NANSEN (2020), som kryssar över hela Världen, med tonvikt på polarområden.