Hurtigruten/Kystruten

Samtalsämne som inte passar in i någon annan kategori? Här pratar vi om allt från hamnar till fritidsbåtar.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

Norska Hurtigruten är faktiskt en ren skrivbordsskapelse. På 1800-talet gick ångbåtarna inte om natten, d.v.s. inte till nordligaste Norge på vintern överhuvudtaget. Norr om Trondhjem fanns endast fyra(!) fyrar, och en av dem var Munkholmen i Trondhjemsfjorden. 1855 överlät staten trafiken till privata rederier, som av commerciella skäl lade till vid fler och fler handelsbryggor, något som gjorde resor till Nordnorge långsammare och långsammare. En byråkrat på Det Kgl. Indredepartement tyckte detta var för illa, och utlyste 1891 statligt stöd till en "hurtigrute" Trondhjem – Vadsø, som skulle klara sträckan Trondhjem - Svolvær på 48 timmar. Det var något de etablerade rederierna, Det Bergenske Dampskibsselskab, BDS, och Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, NFDS, i Trondhjem, bedömde som vansinne, påhittat av en byråkrat i Christiania, som inte hade en aning om seglats i nordnorska farvatten. Departementet gav sig inte, utan utlyste trafiken pånytt 1892. Då reste en kapten och redare, Richard With, som drygt tio år tidigare startat Vesteraalens Dampskibsselskab, VDS, i Stokmarknes, ner till Christiania och hävdade att han kunde klara sträckan Trondhjem – Svolvær på 36 timmar. Därmed uppstod Hurtigruten en gång i veckan sommartid mellan Trondhjem och Hammerfest och vintertid Trrondhjem – Tromsø 1893, trafikerad av VDS. Så småningom utvidgades frekvensen en dag i taget till 1936, då den blev daglig, och geografiskt till Bergen (och t.o.m. Stavanger före andra världskriget) i söder och Kirkenes i norr och öster, och flera rederier har trafikerat leden; BDS och NFDS, Det Stavangerske Dampskibsselskab, DSD, Ofotens Dampskibsselskap, ODS, i Narvik, Det Nordlandske Dampskibsselskap, NDS, i Bodø, Saltens Dampskibselskap, SDS, i Bodø, Troms Fylkes Dampskibsselskap, TFDS, i Tromsø och Finnmark Fylkeserederi, FFR, i Hammerfest.

1982-83 ersattes fyra fartyg – dessutom hade ett gått på grund 1980 – av tre nya, ganska misslyckade, med alltför små passagerarutrymmen, få hytter och ett lastrum i aktern med en enorm kran, dock skedde lastning och lossning huvudsakligen genom port på babords sida. De tre 80-talsfartygen byggdes efter kort tid på med två hyttdäck och ett soldäck, och kranen togs bort. 1993-97 byggdes sex nya, stora passagerarfartyg med hög comfort och 2002-03 tre ännu större (där två av dem var väl mycket kryssningsfartyg enligt min uppfattning). 2007 började Hurtigruten satsa på kryssningar i Antarktis och Arktis och 2007, 2019 och 2020 byggdes tre rena fartyg för den trafiken.

2006 slog de två sista kvarvarande rederierna TFDS och OVDS ihop sig till Hurtigruten®, som därmed blev ett registrerat varumärke. Det var första gången efter startåret 1893 att endast ett rederi betjänade sträckan. När Havila kom in som andra rederi 2021 måste man nu kalla leden Kystruten. Endast under andra världskrigets allra sista år inställdes trafiken, men under pandemin 2020-21 reducerades trafiken i en grad som aldrig förekommit tidigare.

Nu skulle alltså Kystruten ha trafikerats av VESTERÅLEN (1983), KONG HARALD (1993), RICHARD WITH (1993), NORDLYS (1994), NORDKAPP  (1996), POLARLYS (1996), NORDNORGE (1997), HAVILA CAPELLA (2021), HAVILA CASTOR, HAVILA POLLUX OCH HAVILA POLARIS, där de sju första tillhör Hurtigruten. Emellertid har de tre sistnämnda inte levererats ännu (skulle ha varit i trafik sedan 1. januari 2021). Havila har haft maximal otur med sina fartygsleverancer. Det spanska varv, som påtog sig att bygga HAVILA POLLUX och HAVILA POLARIS gick i konkurs, och ordern övertogs av de turkiska varv, som levererar de övriga två. Så drabbade covid19 flera varvsarbetare på det turkiska varvet, och vid provsegling hade man problem med värmeutveckling i hybridmotorerna (eller batteripaketet). HAVILA CAPELLA levererades till slut i december 2021. Nu har det norska inredningsföretag, som har inrett HAVILA CAPELLA och skulle inreda de resterande, brutit kontakten med varvet och är i färd med att gå i konkurs. HAVILA CASTOR förväntas levereras i maj i år, de två sista i slutet av innevarande år. Som om inte det var nog ligger RICHARD WITH på varv i sju månader, för att byggas om till hybriddrift. Det är möjligt (det kan kanske någon av forumets norska medlemmar bekräfta?) att TROLLFJORD går hennes tourer. Men minst tre av elva dagliga avgångar är inställda.

Hurtigruten har, förutom de i Kystruten seglande fartygen, de tidigare kystrutefartygen TROLLFJORD (2002), OTTO SVERDRUP (FINNMARKEN 2002), MAUD (MIDNATSOL 2003) och SPITSBERGEN (2009/15) samt FRAM (2007), ROALD AMUNDSEN (2019) och FRIDTJOF NANSEN (2020), som kryssar över hela Världen, med tonvikt på polarområden.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by pepe57 »

Tjäna Risberg,hur tror du att det slutar med Havila Kystruten?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 12 Feb 2022 14:10 Tjäna Risberg,hur tror du att det slutar med Havila Kystruten?
Bra fråga. Håller tummarna för att de klarar sig. Departementet tycks ju acceptera frånvaron av tre av elva avgångar. Men detta med oöverenstämmelsen om inredningen är inte bra, undrar hur det turkisk varvet löser det.

Det bekräftades för övrigt just nu i systerforumet skipsfarts-forum.net att TROLLFJORD seglar istället för RICHARD WITH, och två andra som också har varit/skall på varv.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

Italiabåtene, byggda i Ancona, Italien, 1949-50 och betalade med torrfisk. Den sista, Det Stavangerske Dampskibsselskabs SANCT SVITHUN, byggd 1950, förliste tragiskt 1962
PICT0779.JPG
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskabs ERLING JARL, byggd 1949, utanför Gamvik 1979. Gick på grund året efter och kom inte tillbaka.
PICT0792.JPG
Det Bergenske Dampskibsselskabs MIDNATSOL, byggd 1949, lämnar Vadsø 1979. Ersattes av sin namne 1982.
PICT0810.JPG
Vesteraalens Dampskibsselskabs VESTERÅLEN, byggd 1950, lämnar Vardø 1979. Ersattes av sin namne 1983.

Ålborg-båtane, byggda i Ålborg
PICT0825.JPG
Troms Fylkes Dampskibsselskabs NORDLYS, byggd 1951, ankommer Vadsø 1980. Ersattes av MIDNATSOL 1982.
PICT0830.JPG
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskabs HÅKON JARL, byggd 1952, utanför Havøysund 1978. Ersattes av NARVIK 1982.
PICT0862.JPG
Troms Fylkes Dampsbsselskabs POLARLYS, byggd 1952, lämnar Stokmarknes 1993. Ersattes av KONG HARALD 1993.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

De sista tradionella Hurtigruteskeppen
PICT0884.JPG
Hurtigrutens NORDSTJERNEN, byggd 1956 på Blohm & Voss i Hamburg, i Trondheim 2007. Ersattes av NORDLYS 1994, så av POLARLYS 1996, så av TROLLFJORD 2002.
PICT0890.JPG
Vesteraalens Dampskibsselskabs FINNMARKEN, byggd 1956 på Blohm & Voss, i Vadsø 1979. Ersattes av RICHARD WITH 1993.
PICT0899.JPG
Troms Fylkes Dampskibsselskabs RAGNVALD JARL, byggd 1956 på Blohm & Voss, lämnar Stokmarknes 1993. Ersattes av NORDSTJERNEN 1995.
PICT0913.JPG
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskabs HARALD JARL, byggd 1960 på Trondheim Mek. Verkstad, i Hammerfest 1979. Ersattes av NORDSTJERNEN 2001.
PICT0945.JPG
Vesteraalens Dampskibsselskabs LOFOTEN, byggd 1964 på Aker Mek. Verkstad i Oslo, i Murmansk 1993. Togs ur kystrutetrafiken 2021.
PICT0964.JPG
Vesteraalens Dampskibsselskabs KONG OLAV, byggd 1964 på BMV i Bergen, i Kirkenes 1979. Ersattes av NORDNORGE 1997.
PICT0978.JPG
Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskabs NORDNORGE, byggd 1964 på Aker Mek. Verkstad, 1990. Ersatt av NORDKAPP 1996.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

De misslyckade åttiotalsfartygen. Byggdes om 1988-89
PICT0996.JPG
Troms Fylkes Dampskibsselskabs MIDNATSOL, byggd 1982 i Ulsteinvik, före ombyggnad, i Harstad 1983. Ersattes av sin namne 2003, men gjorde sedan ett gästspel en period som LYNGEN.
PICT1020.JPG
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskaps NARVIK, byggd 1982 på Trondhjems Mek. Verkstad, efter ombyggnad, ankommer Stokmarknes 1993. Ersattes av FINNMARKEN 2002.
PICT1026.JPG
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskabs VESTERÅLEN, byggd 1983 på Kaarbø Mek. Verkstad i Harstad (det enda Hurtigrutskepp som byggts i Nordnorge), efter ombyggnad, i Stokmarknes 1993

Nittiotalsskeppen
PICT1029.JPG
Troms Fylkes Dampskibsselskabs KONG HARALD, byggd 1993 på Volkswerft GmbH i Stralsund, ankommer Stokmarknes på jungfrutouren 1993
PICT1060.JPG
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskabs RICHARD WITH, byggd 1993 på Volkswerft GmbH, utanför Børøya 1994
PICT1066.JPG
Ombord på Troms Fylkes Dampskibsselskabs NORDLYS, byggd 1994 på Volkswerft GmbH, i Kiel-kanalen 1994
PICT1089.JPG
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskabs NORDKAPP, byggd i Ulsteinvik, i Bergen 1996
PICT1101.JPG
Troms Fylkes Dampskibsselskabs POLARLYS, byggd 1996 i Ulsteinvik, i Trondheim 1996
PICT1218.JPG
Hurtigrutens NORDNORGE, byggd 1997 i Ulsteinvik, i Trondheim 2007
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

Inte längre i kystrutetrafik
PICT1232.JPG
Ofotens og Vesteraalens FINNMARKEN, byggd i Ulsteinvik 2002, i Bodø 2002. Togs ur kystrutetrafiken 2021 och omdöptes till OTTO SVERDRUP.
PICT1258.JPG
Troms Fylkes Dampskibsselskabs TROLLFJORD, byggd 2002 på det Fosen-ägda Landskronavarvet, ankommer Brønnøysund 2004. Togs ur kystrutetrafiken 2021, men går som reservkystruteskepp.
PICT1305.JPG
Hurtigrutens MIDNATSOL, byggd 2003 på det Fosen-ägda Landskronavarvet, vid Molde 2007. Togs ur kystrutetrafiken 2021 och omdöptes till MAUD.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

Rättelse till bilden av LOFOTEN ovan. 1993, när bilden togs, ägdes hon av Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap. 1993 fanns inte Vesteraalens Dampskibsselskab utan hade övertagits av Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by pepe57 »

Tack för svaret!Kanon bilder TACK Risberg ha det gott!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Hurtigruten/Kystruten

Post by Risberg »

Jag glömde, bland tidigare kytrutefartyg som övergått till att bli kryssningsfartyg:
SPITSBERGEN; byggd 2009 i Portugal som bilfergen ATLÂNTIDA men inte mottagen av beställaren, utan köptes av Hurtigruten 2015 och ombyggdes till passagerarfartyg (ironiskt ett av de få Hurtigruteskepp som inte transporterade bilar). Togs ur kystrutetrafik 2021.
SPITSBERGEN.jpg
SPITSBERGEN.jpg (6.67 KiB) Viewed 2459 times
Foto: Wikipedia
Post Reply