Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Jag tror att vi vet nu vilket fartyg som ska gå till Mariehamn-Kapellskär.
Att XPRS skall överta Rosellas plats dementeras bestämt av VL idag enligt YLE. Då kan vi bocka av det från listan!

Nej den tolkning som låter vettigast är att rutten inte går runt och att gränsen nu är nådd för VL. Under pandemin fick Mariehamn- Kappis statsstöd om jag minns rätt. Stödet är borta samtidigt som passagerarantalet inte är tillbaka på pre-pandemi nivå. Rätta mig om jag har fel! VL kan inte blöda pengar här om man vill satsa på andra rutter.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Det troliga är ju nedläggning, om det blir så går ju en epok i graven
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Stöds inte trafiken mellan Mar-Kap av landskapsstyrelsen Åland och inte av finska staten?Varför skulle XPRS flaggas om ,om det inte skulle vara frågan om linje byte?Börja konkurera med Tallink med finsk flagga i aktern och 68%högre personal kostnader?Verkar rena vansinne men andra sidan allt
är möjligt för VL,även klättra med aktern upp i trädet?Såsom jag skrivit flere gånger förut,VL personal policy personalen får veta sist om de har arbete
eller ej!Detta var ej Solstads eller Slites policy utan till100% SF-lines som råder fortfarandet!Trevligt att följa hur den finska börsen kommer att notera?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Viking ville inte kommentera att sälja Rosella (vilket betyder att de säljer enligt mig) men de ville bekräfta att XPRS inte kommer att åka till Mariehamn.
Så våra alternativ är:
1: Rosella kommer inte att säljas
2: Rosella kommer att säljas utan ersättare
3: Rosella kommer att säljas och Viking har en ersättningsplan klar.

För mig låter alternativ 2 mest troligt tyvärr.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Fyller på med lite matnyttiga länkar!

https://svenska.yle.fi/a/7-10024035?fbc ... luJs_fPCls

https://alandsradio.ax/nyheter/aegean-s ... aren-rykte

I den sistnämnda länken påstår ”köparen” att det är ett rykte. Skulle det vara falsk info får den där grekiska sjöfartssidan årets dumstrut av mig. Men vi får se.

Fick en tanke angående senaste tidens diskussioner - varför har man inte kört en nattavgång med Rosella till Åbo istället för kvällsturen till Mariehamn? Skulle det inte löna sig att ta last/bilar på en kvällsavgång som sedan tar vägen via Mariehamn på morgonen på returen? Sedan en dagtur som vanligt Kapellskär-Mariehamn och retur.
bj.and
Posts: 11
Joined: 07 Dec 2022 22:03

Re: Framtiden för VL

Post by bj.and »

VikingGlory wrote: 07 Dec 2022 20:17 Viking ville inte kommentera att sälja Rosella (vilket betyder att de säljer enligt mig) men de ville bekräfta att XPRS inte kommer att åka till Mariehamn.
Så våra alternativ är:
1: Rosella kommer inte att säljas
2: Rosella kommer att säljas utan ersättare
3: Rosella kommer att säljas och Viking har en ersättningsplan klar.

För mig låter alternativ 2 mest troligt tyvärr.
Takk for medlemsskap i forumet! I den grad Viking er inne i Eckerø, synes alternativ #2 mest sannsynlig. Kan det tenkes at vi ser en retur av «Birka Stockholm?» Markedet har vel vært preget av en stor overkapasitet, selv før Corona.

Blir veldig spennende å følge videre!
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

VikingGlory wrote: 07 Dec 2022 20:17 Viking ville inte kommentera att sälja Rosella (vilket betyder att de säljer enligt mig) men de ville bekräfta att XPRS inte kommer att åka till Mariehamn.
Så våra alternativ är:
1: Rosella kommer inte att säljas
2: Rosella kommer att säljas utan ersättare
3: Rosella kommer att säljas och Viking har en ersättningsplan klar.

För mig låter alternativ 2 mest troligt tyvärr.
Och exakt alternativ 3 är det jag tänker mig är troligast. Någon idé har man nog haft när man gick och köpte in sig i Eckerö koncernen.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Trossen wrote: 07 Dec 2022 21:01 Fick en tanke angående senaste tidens diskussioner - varför har man inte kört en nattavgång med Rosella till Åbo istället för kvällsturen till Mariehamn? Skulle det inte löna sig att ta last/bilar på en kvällsavgång som sedan tar vägen via Mariehamn på morgonen på returen? Sedan en dagtur som vanligt Kapellskär-Mariehamn och retur.
Bra fråga men jag tror inte att det skulle finnas en marknad för detta. Det mesta av den lasten kommer att tas av antingen Glory/Grace och Finnlines. Glöm inte heller att 10/12 månader åker Baltic Princess från Kapellskär till Åbo med mycket last. Det skulle inte finnas mycket för Rosella att ta om du inte gör fraktpriserna väldigt billiga, men det måste förbli lönsamt. Också för det tycker jag inte att rosella är perfekt, hon är gammal med höga bränslekostnader.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för VL

Post by Skepptikern »

Möjliga synergier i samarbete med Eckerö

Samarbete på HEL-TAL. Två båtar med gemensamma biljetter, tidtabeller och priser. Möjligen från Skatudden för att ernjuda fotpassagerare direkt access till centrum. Rederierna är dock separata i övrigt.

OM Rosella säljs, "chartra in" Eckerö till KAP-Mariehamn för att överta rutten och stödet. Long time bareboat med nytt namn och ommålning. De facto lägger man ner Grisslehamn-Eckerö.
Om Cinderella behövs på linjetrafik eller säljs, "chartra in" Birka Stockholm på STO-MAR kryssningar under Cinderella - Dancing Queen paraplyet. Long time bareboat med nytt namn och ommålning.


//Skepptikern
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

På lång sikt är det Grace/Glory plus två liknande LNG färjor till och en mindre batteri/hybrid för Kapellskär-Mariehamn. XPRS på Tallinn-Helsingfors
Post Reply