Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: Framtiden för VL

Post by Magnusson »

Jag måste erkänna att jag trodde att linjen Mariehamn-Kapellskär upprätthölls av regionalpolitiska skäl snarare än rent ekonomiska. Därför blev jag lite förvånad när det blev klart att Rosella skulle säljas och inte ersättas av annat tonnage.

Som M.H skriver, det var nog mycket länge sedan Mariehamn hade så gles trafik som nu. Under sommaren 1951 startade Waxholmsbolaget trafik med S/S Norrtälje till Mariehamn, från Strömkajen. Resan tog ca sex timmar. Kanske dags för Waxholmsbolaget att återstarta trafik till Mariehamn? Skämt åsido, men onekligen lämnas ju fältet öppet för rederier som önskar konkurrera på den linjen.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Magnusson wrote: 27 Jan 2023 11:05 Jag måste erkänna att jag trodde att linjen Mariehamn-Kapellskär upprätthölls av regionalpolitiska skäl snarare än rent ekonomiska. Därför blev jag lite förvånad när det blev klart att Rosella skulle säljas och inte ersättas av annat tonnage.

Som M.H skriver, det var nog mycket länge sedan Mariehamn hade så gles trafik som nu. Under sommaren 1951 startade Waxholmsbolaget trafik med S/S Norrtälje till Mariehamn, från Strömkajen. Resan tog ca sex timmar. Kanske dags för Waxholmsbolaget att återstarta trafik till Mariehamn? Skämt åsido, men onekligen lämnas ju fältet öppet för rederier som önskar konkurrera på den linjen.
Det var väl inte så dum idé! Eller Strömma kanalbolaget? Med M/S STOCKHOLM. :)
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Det var väl inte så dum idé! Eller Strömma kanalbolaget? Med M/S STOCKHOLM. :)
[/quote]
Höll inte ms Stockholm på att gå under söder om Landsort för ett tiotal år sedan? Ålandshav på detta fartyg kan inte vara kul om det ens blåser 10m/s
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Ser ut som Gabriella är till salu trots allt

https://www.norshipsale.com/night-ferries-for-sale/
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Ja,jag litar väldigt noggrant på Katten,det är väldigt sällan Hon har fel?Hon kollar kaffe koppen väldigt noggrant?Nu alldeles nyligen fick Hon höra
att innom maritima kretser har VL:styrelse börjat kallas för GÖKAR?Göken är ju en fågel som Vi alla vet,men Hon tycker om att lägga sina ägg i
andras BON?
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Kattens vän som är bosatt på Åland rapporterade att det vuxit en ganska stark opposition bland VL:s aktieägarna mot Vl:s VD och operativa ledningen?
Orsak:Det har kommit fram från olika källor att det skulle ha varit betydligt billigare(45-60m€) bygga Glory i ett EU land,med understöd ,garantier och
räntor!De skulle även ha mera öppenhet och rejälä arbetspolicy och en ny VD med en ekonomisk bakgrund?Vissa personer (aktionärer)har gjort en
skriflig förfrågning till VL:s personal avd hur mycket det har kostat mellan årena 2016-2021 arbetsdomstols arvoden samt hur mycket bolaget har
betalat ut olovliga uppsägningar,och för andra uppsägningar som inte förts till rätten?De har väntat på svar i 6månader och väntar fortfarandet?
Det som bör även noteras att AW-Lines agenter är ute på fältet och spanar ut till dem lämpligt fartyg till deras trafik!Väntas hem till Hammarland,
Mariehamn och Åbo tidigaste till All Hjärtans Dag 14.02-23.
Källa:Katten&Vännen.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Låt oss leka med tanken att det skulle vara billigare att bygga Glory i EU jämfört med Kina, då torde detta gälla alla övriga färjor också. Men ändå byggs den absolut största majoriteten av färjor numera i Kina, varför?

Vikings totala investering i Glory var 225 miljoner €, med den påstådda rabatten skulle hon i EU-land då ha kostat 165-180 miljoner €. Som jämförelse kostade den mindre men finskbyggda MyStar 247 miljoner €. Att det skulle ha varit billigare att bygga Glory i EU är naturligtvis (tyvärr) ren goja...
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Tyvärr är det inte någon goja el struntprant:My Star kostade 252m€,Tallink fick av den Estniska staten 90m€ understöd(gratis pengar behövs inte betala
tillbaka)sysselsättnings effekten,finska staten 70m€ att Tallink beställde fartyget i från Finland,Raumo varvet borgenär för 70m€ räntefritt i 10 år!Finska statens lån på 70m€ är även räntefritt i10år.Då när Glory beställdes varvena i europa hade inte mycket beställningar,så beställaren kunde
dirigera ganska långt med finansieringarna.Så i själva verket kostade MyStar 162m€ och med 140m€ räntefritt lån på 10år.Det som jag inte förstår
att offerten på Glory från Meyers varvet i Finland var 15m€ dyrare än från Meyers Tyskland?Enligt EU lagstiftningen får inte länderna innom EU börja
tävla med understöderna?Frågan varför alla bygger i Kina?Vi har ett bra kunnande i skandinavien att bygga isbrytare och passagerar färjor men inte
av att bygga ro-ro el ropaxar.Ända varvet som har detta kunnandet här i europa är Polen,men där är beställings böckerna fulla t.o.m 2028.Finnlines
byggde 5st ropaxar i Italien(var tvungna i.o.m varvet i Polen var fullbokad)och enligt personer som ligger väldigt nära Grimaldi skulle det ha blivit
betydligt billigare att vänta i 2 år och beställt dem sedan från Polen,skillnaden i kvaliteten mellan dessa två varv är som dag och natt!Kineserna
har specialiserat sej för att bygga ro-ro och ropaxar såsom Japanerna och Koreanerna bygger tankbåtar.P.s.Ifall du är aktionär i VL,så har du mig
veterligen rätt att få veta hur mycket VL betalar i räntor för Glory i dagsläge?Man skall tänka på långsiktigt inte kortsiktigt?Som en liten nyans ännu,kan
berättas att när Tallink chartrar ut sina fartyg,i charter kontraktet finns en klausul att om ägaren har behov av fartyget kan fartyget hämtas till moderbolaget innom 60dagar,undantaget Hol-No där är 90dagars återhämtningstid.Källa:Kattorna,Finland,Estland,Italien&Åland.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Jaså, det säger du.. Så här säger Tallink själva:
The cost of the ship is around EUR 250 million and the purchase is financed with a loan of EUR 196,3 million from KfW IPEX-Bank GmbH Ltd., the credit is guaranteed by Finnish Export Credit Agency “Finnvera”. The long-term loan was drawn down today at the delivery, the maturity of the loan is twelve years and bears fixed interest rate.
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id ... 2c&lang=en

Alltså ett lån på nästan 200 miljoner €, lånet ges av en tysk bank till fast ränta (ej att förväxla med räntefritt Tallink betalade förövrigt ca 17 miljoner € i räntekostnader för årets första 9 månader).

Därmed anser jag att denna fråga är helt utredd och inte kräver mer diskussion..
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Eckerö öppna för et storre samarbete med Viking!

https://alandsradio.ax/aland-idag/reder ... iking-line
Post Reply