Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

Jonsson wrote: 17 Jan 2023 22:11 Många intressanta åsikter och inlägg i denna tråden.

Viking Line har helt klart haft ett händelserikt 2022 och 2023 har potential att bli händelserikt också, men först en liten dykning ner i bolagets ekonomiska status. Tidigare inlägg här har spretat med allt ifrån att bolaget är väldigt starkt ekonomiskt till att man säljer av så mycket som möjligt för att stärka balansräkningen till att om några år finns nog inget kvar.

Först och främst kan vi konstatera att Viking går med vinst, bra vinst dessutom. Visserligen är vinsten dopad av försäljningar, men även borträknat försäljningen av Amorella (Rosella bokförs 2023) ser det ut som att man 2022 kommer göra ett bättre resultat än på många år inklusive innan pandemin. Att man lyckas med detta är en kombination av flera saker. Viking Glory har varit väldigt lyckad tack vare stor kapacitet och låg energiförbrukning vilket kommer vara mycket viktigt framöver. Att kapaciteten minskat markant sedan 2019 har också varit lyckosamt för Viking.

Att Amorella såldes under året var helt logiskt, hon saknade tillräcklig intjäningsförmåga på Helsingforsrutten samtidigt som de låga kapitalkostnaderna inte kunde uppväga energikostnaderna. Vikings kostnader för bunker överskrider förövrigt vida avskrivningarna, vilket alltså gör det än mer intressant att operera med modernt bränslesnålt tonnage, mer om det längre ner.

Att Rosella såldes var nog mer en tillfällighet än helt planerat. Kap-Mar har inte varit olönsam men heller inget man direkt tjänat pengar på. Osäkerheten att operera ett över 40 år gammalt fartyg med alla kostnader det kan föra med sig framöver i kombination för det väl sockrade budet från Grekerna gjorde det omöjligt att inte sälja.

Balansräkningen då? Det korta svaret är att den ser bra ut.
Det längre svaret är att Viking visserligen är belånat, men inte så kraftigt som man får intryck av i vissa tidigare inlägg. De långfristigt räntebärande skulderna var vid utgången av september 219 miljoner Euro. Amorteringsplanen de kommande 2-3 åren är ganska hård men likviditeten är synnerligen god, 116 miljoner euro vid utgången av september. Sedan dess har tre händelser med påverkan på likviditeten inträffat, man har fått betalning för Amorella och Rosella, samtidigt har man ur egen kassa köpt aktier i Eckerö. Nettot av dessa är +20 miljoner Euro på likviditeten. Det är med andra ord ingen risk att Viking hamnar i likviditetskris den närmsta tiden..

Soliditeten vid utgången av september var respektabla 43,2%. Vi får inte glömma bort att man fick in 50 miljoner Euro i färskt eget kapital genom aktieemissionen för ett år sedan. För övrigt är de likviditetslån med statsgarantier man lyfte under 2020 när det såg som värst ut återbetalda.

Vad leder ovanstående mig att tro? Att Viking mycket väl kommer att beställa ett nybygge för Helsingfors under året. Ett stort (1 000 hytter) energieffektivt fartyg med stor intjäningsförmåga har alla förutsättningar. Det bygger dock på att varven kommer in med offerter som Viking anser vara korrekta i prisnivå, orderingången har vad jag känner till inte varit extrem de senaste åren dock så med en leverans 2026 eller så känns det inte helt omöjligt att man kan komma överens om ett rimligt pris. Lagom till leveransen kommer sjöfarten börja betala för sina utsläpp vilket gör att timingen kan bli nästintill perfekt. Mycket kan förstås hända men jag ger det ändå över 50% chans att Viking kommer presentera ett nybygge i år!
Väl rutet!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

För övrigt är de likviditetslån med statsgarantier man lyfte under 2020 när det såg som värst ut återbetalda.
Tack för den infon och inlägget! Vill minnas att motsatsen hävdats i denna tråd, lånet från FINVERA …..

I övrigt delar jag din analys fullt ut, låter rimligt med en kommande beställning som klarar av triangeltrafik Sthlm—Helsingfors-Tallinn året runt. Kanske med uppehåll januari-mars. Behövs dock något som kan konkurrera med Tallinks fartyg på rutten så en kopia av Glory rakt av tror jag inte på. Hytterna kan man kopiera och spaavdelningen, men en annan typ av nattklubb behövs samt någon publik yta som kan parera gågatan på Serenade och Symphony.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag tror inte att de kommer att kopiera Glory. De hade ett alternativ för en andra som aldrig verkar ha aktiverats.
För människor från Sverige och Finland är Stockholm-Helsingfors en mycket populär kryssningslinje, mer än Åbolinjen skulle jag säga. Så jag undrar vad de kommer att hitta på för det nya fartyget.
Jag är inte säker på nattklubben, syftade inte Viking på nya generationer av människor som föredrar att cruisa för ‘wellness’ istället för att bli full på en nattklubb? Jag tror att det var anledningen till att Glory inte hade någon nattklubb. Glory är baserad på Grace och var till och med planerad att se ganska lika ut i början.
Det ska bli mer än intressant att se om de håller fast vid det konceptet och om nybygget kommer att ha en äkta nattklubb eller inte.
Enligt min erfarenhet fungerar Vista Room riktigt bra, om du kommer enbart för att festa och dricka, skulle ett fartyg med en nattklubb passa bättre. Men nattklubbarna känns så värdelösa när det inte är många festande ombord där något som Vista Room alltid känns trevligt.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Exakt hur ett kommande Helsingforsfartyg ska se ut kan man såklart spekulera i hur mycket som helst, och givetvis har även jag några tankar.

1. Linjerna till Åbo och Helsingfors har helt olika förutsättningar. Ta bara en sån enkel sak som avgångstiderna, från Stockholm avgår båten till Helsingfors 1630 och båten till Åbo 2000. I det förstnämnda fallet är det gott om tid för att ta en fördrink, äta middag, hinna med ytterligare aktiviteter, se en show, lite drinkar och eventuellt "party" innan sänggång och nästa dag har man sovmorgon och en hel dag att utforska Helsingfors (förutsatt att man är kryssningspassagerare) innan man har ytterligare en långkväll ombord.

På Åboavgången är avgången en sådan tid när många nordbor gärna redan är klara med middagen, men visst hinner man med eventuellt party in på småtimmarna då man har hela dagen ombord följande dag (återigen förutsatt kryssningspassagerare). På dagturen vill man också ha saker att göra och lämpliga lounger att sitta i.

2. Med bakgrund av ovanstående tror jag att Helsingforsfartyget får en mer traditionell natklubb/showbar än Glory. Behovet av ett utrymme som ska funka riktigt bra på dagtur (som jag tycker Vista faktiskt lyckas med) finns helt enkelt inte till Helsingfors. Men jag tycker heller inte man ska satsa på något likt det som finns på Galaxy & Co. En blandning av Club Vogue på Grace, en släng av Vista och en portion 270 från Quantumklassen hade spontant varit häftigt och haft potential att både kunna erbjuda bra utsikt tidigt på kvällen samt shower och bra drag senare på kvällen.

3. Något man borde behålla och utveckla från Glory är "Torget". Tittar man på de nya internationella kryssningsfartygen har deras atrium blivit betydligt lägre men samtidigt mer livfulla och agerar mer som ett "centrum" än tidigare. För Helsingforsfartyget bör en vinbar/aperetiffbar vara hjärtat längst ner i atriumet, i direkt anslutning bör det finnas en mindre scen för underhållning. Kafé och "enklare" restauranger får gärna flankera och finnas uppåt så att man uppnår trafik och att det händer saker lite överallt kring detta centrum. Om man fick drömma lite skulle centrumet gärna få vara placerat off center och på ena sidan bestå av en stor glasvägg och åt andra hållet bygga uppåt inte helt olikt en amfiteater..

4. Restaurangutbudet kan utvecklas något från Grace/Glory, jag tror Helsingforsrutten klarar en mindre gourmetrestaurang och sen kan man nog ha ytterligare en restaurang med något nytt koncept, kanske någon variant åt Tapashållet där man beställer in flera rätter att dela på?

5. Viking har haft en fin utvecklingskurva på sina Spa-avdelningar och beroende på hur mycket utrymme man kan avvara hade det varit kul att se dem gå ännu längre med exempelvis thermal suites etc.

Listan kan göras hur lång som helst såklart men jag tror som sagt på att fartyget kommer skilja sig en del från Åbo-båtarna och Helsingforsruttens karaktär gör att detta fartyg, om och i såntfall när, det beställs kommer vara det mest spännande som hänt på mycket länge..
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Kul diskussion, så man borde väl inte störa den? -Men man säljer inte sina fartyg på en linje, utan att ha ersättare, för att man planerar nybyggen till samma linje...
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

I spåren av pandemin har gamla sanningar fått se sig motbevisade. En sådan sanning var att man var helt tvungen att ha dagliga avgångar mellan Stockholm och Helsingfors för att göra rutten attraktiv, det har dock visat sig fungera utmärkt med bara ett fartyg större delen av året. Därför tror jag på ett nytt fartyg för att ersätta Gabriella, och eventuellt ytterligare ett för att uppnå dagliga avgångar men att det sker vid ett senare tillfälle.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för VL

Post by Skepptikern »

Tyvärr tror jag att Helsingforslinjen i nuvarande skepnad är olönsam för ett nybygge. Den är för lång (-sam)...

Bara en resa per dygn gör intjäningen låg, och tidtabellen med avång på eftemiddagen och ankomst på förmiddagen gör att den svårligen kan användas av affärsresenärer eller vändande transporter. (Du behöver lämna kontoret/depån i Stockholm innan arbetsdagen är slut för att hinna med båten, sedan är du inte framme och hos kund förrän lunch följande dag. Ska du sedan med samma båt hem har du bara några få timmar innan det är dags att ge sig iväg mot båten igen.) Därmed blir huvudsegmentet av resande kryssnings- och konferensgäster. Få ruttresenärer och gods.
Ombordförsäljningen är en hyttplats och två måltider per person, lite bar samt taxfree. Ev lite bastu/spa/show

Med Stockholm Åbo är situationen annan, avgång 20:00, ankomst 07:00, återresa kl 21, ankomst stockholm 06:30. En affärsresande kan täcka hela södra finland eller 7-8 timmar i Helsingfors och ända hinna med kvällsbåten tillbaka. Man säljer mindre ombord per passagerare men har dubbelt antal per dygn, med bättre total.

Så för att man ska kunna betala nybygge för Helsingfors måste man tänka om:
- Köra fortare - för dyrt.
- Skippa Åland - förlorar tax-free, då blir marginalerna för dåliga.
- Tallintrafik tillsammans med Eckerö? - köra liiite fortare, köra en rundresa HEL-TAL, samt anpassa tidtabell och biljetter med Eckerö för att erbjuda 5
avgångar på HEL-TAL i vardera riktning. Detta startar dock ett "krig" med Tallink Silja så då kan man nog förvänta sig krig även på övriga linjer.
- Triangelt[/list]rafik HEL-TAL-STO? Behöver rimligen 4 fartyg. Näe.

//Skepptikern
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Det företag som jag arbetade i då (med HK i Stockholm) köpte en stor verksamhet i Finland 1998 som var en blind fläck på vår karta. Detta förvärv föranledde ett hektiskt resande Stockholm-Helsingfors av alla funktioner för att integrera den nya verksamheten i vår koncern. Det gällde även mig som arbetade med IT då alla lokala system i Finland skulle bytas ut.

Jag var den ende i koncernen som alltid tog färja till Finland. Alla andra klagade på fakirflygen till Finland och ändå kunde man inte börja mötena i Helsingfors förrän kl 10. För min del startade tjänsteresan till Finland med taxi ner till Siljaterminalen, öl i puben, bastu, middag i Bon Vivant och lite underhållning på det. Vårt finska HK låg först centralt i Helsingfors men flyttade sedan till Esbo tyvärr. Andra gånger åkte jag med Viking när jag skulle till möten i centrala Helsingfors. Seminarium i Tammerfors - genomgående biljett med Viking till Åbo och sedan tåg till Tammerfors. Allt medan mina kollegor flög och flög.

Men, det är inte så roligt att åka ensam och efter att ha avverkat en dag eller två i Finland blev det alltid flyg hem. Att åka på tjänsteresa fram och tillbaka med färja, näe. :-)
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jonsson wrote: 18 Jan 2023 23:05 Exakt hur ett kommande Helsingforsfartyg ska se ut kan man såklart spekulera i hur mycket som helst, och givetvis har även jag några tankar.

1. Linjerna till Åbo och Helsingfors har helt olika förutsättningar. Ta bara en sån enkel sak som avgångstiderna, från Stockholm avgår båten till Helsingfors 1630 och båten till Åbo 2000. I det förstnämnda fallet är det gott om tid för att ta en fördrink, äta middag, hinna med ytterligare aktiviteter, se en show, lite drinkar och eventuellt "party" innan sänggång och nästa dag har man sovmorgon och en hel dag att utforska Helsingfors (förutsatt att man är kryssningspassagerare) innan man har ytterligare en långkväll ombord.

På Åboavgången är avgången en sådan tid när många nordbor gärna redan är klara med middagen, men visst hinner man med eventuellt party in på småtimmarna då man har hela dagen ombord följande dag (återigen förutsatt kryssningspassagerare). På dagturen vill man också ha saker att göra och lämpliga lounger att sitta i.

2. Med bakgrund av ovanstående tror jag att Helsingforsfartyget får en mer traditionell natklubb/showbar än Glory. Behovet av ett utrymme som ska funka riktigt bra på dagtur (som jag tycker Vista faktiskt lyckas med) finns helt enkelt inte till Helsingfors. Men jag tycker heller inte man ska satsa på något likt det som finns på Galaxy & Co. En blandning av Club Vogue på Grace, en släng av Vista och en portion 270 från Quantumklassen hade spontant varit häftigt och haft potential att både kunna erbjuda bra utsikt tidigt på kvällen samt shower och bra drag senare på kvällen.

3. Något man borde behålla och utveckla från Glory är "Torget". Tittar man på de nya internationella kryssningsfartygen har deras atrium blivit betydligt lägre men samtidigt mer livfulla och agerar mer som ett "centrum" än tidigare. För Helsingforsfartyget bör en vinbar/aperetiffbar vara hjärtat längst ner i atriumet, i direkt anslutning bör det finnas en mindre scen för underhållning. Kafé och "enklare" restauranger får gärna flankera och finnas uppåt så att man uppnår trafik och att det händer saker lite överallt kring detta centrum. Om man fick drömma lite skulle centrumet gärna få vara placerat off center och på ena sidan bestå av en stor glasvägg och åt andra hållet bygga uppåt inte helt olikt en amfiteater..

4. Restaurangutbudet kan utvecklas något från Grace/Glory, jag tror Helsingforsrutten klarar en mindre gourmetrestaurang och sen kan man nog ha ytterligare en restaurang med något nytt koncept, kanske någon variant åt Tapashållet där man beställer in flera rätter att dela på?

5. Viking har haft en fin utvecklingskurva på sina Spa-avdelningar och beroende på hur mycket utrymme man kan avvara hade det varit kul att se dem gå ännu längre med exempelvis thermal suites etc.

Listan kan göras hur lång som helst såklart men jag tror som sagt på att fartyget kommer skilja sig en del från Åbo-båtarna och Helsingforsruttens karaktär gör att detta fartyg, om och i såntfall när, det beställs kommer vara det mest spännande som hänt på mycket länge..
Bra inlägg!
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Med tanke på vilken typ av kryssning Stockholm-Helsingfors är en pub och nattklubb verkar mycket nödvändigt.
De gjorde förmodligen Glory helt perfekt för Turkuline med Vista Room men det skulle inte fungera på Stockholm-Helsingfors. På resten av dina idéer låter det fantastiskt och dyrt! Vilken är den största fartygsstorleken som kan ta sig genom Sveaborg året om? Jag vet att de har kört ett mindre kryssningsfartyg genom det en gång men de behövde en perfekt dag utan vind. Skulle en färja på 220 meter passa? Även med stora vindar?
Som reaktion på Skepptikern om lönsamhet, har inte linjen alltid varit mycket lönsam för både Silja och Viking både förr och nu? Sedan förstår jag inte varför en ny investering som kan vara billigare att driva och ge mer pengar på banken, inte skulle kunna vara lönsam. Men jag kanske har fel och rutten är inte så lönsam som jag tror?
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Även vissa kretsar(Gubbar)har vaknat till och konstaterat,att det var inte så klokt att beställa Grace,borde mera koncentrera på fartyg med last
kapacitet 4500-5500 lastmeter såsom rederierna i övriga scandinavien och europa gör(Unity,Stena,TT-line,Color-Line).Det har utkommit en bok
på 1980-talet som heter LIVET i BEMBÖLE,i min mening passar perfekt i tiden vi lever?Det finns inte mera underlag för renodlade kryssningar i den
helhet att det skulle löna sig?Folk flyger till Sthlm bokar hotel går på ABBa museet ,GrönaLund etc behöver inte titta på klockan kan bara ta det lungt
och njuta!På 1980-90 talet var buffeena på färjorna succee det fanns tex inte i butikerna i Finland att köpa djupfrysta räkor,inte någon norsk lax(den inhemska fria laxen kostade 60-70mark/kg)Tillstånd för de första fiskeodlingar gavs 1987 till Brändö Åland)på finska ALKO el SYSTEMET fanns inte att
få tex likörer från BOLS el Marie Brizzard,kom 1994 ,så folk reste gärna med färjorna frossade med räkor och lax såsom det skulle ha varit krigstid och
sedan kunde de även handla billigt i Tax Freen,men allt finns i dagensläge till salu i butikerna!Även världen har minskat,även vanliga bedborgare har
råd med att flyga och boka paketresor,så var inte fallet på -70-80 talet det var en liten minoritet som hade möjligheter till det!Pointen:På flyget finns
ej plats för en långtradare el trailer,för att försörja samhällena i Finland och Sverige behövs sjöfart med laskapacitet,det går inte igenom att en medel
borgare köper biljetten för kryssning käkar hamburgare och köper biljetten till SPAET!
Post Reply